7 Tahun Tanpa Ummi, Anak Avtisme PeIuk Dan Civm Batu Nis4n lbu Undang Sebak

Keluarga Tauladan Tempatan

Di Faceb0ok, viraI beberapa foto mengenai seorang kanak-kanak lelaki sedang memeluk pusara ibunya. Menerusi Face book Fatin Hanani, wanita tersebut memberitahu bahawa kanak-kanak itu merupakan anak saudaranya dan merupakan anak aut1sme.

Asyik peIuk dan c1um batu nis4n

Tersedar je tido terus cakap abang nak mandi. Selesai mandi dah siap pakai baju terus ajak pi kvbur ummi. Hari ini dipus4ra ummi, abang tak banyak cakap. Asyik peIuk dan cium batu nisan. Hanya Allah sahaja maha mengetahui apa yang tersimpan dihati abang. 7 tahun abang tanpa ummi. Ingatan abang kepada umminya sangat kuat hanya sempat 4 tahun sahaja melukis kenangan bersama umminya.

Menurut Fatin, anak saudaranya itu dikenali sebagai Muhammad Afiq Akhtar Mohamad Nasuha. Kanak-kanak itu merupakan anak aut1sme dan berusia 11 tahun. Bercerita mengenai f0to yang viraI, Fatin memberitahu bahawa foto tersebut diambil semasa anak saudaranya itu mengajaknya pergi ke kubvr. Tambahnya, tahun ini merupakan tahun ketujuh Afiq hidup tnpa kasih sayang seorang ibu.

S4yu hati saya

Menerusi laporan Harian Metro, Fatin berkongsi kisah mengenai arw4h kakaknya. Fatin memberitahu ibu kepada dua anak itu mningggaI dunia ak1bat kemaIangan jalan raya ketika hendak pergi kerja. Tambahnya, kemaIangan jalan raya itu membabitkan kereta dan lori tangki minyak.

Kakak saya mningggal pada Ramadan tahun 2013 ketika dia dalam perjalanan ke tempat kerja. KemaIangan jalan raya itu membab1tkan kereta dan lori tangki minyak. Masa itu Afiq baru sahaja berumur empat tahun manakala adiknya pula dua tahun. Sekarang sudah tujuh tahun berlalu.

Ada sekali dia bertanya kenapa umi meningg4l atau mana uminya pergi. Pertanyaan dia selalu buat kami sekeluarga sayu terutamanya ibu dan bapa saya. Uminya pernah berpesan kalau ada bulan Afiq perlu tidur. Sampai sekarang dia masih ingat pesanan itu. Afiq juga sangat tr4uma dengan kem4langan. Kalau tengok kemal4ngan masa awal-awal umi dia meningg4l, dia (tubuh) menggi gil.

Selepas kakaknya meningg4l dunia, Afiq, adik dan ayahnya menetap bersama keluarga Fatin di Tumpat, Kelantan. Mengulas mengenai kehidupan dua anak saudaranya, Fatin memberitahu Afiq jenis yang suka bertanya jika dia rindukan ibunya manakala, adiknya jenis yang suka pndam perasaan.

 

Sumber: Ohbulan, Harian Metro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.