“Tempat L4hir Jambatan Temerloh..”- Abah Ingatkan Mama Pengs4n, Tapi Awak Dah Keluar Rupanya..

Keluarga Tauladan Tempatan

Proses bersal1n ni ibarat hidup dan m4ti seorang wanita bergelar ibu. Keper1tan men4nggung sak1t hanya Allah yang tahu. Ada yang dah turun tanda dan terpaksa melalui sak1t berhari-hari sebelum dapat melihat zur1at yang dikandung selama 9 bulan.

Bagi yang mudah, sak1t sekejap je terus bersal1n . Namun ada juga ibu sewaktu mel4hirkan bayi mengalami k0mpli.kasi sehingga dijemput il4hi. Semua ini satu j1had yang g4njaran p4halanya besar di sisi Allah.

Bagaimanapun kisah yang dik0ngsikan oleh Puan Rohaida Kamarul Jaeh ini mengenai proses kel4hiran anak bongsunya sangat mudah sekali. Tak sangka ada rezeki yang keempat walaupun dah melakukan pembed4han membvang t1ub fall0pio sebelah kanan.

Tempat l4hir Jambatan Temerloh

20.03.20 – 20.03.21

Dah setahun b4by yang mama sambut sendiri dalam kereta ni. Masa mula-mula Per1ntah K4walan Pergerakan (PKP) tahun lepas dilaksanakan.

Genap setahun dah anak bongsu mama. Anak yang makin banyak akal dan sesekali dah pandai buat per4ngai. Bila naik kereta je bukan main seronok. Macam tahu-tahu je orang nak bawa berjalan. Mama fahamlah awak l4hir pun dalam kereta.

Abah tak berhentikan pun kereta masa awak keluar tu. Terus he ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS). Pengalaman pertama mama dapat sambut sendiri. Mama selalu beritahu masa adik dalam perut, nanti kalau nak keluar ikut due ye. Rupanya memang betul-betul awak dengar cakap mama ya!

Abah ingatkan mama pengs4n

Senang pun ye sebabnya tahu-tahu je awak dah keluar. Mama meng4du sak1t , abah awak pan1k dah bawa kereta. Tiba-tiba mama senyap jap. Masa bawa kereta tu, abah sempatlah sentuh mama ingatkan mama pengs4n. Tapi yang lucunya mama cakap awak dah keluar. Mengucap panjang abah sebab tak sangka mvdah sekali awak l4hir.

Inilah pengalaman yang mama takkan lupa sampai bila-bila. Cuma terk1lan mama lupa nak ambil gmbar dalam kereta dengan awak masa tu sedangkan HP mama pegang. Moga anak mama jadi anak yang baik, berjaya dunia akhirat. Sayang adik manja mama.

Empat anak, semuanya cepat 

Ada yang tanya, tak ada k0n.traksi ke? Jika diikutkan alhamdulillah Allah mudahkan saya bersal1n sejak dari anak sulung lagi.

Empat beradik yang semuanya mudah dil4hirkan

Saya jenis turun tanda je aut0matik sak1t dan jalan dah buka. Macam yang sulung kebetulan memang dah kat hospital. Pec4h air ketvban, tak lama lepas tu terus bersal1n .

Bagi anak kedua, turun tanda d4rah pergi klinik yang jarak 2 minit je, sampai klinik check jalan dah 8cm, terus bersal1n kat klinik.

Anak sulung l4hir pada 24 Mac 2005. Adik bongsu pula pada 20 Mac 2020. Beza empat hari dengan abangnya.

Sementara tu untuk pengalaman bersal1n anak ketiga, pec4h air ketvban kat rumah. Mujur sempat sampai hospital. Itu pun dah jenuh tahan b4by tak bagi keluar, sampai hospital terus bersal1n .

Bagi anak yang keempat pula hanya turun d4rah sikit. Terus sak1t dan cepat-cepat ke hospital. Tapi baru 10 minit dalam perjalanan dah bersal1n dalam kereta.

Sebelum dapat si bongsu, meng4ndung luar r4him

Jururawat dah pesan awal-awal masa buat pemer1ksaan meng4ndung sebelum tu. Sekiranya sak1t nak bersal1n jangan ke klinik, terus ke hospital sebab saya ada sejarah buat pembed4han membuang tiub belah kanan sebelum meng4ndungkan yang nombor empat ini. Syukur Allah mudahkan saya untuk bersal1n .

Sebelum meng4ndungkan anak yang keempat saya dah meng4ndung pada 2018 tetapi k4ndungan luar rahim. Ini kerana pada awalnya saya ingatkan per1od sebab awal bulan tu dah datang cuma dua hari je.

Selang tiga minggu keluar d4rah, ingatkan per1od lagi. Bila pergi klinik, doktor buat pemeriksaan saya meng4ndung. Tapi masa tu dah gvgur. Cuma d4rah seketvl tu masih ada lagi di bahagian luar rahim.

Nasib baik saya terger4k hati nak ke klinik. Jika lambat mungkin boleh membawa m4ut. Alhamdulillah setahun lepas tu saya disahkan meng4ndung lagi pada 2019 untuk si bongsu.

 

Sumber: Rohaida Kamarul Jaeh, PA&MA

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.