Pembantu Rumah L4ri Ikut Jantan BangIa, Sekali Awie Pergi Cari – “Penuh gigit4n cinta”

Hiburan Tempatan Viral

Sekarang ini, pembantu rumah asing merupakan suatu bentuk perkhidmatan yang sangat diperlukan oleh sesebuah keluarga, khususnya pasangan suami isteri yang bekerjaya dan mempunyai anak-anak kecil.

Tidak keterlaluan untuk mengatakan pembantu rumah akan memainkan peranan sebagai ibu dan bapa kepada anak-anak yang dijaga. Masakan tidak, makan, minum dan mandi anak-anak diuruskan oleh pembantu rumah. Bukan itu sahaja, ibu bapa yang uzur turut diuruskan pembantu rumah.

Kerja-kerja rumah seperti mengemas, membasuh pakaian termasuklah memasak turut dilakukan oleh pembantu rumah yang diwajibkan di negara ini hanya dalam kalangan kaum perempuan sahaja.

Vokalis kumpulan rock legenda Wings Datuk Awie akui ser1k untuk mengambil pembantu rumah warga asing.

Berk0ngsi pengalaman bvruknya bersama media, Awie berkata sudah beberapa kali dit1pu mereka.

Penuh Love Bite

“Yang terbaru, pembantu rumah saya lari dari rumah kerana ikut j4ntan Bangladesh.

“Saya cari dia selepas itu, mungkin dia ingat dia bijak tapi sebenarnya saya lagi bijak dari dia.

“Atas bantuan kawan-kawan, dia kami temui di kawasan Chow Kit dan bila bawa balik ke rumah, penuh gigitan cinta di leher!

“Hati siapa tak sak1t? Sudahlah ditinggalkan pintu rumah terbuka masih l4rikan diri tu, anak-anak perempuan saya sedang tidur di tingkat atas,” katanya.

Tambah Awie lagi, dia sedang mencari pembantu rumah warga tempatan yang sudi bekerja di rumahnya.

Serik Ambil Pembantu Rumah Warga Asing, Cari Orang Tempatan

Awie ada cara sendiri belajar ilmu agama, tapi bukan sertai tabligh - “Kalau pergi sampai 44 hari siapa nak bagi anak isteri saya makan?” - Hiburan | mStar

“Saya memang tengah cari pembantu rumah tetapi nak orang Melayu kita.

“Baiklah bantu orang kita cari rezeki. Saya harap ada yang sudi bekerja dengan saya.

“Saya dah tak larat nak bagi muka kepada ‘orang luar’…Selama ini pun kita layan dengan baik tetapi akhirnya dipijak-pijaknya pula kita.

“Itu tak masuk lagi dengan perangai keras kepala dan suka melawan,” katanya ketika ditemui di Majlis Pelancaran Rasa Sambal R-WE di Petaling Jaya pada petang Rabu.

Dalam perkembangan lain, Awie juga sedang mencari stokis untuk pasaran sambal R-WE.

Awie ada cara sendiri belajar ilmu agama, tapi bukan sertai tabligh - “Kalau pergi sampai 44 hari siapa nak bagi anak isteri saya makan?” - Hiburan | mStar

“Kalau ada yang berminat boleah hubungi saya dan maklumat lanjut boleh didapati di laman sosial kami.

“Sama-sama kita tambah pendapatan keluarga dengan mencari rezeki yang halal…Insya-Allah,” katanya.

Perlukah ada maid?

Dengan kesibukan ibu bapa dengan kerjaya masing-masing, terutamanya yang mendiami kawasan bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang dan ibu-ibu negeri lain pastinya memerlukan perkhidmatan pembantu rumah.

Di Malaysia, perkhidmatan pembantu rumah didominasi oleh warga asing. Kebiasaannya pembantu rumah ini adalah dari negara seperti Indonesia, Vietnam dan Filipina.

Pekerja asing dari Indonesia boleh dilihat sebagai kumpulan majoriti yang mendominasi perkhidmatan pembantu rumah di negara ini.

Persoalannya mengapa pembantu rumah luar negara lebih mendapat perhatian rakyat Malaysia? Adakah ibu bapa di negara ini tidak mempercayai perkhidmatan pembantu rumah warga tempatan? Adakah rakyat tempatan sendiri yang memilih untuk pekerjaan dan pembantu rumah bukanlah kerjaya pilihan?

 

Sumber : GEMPAK

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.