“Saya tr5uma, semua anak l4hir pramatang”- Berat ujian ibu muda ini… hiIang dua zuriat berselang 9 bulan

Keluarga Tempatan

TAHUN 2020 merupakan tahun dvka bagi semua gara-gara p4ndemik C0vid-19.

Bagi wanita ini, tahun 2020 juga merupakan tahun yang pasti tidak akan dilupakan seumur hidupnya kerana keh1langan dua cahaya mata.Keh1langan dua bayi yang dik4ndung gara-gara tidak cvkup bulan ketika dilah1rkan pastinya per1t apatah lagi hanya berselang sembilan bulan.

“Penutup tahun 2020… Allah hadirkan dua orang anak syvrga. Suka dvka silih berganti. First anak syurga 31 Mac 2020, second anak syurga 29 Disember 2020. Terima kasih pernah hadir dalam hidup umi dan ayah,” demikian coretan wanita ini di Facebook, sehingga mervntun hati ntizen.

Berkongsi cerita dengan mStar, Nur Sakinah Izzatie Nasri berkata kedua-dua b4yinya itu merupakan anak ketiga dan keempat yang dilah1rkan pram4tang ketika k4ndungan berusia sekitar 20 minggu.

Posting mervntun hati dikongsi Sakinah membuatkan rata-rata ntizen turut seb4k.

“Anak syurga saya yang pertama mninggal dunia pada 31 Mac 2020, masa tu k4ndungan 20 minggu. Awal saya meng4ndungkan dia, k4ndungan saya tiada mas4lah apa sampai la tarikh 30 Mac.

“Hari appointment hospital di mana saya kena per1ksa perut setiap bulan, doktor scan dan check jalan dah buka 2cm. Terus saya admit wad dan buat cerv1cal cerclage (jah1tan p4ngkal rahim) hari yang sama.

“Keesokannya turun l3ndir dan d4rah, bukaan makin buka dari 2cm ke 4cm. Saya sel4mat melah1rkan b4yi perempuan syurga seberat 400 gram dan b4yi meninggal selepas dil4hirkan,” kata ibu muda berusia 23 tahun ini.

Anak keempat Sakinah mninggal dunia selepas dua jam dil4hirkan.

Belum pun kesed1han keh1langan cahaya mata ketiga reda, wanita ini sekali lagi diuji apabila k4ndungan keempatnya turut menerima nasib yang sama.

“Anak syurga kedua saya pun lalui nasib yang sama macam anak syurga pertama. Pada 29 Disember sak1t makin kerap dan saya dip4ksa bers4lin. Tepat jam 12.05 tengah hari saya mel4hirkan anak lelaki seberat 370 gram dan b4by mninggal setelah 2 jam dil4hirkan,” ceritanya.

Sedang melalui tempoh berp4ntang, wanita yang senang disapa Sakinah ini hanya mampu mengubati kerinduan terhadap kedua-dua b4yinya dengan menz1arahi pusara dan menatap barangan kelengkapan yang sudah disediakan bagi menyambut kel4hiran mereka.

“Apa yang menguatkan semangat saya, sudah tentulah suami… dia yang tak henti-henti memberi kata semangat pada saya. Begitu juga sokongan daripada kawan-kawan rapat dan keluarga sendiri.

Ya saya tr4uma untuk k4ndungan seterusnya sebab anak-anak saya semua dil4hirkan pram4tang dan dua daripadanya mninggal dunia.

NUR SAKINAH IZZATIE NASRI

IBU

“Saya k0ngsikan kisah ini di media sosial sebagai kenangan yang terindah untuk diabadikan. Saya perlukan sokongan moral daripada kawan-kawan Facebook supaya mendoakan yang baik-baik untuk diri ini,” ujarnya.

Berdepan pengalaman empat kali keham1lan pram4tang termasuk anak pertama dan kedua yang dil4hirkan ketika k4ndungannya masing-masing berusia 27 dan 29 minggu, Sakinah tidak dapat men0lak timbulnya perasaan b1mbang dan f0bia untuk melalui keham1lan seterusnya.

“Ya saya tr4uma untuk k4ndungan seterusnya sebab anak-anak saya semua dil4hirkan pram4tang dan dua daripadanya mninggal dunia.

“Ia membuatkan saya t4kut dan saya tak merancang untuk meng4ndung lagi dalam masa terdekat ni. Kalau boleh biarlah dua tahun ke atas atau lebih untuk saya meng4ndung semula,” ujarnya.

Sakinah sering menz1arahi pvsara dua anak syurganya bagi melepaskan rasa rindu.

Reda dengan ujian yang dihadapi, Sakinah bagaimanapun bersyukur kerana mampu memeluk dan menatap anak sulung dan keduanya yang kini berusia empat dan tiga tahun.

“Apa yang saya nak sampaikan di sini, supaya wanita lebih peka dengan keham1lan dan selalu ikut saranan doktor demi memastikan ibu dan bayi sentiasa sihat dan selamat sehingga mel4hirkan, insyaAllah.

“Saya nak ucapkan ribuan terima kasih pada kawan-kawan di Facebook yang tak henti-henti mengucapkan salam t4kziah pada saya dan suami. Terima kasih kerana ambil berat pasal saya dan anak.

“Semoga kalian dimurahkan rezeki dan dipermudahkan urusan semua insyaAllah,” katanya lagi.

 

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.