2 Hari Ribvt Dan Omb4k Kuat Di Pantai Chenang, Penduduk Dapat Rezekii Tak Dij4ngka

Semasa Tempatan

LANGKAWI, 10 Okt — Ribvt serta 0mbak kuat sejak dua hari lalu berikutan fasa peralihan m0nsun membawa limpahan rezekii kepada penduduk sekitar pulau ini apabila pelbagai jenis kerang-kerangan seperti siput kabung dan siput paha ayam ditemukan terdampar di Pantai Chenang.

Suasanan di pantai itu bagaikan pesta apabila puluhan penduduk datang bersama-sama ahli keluarga masing-masing membawa bakul, baldi serta plastik untuk mengutip kerang-kerangan berkenaan.

Marliana Zakaria, 38, (tengah) menunjukkan sebahagian siput kabung yang dikutip di Pantai Chenang. FOTO BERNAMA

Kelihatan orang ramai sedang mengutip siput kabung yang terdampar di Pantai Chenang. FOTO BERNAMA

Mohamad Fitri Azizan, 38, dari Ulu Melaka berkata dia mengetahui mengenai aktiviti mengutip siput di Pantai Chenang menerusi media sosial dan memvtuskan untuk turut serta hari ini bersama-sama keluarganya.

“Hari ini cuti jadi saya bersama isteri datang untuk turut sama mengutip siput di sini sejak 10.30 pagi tadi. Kami dapat kutip hampir sebaldi,” katanya kepada Bernama.

Kelihatan orang ramai sedang mengutip siput kabung yang terdampar di Pantai Chenang ketika tinjauan hari ini. FOTO BERNAMA

Kelihatan orang ramai sedang mengutip siput kabung yang terdampar di Pantai Chenang ketika tinjauan hari ini. FOTO BERNAMA

Menurutnya siput kabung boleh dijadikan juadah seperti cucur, selain turut berhasrat untuk memberikan sedikit kepada jiran dan rakan-rakan.

Sementara itu, Pegawai Pertahanan Awam Daerah Langkawi Kapten (PA) Ahmad Shahfikri Darus berkata pihaknya menyedari kej4dian tersebut sejak petang Khamis lepas.

Kelihatan orang ramai sedang mengutip siput kabung yang terdampar di Pantai Chenang.FOTO BERNAMA

“Siput terd4mpar sepanjang 900 meter berdekatan menara penyelamat pantai APM Daerah Langkawi yang terletak berhampiran sebuah resort lima bintang di Pantai Chenang ini. Sejak semalam, seawal  8 pagi sudah ramai datang untuk mengutip siput terbabit.

“Anggota peny3lamat pantai APM Daerah Langkawi turut memantau keadaan bagi memastikan keselamatan orang ramai,” katanya.

Tinjuan Bernama mendapati petugas syarikat pengurusan sisa pepejal E-Idaman Sdn Bhd (E-Idaman) turut berada di lokasi tersebut untuk mengutip dan membuang siput yang rosak.

 

Sumber: BERNAMA, Siakap Keli

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.