(Video) Polis cekvp pelakon, ejen MV pr0mosi jvdi raya… Tauke besar masih dibvru

LAPAN individu termasuk lima pelakon iklan video muzik (MV) raya yang mempromosikan perjvdian dalam talian akhirnya dicekvp pihak polis.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, pen4hanan lapan individu tersebut membabitkan lima lelaki dan tiga perempuan terdiri daripada pelakon, ejen artis, jurukamera serta peng4rah yang juga penerbit video berkenaan.

“Setakat ini, polis menerima 38 laporan polis yang dibuat berkaitan dengan video berkenaan svsulan daripada sias4tan dijalankan.

Polis kini sedang giat menges4n d4lang di sebalik pembikinan video berkenaan.

ACRYL SANI ABDULLAH SANI

TIMBALAN KETUA POLIS NEGARA

“Kesemua individu yang dit4ngkap meng4ku menerima bayaran bagi pembikinan penggambaran video tersebut yang diadakan di dua lokasi iaitu di Ampang dan Hulu Langat.

“Semua svspek akan direm4n bagi sias4tan lanjut,” katanya pada pagi Sabtu.

Menurut Acryl Sani semua individu berkenaan dit4han mengikut S3ksyen 504 K4nun Kes3ksaan, S3ksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta S3ksyen 4(1)(g) Akta Rumah Jvdi Terbuka 1953.

“Polis kini sedang giat menges4n d4lang di sebalik pembikinan video berkenaan.


S4lah satu babak dalam video tersebut.

“Polis tidak akan berk0mpromi dengan mana-mana individu yang terbabit dalam apa jua perjvdian di negara ini. Orang ramai juga diminta untuk tidak membuat sebarang spekvlasi kerana sias4tan masih dijalankan,” ujarnya.

Terdahulu, iklan berdurasi dua minit satu saat oleh sebuah syarikat perjvdian yang mengajak orang ramai menggunakan perkhidmatan syarikat itu bagi meraih wang berganda tular di media sosial.

Malah iklan perjvdian berkenaan turut menggunakan khidmat lima pelakon Muslim tampil dengan imej bertudung, lengkap berbaju kurung dan berbaju Melayu menerusi iklan mereka.

Menerusi laporan eksklusif mStar pada Jumaat, wakil kumpulan pelakon MV berkenaan iaitu Saifullah Mohd Yunus, 24, mend4kwa tidak mengetahui mengenai latar belakang sind1ket berkenaan yang menggunakan khidmat mereka untuk tujuan promosi jvdi.

Pelakon MV jvdi raya terdes4k cari duit,meng4ku tersiIap langkah..“ Di hvjung penggambaran baru sedar ia jvdi”

SUSULAN kem4rahan ramai berhvbung video promosi aktiviti perjvdian dalam talian bertemakan sambutan Hari Raya yang tular di media sosial, tiga pelakon dalam video muzik (MV) berkenaan tampil membuka mulut.

Menerusi pertemuan secara eksklusif bersama mStar, ketiga-tiga model dan pelakon sambilan itu mend4kwa pada awalnya diberitahu bahawa khidmat mereka diperlukan bagi menjayakan r4kaman MV sempena Hari Raya.

“Wakil pr0duksi hvbungi dan masukkan kami dalam group WhatsApp bernama ‘Raya MV Shoot March 2021’.

“Saya beli baju raya semata-mata untuk penggambaran tu tanpa mengetahui ia bagi mewakili jenama apa.

“Sudah jadi kebiasaan pemilik brand nak rahsiakan produk mereka… malah semasa kita buat penggambaran pun mereka cakap jangan ambil (r4kam) video, jangan beritahu sesiapa sebab surpr1se,” kata s4lah seorang pelakon lelaki yang enggan dinamakan kepada mStar.

Saifullah memegang watak utama dalam video muzik berkenaan.

Untuk rekod penggambaran MV jvdi raya yang dibintangi lima individu beragama Islam terdiri daripada tiga lelaki dan dua perempuan itu diadakan di Kampung Jawa di Hulu Langat, Selangor.

Penyeb4rannya secara meluas di media sosial mengvndang kec4man ramai hingga mend0rong polis membuka kertas si4satan svsulan satu laporan polis dibuat di Jabatan Sias4tan Jnayah (JSJ) Bukit Aman.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, berkata video berdvrasi dua minit satu saat itu jelas mel4nggar undang-undang dan boleh mendatangkan kegvsaran awam.

Selain itu menurut pelakon yang memegang watak pembantu itu lagi, dia dan rakan-rakannya hanya menyedari mereka terlibat dalam sebuah iklan mempr0mosi jvdi pada hari penggambaran, 13 Mac lalu.

Barisan pelakon dalam video muzik promosi jvdi.

“Kami desper4te, freel4nce macam kami terjej4s tervk (ak1bat C0vid-19).

“Apabila dapat job ni saya ambil je tanpa banyak tanya soalan. Untuk job ni mereka bayar pun sikit sangat.

“Kita buat sebab tak ada cara lain cari duit… kami freel4ncer,” katanya.

Kami sangat pr0fesional, takkan kita nak minta pr0duksi hentikan dan kami akan pulang… tidak!

SAIFULLAH MOHD YUNUS

PELAKON

Bagaimanapun tambah pemuda berusia 26 tahun itu lagi, dia menyes4l kerana tidak mempunyai keber4nian untuk menarik diri daripada meneruskan penggambaran.

“Masa awal-awal memang berkaitan raya, tapi apabila masuk bahagian kedua dipenghujung penggambaran baru kami sedar ia adalah jvdi.

“Pihak pr0duksi minta kami lip sync empat baris lirik lagu yang jelas berkaitan perjvdian.

“Saya menyes4l sebab tak ber4ni pull 0ut, padahal kami tiada k0ntrak apa-apa pun. Saya jadi pan1k, bukan saya je… kawan-kawan pun kena dan saya rasa bers4lah,” katanya.

Pelakon tidak mengetahui mereka digunakan untuk pr0mosi perjvdian dalam talian.

Sementara itu pelakon utama MV berkenaan iaitu, Saifullah Mohd Yunus, 24, berkata dia kec3wa dengan apa yang berlaku namun terpaksa meneruskan penggambaran kerana mahu bersikap profesional.

“Kami sangat profesional, takkan kita nak minta produksi hent1kan dan kami akan pulang… tidak!

“Memandangkan dah 70 peratus siap, kami hanya teruskan seperti yang dir4ncang,” katanya.

Tambah Saifullah lagi, dia dan rakan-rakannya sedia memberi kerjasama kepada pihak polis dalam isu berkenaan.

 

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf