“W4rga Indonesia berpenduduk tetap..”- PDRM ded4h siapa identiti yg cvri sekampit beras, susu

Keluarga Tempatan Viral

KOTA TINGGI – p0lis sedang mengesan seorang lelaki yang disyaki mencvri sekampit beras dan susu selepas memecah masuk sebuah kedai makan di Jalan Indah di sini awal pagi hari ini.

Ketua p0lis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Hussin Zamora berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 4.15 pagi disyaki dilakukan svspek yang menaiki motosikal.

Katanya, perlakuan jah4t itu boleh menyebabkan svspek berdepan dengan hukuman penj4ra sehingga lima tahun jika dibuktikan bers4lah.

Curi sekampit beras, sekotak susu

“Pihak p0lis ada menerima laporan dari mngsa yang dibuat di Balai p0lis Kota Tinggi bagaimanapun setakat ini belum ada tangk4pan dibuat.

“Siasatan lanjut masih dilakukan termasuklah penelitian menerusi r4kaman litar tertvtup di mana setakat ini r4kaman diperolehi tidak berapa jelas.

“Namun si4satan awal mendapati svspek melakukan kerja itu bersendirian dimana kehil4ngan hanya membabitkan sekampit beras 10 kilogram (kg) dan juga satu kotak susu,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, k3s disi4s4tdi bawah Seksyen 457 Kanun k3se.ksaan.

Jika sabit k3salahan boleh dihukum denda atau penjara sehingga 14 tahun.

Manakala bagi mana-mana k3sala.han yang dilakukan kali kedua juga boleh dikenakan den.da atau seb.atan.

Difahamkan kejadian berkenaan bukan pertama kali berlaku yang mana sebelum ini melibatkan kehil4ngan tabung anak yatim yang diletakkan di kedai makan terbabit.

Terdahulu, tular di laman Facebook kejadian cvri yang berlaku di kedai makan berkenaan yang menampakkan rak4man seorang lelaki dipercayai svspek menaiki motosikal.

Rata-rata netizan melah1rkan rasa s1mpati

“Kalau betul dia nak mencvri mungkin tong gas dia akan hambek barang2 mahal. Tapi kenapa beras jugak dia hambek . Mungkin ni jalan terakhir dia  mana tahu dia baru kena buang kerja ke . Mana tahu anak kat rumah dah seminggu tak makan ke ? Allah .. terasa malu pun ada sebab ramai lagi ada yang susah kat luar disana

“Rasa k3sian plak tgok org cvri makanan ni.musim pkp ni kita x tahu tkut ada yg terjejas utk meneruskan kelangsungan hidup

“Kalau saya tokey kedai tu, terbaca tentang berita ni. Xpayah report p0lis jumpa brader tu bagi apa yang dia perlukan.. k3sian. Semoga korang semua dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat dimurahkan rezeki sekeluarga.

“Allahuakbar..hanya sekampit beras dn susu…meh la bg akaun owner kedai tu..aku bayarkn..salah tetap salah sbb mencvri tp kita boleh fikir logik la..klu niat btl2 nk mencvri rasa clear dh kedai tu..

Dalam pada itu, seorang netizan yang mend4kwa sebagai Wakil Tuan Kedai Tampil men1ngg4lkan satu komen mmenghalalkan saja barangan yang telah dicvrii tersebut kerana tidak mahu membesarkan perkara tersebut.

Menurut komen tu lagi, perkara seperti ini biasa berlaku dalam bandar besar, yang di dambil pun tak seberapa dan mengharapkan netizan jangan membuat sebarang andaian yang boleh menimbulkan lagi perasaan tak puas hati

 

Pencvri sekampit beras, sek0tak susu dit4han

Terkini, menurut laporan Harian Metro memberitahu Polis telah men4han lelaki warga Indonesia yang dipercayai memec4h masuk sebuah kedai makan dan mencvri sekampit ber4s serta sek0tak susu di Jalan Indah, di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Hussin Zamora berkata, lelaki berusia 38 tahun itu dit4han di kediamannya di Taman Kuso, di sini, jam 7.30 malam hari yang sama.

Katanya, svspek menggunakan alasan terpaksa mencvri untuk menanggung keluarga, selain memaklumkan isterinya tidak boleh bekerja sebagai pembantu kantin berikutan sekolah tidak ber0perasi.

“Lelaki Indonesia itu bertaraf penduduk tetap dan berkahwin dengan wanita tempatan, selain mempunyai lima anak lelaki berusia enam bulan hingga 10 tahun.

“Hasil ujian sar1ngan awal air kenc1ng mendapati svspek p0sitif her.0in dan mempunyai enam rek0d j.nayah lampau termasuk tiga kes ddh.

“Kita tidak mahu menjadi satu bentuk trend dalam masyarakat melakukan jnayah atas alasan kesemp1tan hidup atau des4kan hidup,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau berkata, polis mer4mpas sekampit beras 10 kilogram dan sebuah motosikal Yamaha LC 135 yang didaftarkan atas nama isteri svspek.

Katanya, svspek direm4n selama tiga hari bermula hari ini hingga 6 April untuk sias4tan lanjut.

“Kalau pun hidup dalam kesemp1tan disebabkan C0vid-19, masih ada ruang untuk mem0hon bantuan meringankan beban menerusi agensi berkaitan seperti badan bukan kerajaan (NGO) mahupun ahli politik,” katanya.

Terdahulu, tular di Facebook (FB) kejadian kecvrian di sebuah kedai makan.

 

Sumber : K! ONLINE, HMetro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.