“Spray, tumbvk, ik4t”- Setelah 5 Hari HiIang Amirul Akhirnya Dijumpai. Dia Sendiri Ceritakan Apa Yang Berlaku..

Keluarga Tempatan Viral

Sebelum ini, vir4l satu kisah di mana seorang remaja yang merupakan penjual telefon bimbit dilaporkan hiIang selama lima hari oleh keluarganya.

Terbaru, menerusi laporan Harian Metro, remaja berusia 25 tahun itu akhirnya berjaya ditemui. Difahamkan, dia dikurvng di sebuah rumah di Ayer Ker0h, Melaka dan svspek juga meny4mar sebagai anggota p0lis untuk memperd4yakan m4ngs4.

Tidak diberi makanan

M4ngs4 menceritakan pengalaman cem4s itu semasa bertemu dengan ‘pembeli’ iPhone di lokasi yang dijanjikan di Sungai Besi. Pada mulanya, m4ngs4 dijemput ‘si pembeli’ ke dalam sebuah kenderaan dengan alasan tidak mahu sesiapa nampak sejumlah wang yang dibuat untuk urusan jual beli itu.

Menurutnya, dia pada mulanya bertemu dengan lelaki terbabit untuk membuat penghantaran tiga unit telefon pintar Apple iPhone 12 berharga lebih RM17,000 di premis perniagaan di Sungai Besi, 7.30 malam Sabtu lalu.

Sepanjang lima hari dikvrung di dalam sebuah rumah di Ayer Ker0h, Melaka, saya hanya beberapa kali sahaja makan nasi dan biskut malah kadangkala tidak diberi makan.

Saya ketika itu tunggu hampir sejam kerana lelaki itu memberi alasan ingin mengeluarkan wang terlebih dahulu.

Sebaik dia tiba, lelaki itu meminta saya mengikut dia masuk ke dalam keretanya di parkir di bawah banggunan itu kononnya tidak mahu orang nampak ketika mengira wang yang dibawanya itu.

Namun ketika berada di dalam kereta itu bersama dua lagi lelaki lain, pembeli itu terus menyembvr ubat ny4muk ke mata dan menvmbuk sebelum meng1kat tangan dan mulut dengan p1ta pelekat.

Saya cuba menjer1t meminta pertolongan ketika itu namun tiada sesiapa yang menyedari sebelum mereka terus bergerak ke sebuah farmasi di sekitar Sungai Besi.

Meny4mar jadi polis

Sebelum m4ngs4 dibawa ke sebuah rumah di Ayer Ker0h untuk ditahan, dia telah diberi sebanyak 10 biji ubat sebagai salah satu taktik untuk menidurkan m4ngs4. Bukan itu saja, svspek dan rakannya juga meny4mar sebagai anggota p0lis untuk memperdayakan m4ngs4.

Saya kemudian diberi 10 biji ubat dan dipaksa makan menyebabkan mula dalam keadaan separuh sedar. Pembeli terbabit bersama dua lagi lelaki kemudian men1ngg4lkan saya bersama rakan mereka di rumah itu pada Ahad lalu.

Malah rakannya yang mengawal saya itu turut meny4mar k0nonnya dia adalah anggota p0lis dan men4han saya kerana melakukan kes4lahan.

Tambahnya, dia turut bermimpi dirinya disel4matkan polis dan akhirnya menjadi kenyataan apabila dibebaskan selepas polis menyerbv rumah itu malam tadi.

Ayah Amirul ucap terima kasih

Sementara itu, bapanya, Sudirman Daek, 50, menerima berita anaknya disel4matkan sekitar 12.30 tengah malam tadi.

“Saya bersyukur anak sel4mat dan berterima kasih kepada pihak polis yang mengesan dan menyel4matkan anak.

“Difahamkan mereka yang melakukan perbuatan itu ke atas anak saya sudah dit4han polis dan tidak lupa juga saya mengucapkan terima kasih kepada Harian Metro yang menyiarkan berita keh1langan anak,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras Asisten Komisioner Mohamed Mokhsein Mohamed Zon ketika dihubungi mengesahkan m4ngsa sudah disel4matkan dan akan memberi kenyataan media berhubung kejayaan itu.

Harian Metro sebelum ini melaporkan seorang bapa buntu memikirkan nasib anak lelakinya selepas g4gal dalam usaha menjejaki lelaki itu sejak dilaporkan h1lang di Sungai Besi di sini, pada Sabtu lalu.

MUHAMMAD Amirul bertemu semula rakan dan keluarganya selepas diselamatkan polis. FOTO ihsan Sudirman DaekMUHAMMAD Amirul bertemu semula rakan dan keluarganya selepas diselamatkan polis. FOTO ihsan Sudirman Daek

Myra ucap syukur, n4ngis berpelukan dengan mak

Dalam pada itu, adik Amirul iaitu Myra melvahkan rasa syukur dan lega kerana abang kandung kesayangannya yang dipanggil Abang Yu akhirnya kembali semula ke pangkuan keluarga.


Myra memuat naik perkembangan mengenai penemuan abangnya di laman sosial Instagram.

“Saya dapat tahu mengenai berita Abang Yu ditemui selepas dihubungi ayah tengah malam tadi. Bila ayah call dan beritahu berita tu memang rasa terkejvt sangat-sangat. Mulut tak henti-henti mengucapkan syukur kepada Allah.

“Memang men4ngis bila dapat khabar gembira daripada ayah. Malah mama yang saban hari termenung mengenangkan keadaan Abang Yu pun turut sama men4ngis. Kami berpelvkan dan saling men4ngis,” cerita wanita berusia 22 tahun itu.

Menurut Myra, dia dan ibunya sudah bertemu dengan Amirul pagi tadi sebelum lelaki itu pulang untuk berehat di rumah bapa kandung mereka.

“Sebaik sahaja jumpa dia, saya terus peg4ng tangan dan peluk dia. Nampak semangatnya masih kuat walaupun fizikalnya kelihatan lem4h sedikit. Abang juga kelihatan macam terkejvt.

“Saya masih belum bertanya abang dengan lebih lanjvt kerana mahu dia tenangkan fikiran dan berehat terlebih dahulu. Cuma dia ada beritahu, dia rasa apa yang berlaku ini seperti mimpi. Dia kata apa yang dia buat adalah tetapkan keyakinan yang ‘pender1taannya’ akan berakhir.

Sekarang ni bersyukur sangat lihat keadaan mama. Apabila melihat mama pelvk Abang Yu pagi tadi, saya turut seb4k.

MYRA SUDIRMAN

ADIK

“Itu saja yang buat dia ku4t… dia tak pvtus berharap dan dia opt1mis dapat keluar juga. Alhamdulillah, berk4t d0a dan usaha yang dilakukan seperti s0lat hajat, akhirnya Allah makbvlkan doa kami untuk Abang Yu ditemui,” katanya.

Menurut Myra lagi, dia gembira apabila melihat perubahan ibunya kini yang sudah mulai tersenyum dan sedikit ceria, berbeza dengan keadaannya beberapa hari lalu.

“Sebelum ini hari-hari tanya pasal Abang Yu. Bukan apa, kami b1mbang dengan keadaan kes1hatannya yang ada kenc1ng manis dan d4rah tinggi. Selalu kalau dia risau, saya dan bapa tiri yang akan menen4ngkannya.

“Sekarang ni bersyukur sangat lihat keadaan mama. Apabila melihat mama peluk Abang Yu pagi tadi, saya turut seb4k,” katanya lagi.

 

Sumber: Harian Metro, Ohbulan

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.