Suspek utama Datuk Seri Macau Sc4m l0los, r0sak kredibiliti PDRM, SPRM

Semasa Tempatan

Pelik tapi benar, kejadian mengenai individu yang menjadi svspek utama dalam penglibatan pengubahan wang har4m did4kwa berjaya melarikan diri.

Menerusi hantaran pengguna Facebook, Prof. Dr Zainur Rashid Zainuddin memohon agar isu ini dipandang serius oleh pihak kerajaan kerana ia terkait sama dalam hal integriti yang melibatkan pihak berkuasa.

Jangan bikin m4lu

Melihat beberapa gambar struktur banggunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang tular, adalah mustahil apabila tertvduh mampu bertindak demikian.

Kejadian ni aneh sangat

Jelas Dr Zainur lagi, hal ini mampu mengundang pertikaian dalam masyarakat mengenai tahap keselamatan negara dan mampu mer0sakkan lagi kredibiliti rakyat terhadap institusi penting negara iaitu SPRM dan pihak polis sendiri.

Kejadian aneh yang menyebabkan penjen4yah ini boleh terlepas dengan mel0mpat pagar SPRM…”

Buat m4lu negara jer

Di ruangan komen, ramai netizen memberikan pendapat yang sama dengan menyifatkan kejadian seperti ini amat mem4lukan dan membuatkan masyarakat hilang kepercayaan terhadap pihak berkuasa.

Timbulkan macam2 persepsi

Bergantung kepada maruah pihak berkuasa

Rakyat Malaysia tak b0doh

Jangan buat rakyat hilang kepercayaan

Justeru, Dr Zainur menggesa agar isu ini dipandang serius dan tindakan sewajarnya perlu diambil bagi mengelakan nama baik pihak berkuasa terjejas.

Suspek Datuk Seri L0mpat Pagar SPRM, Ini Reaksi Padu Boss PPIM Datuk Nadzim Johan

DALAM pada itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan turut mengulas isu ni dengan berkata, kejadian aneh itu dibimbangi boleh menyebabkan kredibiliti PDRM dan SPRM dipertikai masyarakat.

Produk Perubatan Ganja

“Apakah prosedur operasi standard (SOP) ketika penyerahan suspek dipatuhi sepenuhnya atau tidak?

“Seperti kes Macau Scam ini, PPIM sudah bawa bertahun-tahun. Apa jaminan kes ini diambil perhatian dan jaminan tidak lagi berlaku pada masa akan datang?

“Kita letak kepercayaan kepada penguat kuasa, tapi jika berlaku yang tidak betul, susahlah, apatah lagi individu disyaki terbabit dengan kes berprofil tinggi,” katanya.

Nadzim berkata, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin juga perlu memberi perhatian kepada perkara itu ia boleh menjejaskan imej badan penguat kuasa yang diberi amanah besar.

“Bagaimana suspek boleh memanjat pagar dan mampu mengatur rancangan meloloskan diri selepas dibebaskan SPRM untuk proses reman PDRM?

“Ketika jangka masa penyerahan suspek kepada PDRM, kenapa tidak ada pengiring dan SOP yang dipatuhi? Ini mengundang keraguan.

“Kita berdepan kes penipuan ratusan juta ringgit duit rakyat Malaysia dengan pembabitan pegawai tinggi pihak berkuasa. Saya harap ada penjelasan berhubung isu ini,” katanya.

 

Isnin lalu, suspek utama itu dikatakan berjaya meloloskan diri dengan memanjat pagar belakang bangunan SPRM di Putrajaya sebelum melarikan diri dengan sebuah kenderaan yang menunggunya di luar pagar.

Ketika kejadian, lelaki itu bersama tiga lagi suspek yang juga dalang utama kes penipuan Macau Scam dan dua pegawai polis dalam proses diserah kepada PDRM untuk siasatan berhubung kegiatan j-udi dalam talian dan penipuan Macau Scam.

Lari Panjat Pagar Bngunan SPRM, Peguam Ini Bersuara Dia Sendiri Pun Kagum

Pelbagai pihak mengulas berita bagaimana svspek utama Macau Sc4m boleh memanjat dan melol0skan diri dari bangunan SPRM. Tampil mengulas isu tersebut, antaranya adalah peguam popular, Nor Zabetha.

Kalangan warganet mengenali Zabetha sebagai seorang peguam yang banyak berkongsi pengalaman mengendalikan kes membabitkan penipuan.

Malah Zabetha juga sering mengulas cerita-cerita tular seperti isu membabitkan Eira Aziera yang menghiina seorang wanita baru-baru ini.

Cerita pasal pagar

” Teringat masa zaman sekolah rendah dulu. Saya masuk acara larian, lari berpagar.

” Cikgu kata “Hah! Kamu tinggi. Kita tak cukup peserta. Kamu masuklah acara lari berpagar ni”.

” Menjadi saya yang sentiasa okay ini, terus saya setuju walaupun kaki saya gagal melompat. Bila tiba acara, habis saya tibai semua sampai jatuh.

” Satu pun tak tinggal saya jatuhkan. Diketawakan pula oleh pelajar lain. Tapi saya habiskan.

” Cumanya kagum saya, ada yang lagi hebat berjaya panjat pagar pagar SPRM dan lolos.

” Saya rasa mereka bukan sahaja kaki scammer malah wakil rumah sukan dulu. Hehe! Itu yang champion bukan main.

” Kalau saya idaklah lepas. Pagar yang kecil rupa itu pun, saya gagal. Masa kecik dulu saiz halus dari sekarang pun tetap saya gagal melompat larian berpagar.

” Baru kita kita bersorak dan meraikan secara separa berkenaan isu kemenangan berjaya diberkasnya geng-geng penyamar Polis, LHDN, Kastam dll.

” Terlepas pula. Ada rasa ralat waktu baca berita tadi. Haih..” tulis Zabetha.

 

Sementara itu menerusi ruangan komen pula, rata-rata warganet turut berasa hairan macam mana saspek boleh loloskan diri dengan memanjat pagar.

Malah ada yang berkata pagar di belakang SPRM itu boleh tahan juga tingginya.

”Hebat sunggut lah dia, serba boleh, menyamar boleh, lompat pagar pun boleh,” komen Zabetha sebagai membalas reaksi warganet yang pelik bagaimana saspek boleh panjat pagar walaupun berbadan besar.

Sementar itu, difahamkan ketika kejadian, lelaki itu bersama tiga lagi saspek terdiri daripada dalang utama serta dua pegawai polis dalam proses diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan berhubung kegiatan judi dalam talian dan penipuan Macau Scam.

Sumber memaklumkan, polis sedang giat menjalankan usaha memburunya.

 

Sumber: Prof. Dr Zainur Rashid Zainuddin, OMM, Mysumber

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.