“Paklong dah tiada..”- Tiada lagi aksi ‘hemp4s’, tekan buah sampai padat… pakcik rojak viral dah mninggal

Semasa Tauladan Viral

KEBAIKAN seseorang sama ada kecil atau besar, pasti akan diingati dan menjadi sebutan ramai walaupun tuan punya badan sudah tiada.

Begitulah kisah seorang peniaga rojak di Kuantan, Pahang ini yang dikenang kerana sikap ikhlas dan pemurahnya ketika berniaga rojak buah di pasar malam.

Peniaga rojak wrga emas itu pernah viral pada penghujung tahun 2019 selepas video aksinya ‘menghemp4s-hemp4s’ bekas rojak dan menek4n hirisan buah-buahan sehingga padat, dikongsikan seorang pelayar di media sosial.

Sudahlah padat dengan hirisan buah-buahan, malah rojak buah pula dijual dengan harga yang cukup murah iaitu RM5 sebekas.

Namun siapa sangka, berita terbaharu yang dikemas kini oleh seorang pelayar lain di bawah perkongsian tersebut, membawa perkhabaran dvka apabila peniaga tersebut disahkan sudah menghembuskan nafas terakhir pada awal Februari.

“Untuk makluman semua, pakcik ni baru sahaja mninggal dunia. Minta sedekahkan Al-Fatihah buat arw4h Paklong,” tulis pelayar dengan akaun @sitisuaimii di Twitter.

Perk0ngsian tersebut yang sehingga kini meraih 24,500 retweet turut dibanjiri dengan komen netizen yang rata-ratanya terkesan dengan pemergian peniaga berkenaan, malah ramai yang berk0ngsi pengalaman sebagai pelanggannya sebelum ini.

Peniaga rojak yang dikenali sebagai Paklong pernah viral sebelum ini kerana sikap pemurahnya dan tidak kedekvt meletakkan hirisan buah.

“Dulu aku selalu singgah beli burger isteri dia buat dan rojak yang dia buat. Dia jual murah je, serius sedap. Lama lepas tu tak nampak dah sejak PKP sampai la tahu dia sakit, ini pula dia dah tak ada. Allahu… moga syurga buatnya,” tulis seorang pelayar.

“Semoga syurga buat arw4h, kerana telah menggembirakan ramai orang dengan limpahan rojak. Amin,” komen seorang pelayar lain pula.

Ketika berk0ngsi cerita dengan mStar, pelayar yang berk0ngsikan berita sed1h tersebut, Siti Nursuhadah Su’aimi berkata peniaga rojak yang digelarnya sebagai Paklong itu mninggal dunia akibat menderita knser tulang.

Ujar wanita berusia 24 tahun ini, dia dan keluarganya turut terkesan dengan pemergian Paklong kerana hvbungan mereka agak rapat memandangkan masing-masing sudah berbelas tahun saling mengenali ketika sama-sama berniaga di pasar malam sekitar Kuantan.

Arw4h memang baik. Kalau malam sebelum balik tu ada buah lebih memang dia akan buat dan bagi dekat peniaga yang ada untuk makan free je.

SITI NURSUHADAH SU’AIMI

PENIAGA

“Saya dengan arw4h dan isteri arw4h memang kenal dari saya masih kecil sebab memang family berniaga pasar malam sekali dengan arw4h. Arw4h dulu jual burger, tahun 2019 tu baru arw4h start jual rojak buah,” ujarnya yang mengusahakan perniagaan minuman ros bandung.

Berk0ngsi serba sedikit perwatakan dan keperibadian Paklong, Siti Nursuhadah berkata lelaki tersebut sememangnya seorang yang sangat baik hati, pemurah, ringan tulang selain suka buat lawak.

“Kalau kata dia lalu dan kita tegur dia, memang dia akan berhenti sembang dulu dengan kita. Arw4h suka tolong orang. Kalau kata kanopi atau generator rosak memang dia akan tolong repairkan.

“Sebab saya dulu akan pergi berniaga seorang. Arw4h niaga tapak berhadapan. Dia akan tolong buka kanopi sekali. Orang pasar malam memang senang kalau dia ada. Kalau arw4h ketawa dengan kita sekali terikut ketawa.

Antara komen netizen yang turut bersedih dengan pemergian Allahyarham.

“Arw4h memang baik. Kalau malam sebelum balik tu ada buah lebih memang dia akan buat dan bagi dekat peniaga yang ada untuk makan free je,” ceritanya.

Tambah Siti Nursuhadah, tidak din4fikan dia sedikit terk1lan kerana tidak berkesempatan menziarahi lelaki tersebut ketika sak1t, dek kerana kekangan p4ndemik C0vid-19 serta pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Rasa sed1h sebab tak sempat nak pergi ke rumah arw4h. Nak ke kvbur pun tak boleh sebab PKP… terhad untuk family arw4h sahaja.

“Memang terasa keh1langan, sebab takkan nampak dah wajah dan dengar ketawa arw4h lagi dekat pasar malam nanti,” katanya.

Menurut wanita ini lagi, dia bagaimanapun gembira apabila ramai netizen dan juga pelanggan bukan sahaja mengingati kebaikan arw4h, malah turut mend0akan kesejahteraannya.

 

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.