‘Saya Susah Nak G4duh Dengan Sesiapa, Tapi Orang Datang Cari G4duh’- Luahan Hati Ebit Lew

Tauladan

Kontr0versi yang membabitkan Caprice dan Ustaz Ebit Lew kec0h di media sosial sejak kebelakangan ini berkenaan misi bantuan di G4za. Caprice juga akan mended4hkan apa yang berlaku di sana pada 21 Julai ini menerusi Instagram live.

Caprice juga telah mended4hkan beberapa perkara berkenaan ustaz Ebit Lew semasa IG live baru-baru ini buatkan PA kepada Ebit Lew tidak ‘senang duduk’ dan tampil perjelaskan perkara sebenar.

Menerusi akaun Instagram @jentikhati, terdapat satu video lama yang dimuatnaik semula berkenaan Iuahan rasa pend4kwah bebas, ustaz Ebit Lew yang turut menyaksikan dirinya mengalirkan air masa semasa.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by jentikhati™ (@jentikhati)

Ustaz Ebit Lew mengatakan yang dia susah untuk mengata sesiapa dan susah untuk berg4duh dengan sesiapa sekalipun.

Tapi, sejak kebelakangan ini, orang tak berhenti datang. Semua orang nak cari g4duh dengan saya. Semua orang nak cakap bukan-bukan terhadap saya. Saya jadi sed1h.

Saya memang tak t4kut siapa-siapa sejak kecil. Saya tahu hidup saya Allah yang tentukan, m4ti saya juga Allah yang tentukan.

Saya tak baIas pun orang mesej saya bukan-bukan. Kalau orang ugvt, saya tak baIas. Kalau setakat berkata, saya tak kisah sangat tapi kalau melibatkan macam-macam orang, yang itu saya jadi sed1h.

Ustaz Ebit Lew juga turut mend0akan agar kita semua hidup dalam suasana dan persekitaran yang penuh kasih sayang pada akhir video berkenaan.

Saya fikir dunia ini tak seindah yang disangka. Walau kita cuba nak bawa kasih sayang dalam dunia, akan ada yang benc1, akan ada yang Iawan.

Saya percaya, kalau tidak hari ini, suatu hari nanti, dunia ini akan kembali seperti zaman dahulu. Zaman Rasulullah. Zaman dulu orang baik-baik. Suasana itu akan wujud, manusia saling mengasihi, saling menyayangi dan mengh0rmati antara satu sama lain.

Walaupun video tersebut adalah video lama, diharapkan ustaz terus kuat dan tabah menghadapi segala ujian yang mendatang dan terus membantu orang-orang susah diluar sana.

Semoga segalanya dipermudahkan Amin Ya Rabb..

S4bar ya Ustaz.. uj1an tu tanda Allah sayang..

Isu Foto Beri Permainan, C1um Kaki Menteri Gaza & ‘Bl0ck’ Di IG, PA Ustaz Ebit Lew B0ngkar Cerita Sebenar

Isu Kena 'Block' Di Instagram, Pembantu Peribadi Ebit Lew Jawab Sindiran Serta Tohmahan Yang Dibuat Caprice

TERDAHULU, Pembantu dan pengawal peribadi Ustaz Ebit Lew, Arief Farhan tampil menjelaskan perkara sebenar tentang apa yang terjadi di antara majikannya bersama bintang rap Caprice yang kini sedang berada di Cairo.

Menurut Arief, dia tidak memahami mengapa Caprice seperti tidak berpuas hati dengan Ebit sehingga bert1ndak melemparkan kata-kata sind1ran kepada majikannya.

Bagi meIeraikan semua spekvlasi yang timbul, Arief menjelaskan tiga isu yang berbangk1t di antara Caprice dan Ebit iaitu isu foto pemberian permainan kepada kanak-kanak susah di G4za, isu meIutut dan menc1um kaki menteri G4za serta isu Ebit menyekat akaun Instagram (IG) Caprice.

“Semua orang tahu svsah untuk masuk ke G4za. Hari pertama kami sampai di Mesir, kami terus pergi ke kedutaan Malaysia di Cairo dan orang kedutaan sendiri beritahu dia tak dapat nak tolong. Lepas seminggu kami di sana, Caprice ada mesej ustaz, dia ajak ustaz untuk join dia pergi ke G4za.

Caprice masa tu mengikuti rombongan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim, Pengerusi Biro Kebajikan UMNO Malaysia yang selalu masuk ke Palestin. Tapi masa tu ustaz tak baIas sebab kami semua tengah tens1on, str3ss hari-hari menunggu untuk masuk G4za. Kami hari-hari tawakal, buat bacaan Yasin, solat hajat, qiamulail.

“Lepas dua minggu berada di Mesir, kami hantar nama kepada kerajaan Mesir untuk masuk G4za. Keputusan keluar seminggu lepas tu yang menyatakan kami Iulus. Masa tu Caprice dah sampai Mesir, dia ada mesej ustaz kata nak ikut ustaz sekali. Tapi ustaz tak boleh nak buat apa sebab nama semua dah submit.

Tapi lepas tu kita kena dapatkan lagi satu keIulusan iaitu daripada pihak tentera untuk urusan menjaga keseIamatan.

“Hari ke-34, barulah dapat surat keIulusan untuk masuk ke G4za daripada pihak tentera. Isu Caprice ni t1mbul bila ustaz dah balik dari G4za. Bila sampai Mesir, Caprice ajak jumpa.

Dia datang berb0rak dengan ustaz, ustaz k0ngsi la dapat anugerah Duta Muhibah daripada kerajaan G4za. Ustaz k0ngsi cara nak masuk, bagi tips dan semangat.

Tapi bila ustaz ajak Caprice makan, dia men0lak,” ujar Arief menerusi Instagram Live bersama Redha Zaini, pelajar Malaysia yang menyambung pengajian di Mesir.

Foto: Gempak

Tambah Arief lagi, isu mula tercetvs apabila Caprice mula memuat naik IG Story seolah-olah meny1ndir Ebit.

“Bila dah balik Malaysia, bermulalah dia k0ngsi pasal ‘k0piah putih, cash is king’. Tapi masa tu kami tak fikir apa-apa, tak tahu dia tuju kat siapa. Lepas tu kaitkan pulak isu ‘acah jadi hero’ tapi masa ni ustaz bersangka baik, mungkin dia tuju pada orang lain. Lepas tu dia dah bagi hint banyak sampalah dia post pasal toys. Situ je dah mengesahkan yang dia meny1ndir ustaz.

“Lepas tu dia hantar mesej panjang kat ustaz yang pasal dah seminggu dia nak tegvr ustaz tu.

Ustaz pun manusia biasa ada em0si, ada perasaan. Bila dia sebut pasal ayah, ustaz memang sed1h la sebab ayah dia tengah sak1t tenat masa tu.

“Pasal isu gambar, ustaz pergi Gaza nak bagi misi bantuan. Tak kan ustaz nak pergi jumpa orang kaya. Mestilah pergi jumpa orang miskin, orang svsah. Kenapa Cap nak persoalkan benda tu? Rumah-rumah tu dipilih oleh Palestin Red Cresent, bukannya kita main terj4h.

Dia cakap orang Gaza semua m4rah ustaz. Bukan ustaz je amik gambar budak-budak tu. Isu Palestin-Gaza ni dah lama, sebelum ustaz, dah beribu orang amik gambar budak-budak takde kaki, takde tangan. Tapi bila ustaz bagi patung je, terus kena.

“Dia kata nak masuk Gaza, nak bersihkan nama Malaysia. Apa yang ustaz buat sampai kena jadi macam tu. Dia ni macam desper4te nak masuk Gaza sangat sampai jadi macam tu. Dia memang tak puas hati, dia k0yak sampai sanggup t1kam belakang ustaz,” jelas Arief.

Caprice turut membangkitkan isu Ebit meIutut dan menc1um kaki menteri luar Gaza untuk dia keluar daripada Gaza.

“Isu ustaz meIutut depan menteri luar Gaza ni, saya tak nampak langsung ustaz meIutut, c1um kaki macam yang Cap cakap. Saya takut saya terlepas pandang, saya tanya ustaz sendiri betul ke apa yang Cap cakap ni, ustaz kata takde. Ustaz tak akan buat macam tu, saya tahu ustaz macam mana.

“Cap ni desper4te nak masuk ke G4za. Dia jadikan alasan sebab dia tak dapat masuk G4za, dia kata ustaz buat 0nar di Gaza menjadi penyebab dia tak dapat masuk. Dia f1tnah, sak1tkan hati, s1ndir dan perIi ustaz, hati siapa tak terasa. Lepas tu dia expect kita nak layan dia baik.

“Kemudian isu kena bl0ck, dah kau sak1tkan hati ustaz, sebut pasal ayah dia lagi. Kemudian tuntut ustaz buat perm0honan maaf secara terbuka, tak tahu lah apa saIah ustaz sampai kena buat perm0honan maaf kepada penduduk Gaza,” kata Arief.

Beberapa hari yang lalu, Caprice kerap memberi bayangan mengenai satu pended4han yang akan dibuat mengenai mengapa dia tidak dibenarkan masuk ke G4za yang dikatakan berpvnca daripada beberapa orang berpeng4ruh.

Caprice akan tampil membuat pended4han tersebut di ruangan IG Live pada Rabu depan, 9 malam waktu Malaysia.

 

Sumber: Kosmo, Instagram @jentikhati, Ohmedia, Gempak

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.