(Video) “Ada org d3ngki dekat mu!”- Setengah tahun adik mer4cau, rupanya ada org t4nam p4tung hitam dkt rumah

Tauladan Tempatan

SUNGGUHPUN kita sudah memasuki era moden, percaya atau tidak, masih wujud individu yang menggunakan kaedah s1hir khususnya bagi menjatvhkan mvsuh atau orang lain yang tidak disukai.

Menerusi perk0ngsian di aplikasi TikTok, seorang pengguna media sosial memuat naik satu video yang memaparkan penemuan barang s1hir yang did4kwa dit4nam pihak tak bertanggungjawab berhampiran kediamannya.

“Ini barang yang dit4nam area rumah… mvjur jumpa,” demikian k4psyen pada video tersebut.

Sehingga kini, ia meraih lebih daripada 1.3 juta jumlah tontonan dalam tempoh 24 jam dimuat naik!

Berk0ngsi cerita dengan mStar, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Mimie Yasmie berkata ‘bahan s1hir’ tersebut ditemui selepas keluarganya memanggil seorang peng4mal perubatan tradisional untuk mer4wat adiknya.

“Sebetulnya kami sekeluarga tak tahu benda itu dit4nam oleh siapa, atau kepada siapa ia ditvjukan. Yang pasti ia dit4nam dan ditemvi di satu l0kasi antara kediaman saya dan kediaman adik.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kami tinggal berselang blok sahaja di kawasan perumahan ini. L0kasi tempat benda yang dit4nam itu di tepi jalan di laluan rumah kami berdua.

“Sebenarnya kalau ikutkan, dah hampir setengah tahun adik saya mengalami masaIah seperti mer4cau dan dah berubat. Baru-baru ni apabila adik saya kena lagi, kami jempvt seorang pengamal perubatan yang disarankan jiran.

“Dia ‘sc4n’ dan beritahu ada barang yang dit4nam dekat-dekat rumah kami serta minta gali di l0kasi yang dia tvnjukkan. Kalau ikutkan saya tak percaya s1hir semua ni, tapi masa r4kam dan jumpa benda tu, terkejvt sangat.

Tergamaknya mereka mensy1rikkan Allah,” kata wanita berusia 30 tahun ini.

patung 2Mimie sudah lebih enam tahun berkec1mpung dalam bisnes pr0duk kecantikan.

Mimie mended4hkan, ‘benda’ yang ditemui itu adalah p4tung kecil berwarna hitam dan diikat menggunakan benang did4kwa dari Thailand.

“Sebelum-sebelum ini masa adik mer4cau dan dalam keadaan tak sed4r, dia kerap kali sebut nama saya dan beritahu ada orang d3ngki dengan saya sebab saya buat bisnes.

“Tapi pengamal perubatan yang r4wat adik baru-baru ni tak beritahu kami apa-apa, siapa yang hantar atau kepada siapa s1hir itu ditujukan. Dia hanya beritahu ‘benda’ itu akan terkena kaIau orang lem4h semangat.

Sebelum-sebelum ini masa adik mer4cau dan dalam keadaan tak sed4r, dia kerap kali sebut nama saya dan beritahu ada orang d3ngki dengan saya sebab saya buat bisnes.

MIMIE YASMIE

“Dan dia hanya r4wat dan beritahu supaya kami jangan tinggal soIat dan banyakkan z1kir. Alhamdulillah, keadaan adik pun dah makin okay. Saya pun tak alami apa-apa yang aneh. Mudah-mudahan keluarga kami diIindungi,” katanya yang sudah lebih enam tahun menjalankan bisnes produk penjagaan wajah.

Tidak mahu menvduh sesiapa, Mimie berkata dia sekadar memuat naik video tersebut sebagai perk0ngsian untuk peringatan dan ped0man bersama.

patung 3Mimie bersama sebahagian daripada team bisnesnya.

“Jujur cakap, saya r1sau juga sebab kita ni buat bisnes. Apa yang boleh saya katakan, kalau sesiapa nak buat bisnes, buatlah betul-betul. Kalau nak tiru dari segi marketing pun tak apalah, asalkan jangan buat perkara di luar j4ngkaan.

“Sama-sama kita cari rezeki dan bersaing secara sihat. Ingatlah bahawa rezeki itu ditetapkan Allah. Kalau kamu berjaya dengan ‘cara’ itu di dunia, tapi tidak di sana kelak,” katanya mengakhiri bicara.

Antara reaksi netzen

Melayu dan d3ngki tidah berp1sah..

Sebab ni aku tak suka berkawan..

Dah macam kembali ke zaman j4hiliy4h..


 

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.