(Video) ‘Aku akan s0und Munkar & Nakir seb4t mak bapak kau dulu’- Diva AA Dikec4m Biad4b Permainkan Agama, PU Syed cakap meIampau!

Hiburan Viral

Azwan Ali, atau lebih dikenali sebagai Diva AA sememangnya popular dengan keIantangannya dalam berbicara. Pengacara terkenal ini tidah pernah svnyi daripada sebarang kontr0.versi dalam industri hiburan mahupun politik.

Baru-baru ini sebuah video podcast mendapat perhatian di media sosial gara-gara isu yang disentvh tidak menjaga sens1tiviti agama Islam.

Video itu menampilkan Diva AA dan dua penyampai yang terhibur dengan soalan yang dihantar oleh pendengar p0dcast tersebut.

“Apa persiapan Diva AA bila bertemu Mvnkar dan Nak1r?”

“Aku akan ‘s0und’ Mvnkar dan Nak1r, suruh seb4t mak bapak kau dulu”

Jawapan yang diberikan oleh Azwan itu dilihat bersahaja namun cukup mengundang kem4rahan net1zen kerana keterlaluan dan seolah-olah mempermainkan agama sendiri. Namun, jawapannya itu disambut dengan geIak tawa dua penyampai podcast berkenaan.

Difahamkan video p0dcast itu adalah terbitan penyampai radio Singapura, OKLETSGO.

Tak rasa keIakar pun

Perk0ngsian video itu mendapat pelbagai reaksi net1zen yang rata-rata kec3wa dan m4rah dengan kata-kata Azwan Ali. Mereka berharap Azwan Ali sedar dan bert4ubat kerana isu iman bukanlah perkara yang boleh dibuat gur4uan.

Cabaran men4ngkis k0nten s4mpah

Sementera itu, video ini juga dimuat naik oleh Fedtri Yahya, seorang pengacara dan personaliti terkenal di akaun Instagramnya.

Kapsyen yang ditulisnya bernada kec3wa dan beberapa selebriti lain turut men1nggalkan komen dan kesaI dengan video itu.

Malah, video tersebut turut mendapat respon daripada pend4kwah terkenal, Ustaz Abdullah Khairi yang turut kesaI dengan perkara tersebut.

“Kita boleh buat Iawak untuk sesuatu keadaan yang menghiburkan tapi jangan buat Iawak dalam semua keadaan yang mengaitkan tentang perkara gh4ib. Nampak kejahiIan dalam agama untuk t0ntonan umum. Astagfirullah! Gervn mendengarnya.” tulisnya.

Video ini turut mendapat perhatian seorang pend4kwah bebas, Ustaz Abdullah Khairi yang menegur perbuatan itu yang tidak sepatutnya menjadikan isu agama sebagai bahan Iawak.

“Saudara Sudah MeIampau…,” – Did4kwa Persenda Tugas Mvnkar & Nak1r, PU Syed Tegvr Azwan Ali?

Penceramah dan pend4kwah bebas, Pencetus Ummah (PU) Syed, menyifatkan tindakan pengacara, Azwan Ali yang didakwa mempersenda tugas maIaikat Mvnkar dan Nakir baru-baru ini sebagai keterlaluan.

PU Syed atau nama sebanarnya Syed Mohd Bakri Yahya antara lain menyebut, soal tersebut tidak sepatutnya dijadikan bahan jenaka dan sebagainya.

“Buat Azwan Ali @divaazwanaliofficial, saudara sudah meIampau dan terlalu meIampau, tak kiralah ianya adalah jawapan dalam bentuk gvrauan ataupun tidak, yang pasti ianya adalah benar-benar ses4t dan memaIukan agama.

“Soal Mvnkar dan Nak1r pun saudara boleh buat main, cukuplah net1zen dok hadap c4ci m4ki saudara setiap kali berdepan dengan kamera,” tulisnya.

Kenyataan itu dik0ngsikan juara program Pencetus Ummah musim ke-3 itu menerusi sebuah hantaran yang dimuat naik di laman Instagram.

Dalam pada itu, PU Syed turut berharap agar situasi seperti itu dapat membuka mata semua pihak agar lebih peka apabila bergvrau, lebih-lebih lagi bila melibatkan soal agama.

“Mestikah dikaitkan dengan mak bapak orang? SaIahkah soalan tu bila diajukan kepada saudara?

“Persoalan MaIaikat ni bukan persoalan yang kecil bahkan MaIaikat bukan makhluk yang kita boleh bawa sebagai bahan gvrauan dan sendaan.

“Buat DJ yang sakan gelak tu..sedarlah benda mcm ni bukan boleh dibuat bahan untuk meIawak!,” jelasnya lagi.

Menerusi entri yang sama, PU Syed turut dilihat berk0ngsi beberapa hadis yang menggambarkan mengenai sikap Mvnkar dan Nak1r.

Meninjau di ruangan komen, rata-rata netizen turut menyatakan pandangan dan berharap agar insiden seperti ini tidak akan berlaku lagi pada masa akan datang.

Setakat ini, entry berkenaan telah pun meraih hampir 20,000 jumlah tontonan selain turut dihujani ratusan komen.

 

Sumber: Twitter, Instagram @fedtriyahya, OMM (Suraiya), Instagram PU Syed, MH

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Teruskan berhibur dengan kisah-kisah menarik menarik dibawah ini yang dikongsika