Suami tetap tak mahu Doktor lelaki sambut kel4hiran walaupun lebih sejam isteri bertarvng ny4wa

Detik kel4hiran cahaya mata adalah momen indah yang sering dinanti-nantikan oleh setiap pasangan yang berumah tangga.

Namun begitu, persediaan untuk kel4hiran sering menjadi keutamaan seperti h0spital, kelengkapan b4yi dan persediaan dari ibu yang bakal mel4hirkan itu sendiri.

Ramai ibu diluar sana menginginkan d0ktor wanita yang akan membantu mereka semasa proses kel4hiran berlaku.

D0ktor kongsi pengal4man proses kel4hiran di h0spital daerah

Namun begitu tidak dapat dinafikan, d0ktor lelaki dalam bidang tersebut turut sama hebatnya dan dan ramai d0ktor lelaki mempunyai kepak4ran dalam bidang tersebut.

Menerusi satu perkongsian yang dimuat naik oleh seorang Dr Ahmad Zakimi Abdullah, beliau berkongsi satu kisah ketika sedang bekerja di salah sebuah h0spital daerah.

Mungkin isteri itu saklt nak bers4lin

“Di suatu ketika semasa aku kerja di sebuah h0spital daerah, ada seorang suami membawa isteri yang nak bers4lin ke bilik bers4lin.”

“Si suami berseluar pendek, bert0pi dan memakai rantai. Ala-ala hip-hop. Si isteri pula memakai baju seolah-olah tak cukup ben4ng.”

“Takpe lah, mungkin si isteri tu terlalu saklt nak bers4lin maka tak sempat pakai baju yang cukup syaratnya.”
Takde d9ktor perempuan ke

“Doktor! Isteri saya nak bers4lin ni. Ujar si suami tegas. Keadaan agak kel4m kabvt.

Takpe encik. Nanti saya perlksa dulu berapa cm bukaan. Balas aku.”

“Eh d0ktor! Takde d0ktor pompuan ke?. Si suami panjangkan berbualan kami. Agak teg4s.

Takde encik. Saya sorang saja oncall malam ni.”

D0ktor ini tak belajar agama ke

“D0ktor pompuan tak bertugas malam ni. Hanya saya sorang. Ujar aku sambil memakai sepasang gl0ve. Siap sedia untuk jalankan tugas pemerpksaan.”

“Mana boleh d0ktor lelaki perlksa isteri saya. D0ktor ni tak belajar ag4ma ke? Kan aur4t tu. H0spptal kat Malaysia ni tak Islam sungguh gam4knya. Betul lah orang lain kata.”

“Si suami masih bertegas dan cuba men0lak. Keadaan sedikit tegang. Bilik bers4lin ketika itu juga agak sibvk. Kedengaran jerotan ibu-ibu lain yang tengah mener4n.”

Saya dokt0r muslim, walaupun tak al!m saya tahu juga psal agma

“Saya pun d0ktor muslim. Saya memang tak alim sangat tapi tahu juga sikit psal agma. Isteri encik kan nak bers4lin. Dalam keadaan nak bers4lin tu dah kira darvrat.”

“Lagipun saya sorang saja yang ada dan mampu sambut bers4lin. Tambah pula isteri encik ada mas4lah dar4h tnggi.”

“Misi tak boleh sambut. Jawab aku sambil men0leh kearah misi-misi bilik bers4lin.”

Tak boleh panggil d0ktor perempuan dekat rumah ke

“Adulvhhhh. Advhhh. Saklt! Saklt!” Bunyi teri4k si isteri dari bilik 2. Wajah puc4t si suami terpncar.”

“So takleh panggil d0ktor pompuan kat rumah ke, d0ktor. Maaf encik. Tak boleh. Dia pun akan oncall esok.”

“Takpe nanti saya suruh misi check jalan isteri encik dulu. Nanti nak bers4lin terpksa saya juga sebab isteri encik ada mas4lah.”

Darvrat benarkan saya sambut kelam4hiran

“Oklah. Nak buat macamana. Negara je Islam. H0spltal KKM yang tak Islamlk.”

“Takpe encik. Keadaan darvrat membenarkan saya sambut kelal4hiran bagi wanita nak bers4lin. Tiada lagi avrat.”

Encik boleh azan di tel!ngan anak ini

“Setelah sejam setengah lamanya, akhirnya pesaklt wanita itu dah 10cm. Akhirnya aku menyambut kel4hiran anak lelaki mereka dengan selamat.”

“Nah encik. Ni anak encik. Anak lelaki. Encik boleh azan di tel!nga anak ni.”

“Sebelum ni eloklah encik ttup avrat encik tu sebab tadi encik cakap pasal avrat kan. Nah pakai kain sarvng saya. Ujar aku sambil hulurkan kain sarvng kepada dia.”

Saya tak tahu sangat azan

“Tapi d0ktor. Saya tak tahu sangat azan. Tak biasa. Boleh dktor azankan dan doa-doa skit. Ok. Nanti saya tunjukan. Terima kasih, d0ktor.”

“Hai. Bukan main cakap aku tak belajar agma. Dia sendiri tak ttup avrat. Nak azan pun tak biasa katanya. Hmmm.”

Avrat wanita ketika nak bers4lin

“Aku nak ceritakan sedikit tentang apa yang boleh kita belajar dan simpulkan dari cerita di atas berkenaan dengan isv avrat wanita ketika nak bers4lin dengan d0ktor lelaki.”

“Aku ingin kongsikan satu Hadis Rasulullah SAW, “Bahawa Ummu Salamah (isteri Nabi SAW) telah meminta izin kepada Nabi SAW untuk rwatan bek4m, maka Nabi SAW menyuruh Abu Toibah meralwatnya.”

D0ktor lelaki dibolehkan menyambut kel4hiran wanita

“Berkata Jabir, Aku kira bahawa Abu Toibah itu adalah saudara susuan Ummu Salamah atau budak kecil yang belum b4ligh.” (Hadis riwayat Muslim, no. 2206)

“Para ulama bersependapat bahawa dktor lelaki di bolehkan untuk tujuan merwat mahupun menyambut kel4hiran bagi wanita yang bukan mhram dalam keadaan darvrat (terdes4k). Hukvmnya harus.”

“Jika hanya dktor lelaki itu saja yang ada dan tiada d0ktor wanita yang mampu dalam kepkaran tersebut ketika itu.”

Perkongsian Dr Ahmad Zakimi ini telah mendapat 6, 800 tanda suka. Semoga perkongsian ini mendatangkan manfaat dan pengajaran kepada kita semua.

Sumber: Mediabawang

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf