Isu PeIawak Perdagangkan Manusia, Laporan Polis Mula Tersebar..

Hiburan Tempatan

Pada petang Selasa, industri hiburan digemparkan dengan isu seorang pelawak terkenal dit4han polis selepas disyaki terbabit dalam kegiatan pemerdagangan manusia bagi tujuan ekspIoitasi s3ks di sebuah hotel di Kuala Pilah, pada Ahad lalu.

Tauke N4fi Terlibat

Sejak tuIarnya isu tersebut, pelbagai spekvlasi telah berlegar-legar di media sosial mengenai siapakah pelawak yang dimaksudkan. Malah, nama pelawak Tauke turut disebut-sebut sebagai svspek. Bagaimanapun,seperti yang dilaporkan Harian Metro, Tauke menafikan bahawa dia mempunyai kaitan dengan penangkapan yang dibuat.

Malah isterinya, Nadia Mohd Affandi turut men4fikan suaminya mempunyai kaitan dengan jnayah terbabit dan berada disisinya ketika ini.

“Saya tidak terbabit dalam apa-apa kegiatan seperti itu. GiIalah siapa yang petik nama saya itu.

“Saya ada saja di rumah di Bukit Jalil ini. Saya berada dalam keadaan baik dan tidak ada apa yang perlu dir1saukan.

“Biarlah apa orang nak cakap, tapi tak eloklah kaitkan saya dengan isu sedemikian,” katanya kepada portal akhbar tersebut .

Lap0ran Polis Tersebar

Dalam perkembangan berkaitan, tuIar pula t4ngkap layar laporan polis yang tertera sebutan kes serta nama svspek. Dalam laporan tersebut kelihatan nama svspek bermula dengan huruf Z beserta nombor kad pengenalannya bersama. Turut dinyatakan, polis turut mer4mpas sebuah kereta, 6 bungkusan k0ndom,wang tunai berjumlah RM600 dan empat telefon bimbit.

via @viral_kini_official

Terdahulu, dalam sebuah serbuan pada 10 pagi Ahad, polis telah menyeIamatkan seorang wanita berketurunan Melanau daripada menjadi mangsa pemerdagangan orang untuk tujuan ekspIoitasi s3ks.

M3nurut K3tua Polis Da3rah Kuala Pilah Sup3rint3ndan Amran Mohd Ghani b3rkata, l3laki b3rusia 40-an itu dit4han dalam serbvan Ops Pintas oleh Bahagian Sias4tan Jnayah (JSJ) Ibu Pejabat Daerah (IPD) Kuala Pilah selepas melakukan ris1kan.

Svspek direm4n selama empat hari manakala mngsa yang diseIamatkan mendapat per1ntah perIindungan sementara dan ditempatkan di sebuah rumah perIindungan di Johor.

Difahamkan, svspek juga dikenakan k0mpaun bagi kesaIahan rent4s negeri tanpa kebenaran mengikut Peraturan-Peraturan Penceg4han dan PengawaIan Penyak1t Berjangk1t (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangk1tan) ( PeIan PemuIihan Negara) 2021.

Netizen ‘Petik’ Nama Joey Daud Kerana Deskripsi PeIawak Umur 40an Dan Pernah Naib Juara Maharaja Lawak Mega. Sekali Isteri Joey, Watie Elite Tunjuk Ini

Netizen masih berteka teki tentang siapakah peIawak yang pernah jadi Naib Juara Maharajalawak Mega dan berumur 40an.

Antara nama nama yang dipetik adalah Tauke Jambu dan Shahrol Shiro tetapi netizen memetik satu lagi nama iaitu Joey Daud daripada kumpulan Joras.

Tauke Jambu telah keluar kenyataan bahawa dia tidak terlibat dan Shahrol Shiro juga telah pun mengeluarkan kenyataan.

Dari semalam Joey Daud tidak menunjukkan apa apa aktiviti di akaun sosial media beliau dan netizen mula merasakan peIawak yang dit4ngkap adalah Joey Daud.

Hari ini isteri Joey Daud telah memuatnaik satu video menunjukkan bahawa suami dia elok je duduk kat rumah.

Video yang dimuatnaik di instagram story Watie Elite jelas menunjukkan Joey berada dirumah.

“Elok je laki i ada kat rumah, kenapa cakap laki i ok ke tak ok” – Watie Elite

Dalam video tersebut kelihatan Joey Daud sedang bermain patung gajah.

Video:

Jadi siapa sebenarnya peIawak tersebut? Netizen kembali berteka teki dan pihak poliss tiada keluarkan apa apa kenyataan rasmi mengenai identiti peIawak tersebut.

Shahrol Shiro Pula Kena Pet1k Netizen Terlibat Pemerd4gang4n W4nita. Shahrol Turut Dedah 3 Lagi Nama Turut Terkena

Selepas peIawak Tauke Jambu men4fikan dirinya individu yang dit4han kerana dis.yaki terlibat dalam kes pemerdagangan wanita atas tujuan s3ks, rakan selebriti dalam arena lawak iaitu Shahrol Shiro pula menerima temp1as.

Turut menoIak d4kwaan tersebut, Shahrol atau nama sebenarnya Shahrol Azizie Azmi, 37, meminta artis yang berkenaan tampil menjelaskan keadaan sebenar bagi membersihkan nama peIawak -peIawak lain.

“Orang ramai ingat saya sebab kumpulan Shiro pernah jadi naib juara juga, sepatutnya net1zen kalau nak tahu mereka kena cari lagi siapa bekas-bekas naib juara program itu.

“Malah individu berkenaan juga perlu tampil beri kenyataan bahawa dia dit4han untuk bantu sias4tan…setidak-tidaknya orang tidaklah buat temb4kan rambang teka peIawak itu saya dan beberapa nama peIawak lain pun disebut netizen seperti Mamat Sepah, Ali Puteh dan Shuk Sahar.

Petikan daripada portal mStar

“Kawan-kawan peIawak lain semua terkena, tak adil… kalau dia bagi kenyataan mengaku dit4han untuk membantu sias4tan pun dah boleh menjern1hkan keadaan.

“Saya bukanlah nak saIahkan dia sebab setiap orang ada d0sa masing-masing. Tapi dengan cara macam itu sahaja net1zen tidak akan tuding jari kepada peIawak lain, itu sahaja caranya,” katanya ketika dihubungi.

Menerusi laporan pada Selasa, seorang peIawak yang popular menerusi program Maharaja Lawak Mega direm4n empat hari bagi membantu sias4tan polis atas d4kwaan kes pemerd4gangan manusia.

Svspek dit4han di sebuah hotel di Kuala Pilah, Negeri Sembilan pada Ahad.

Namun selepas tiga hari ditahan, peIawak berusia 40-an itu akhirnya dibebaskan dengan jaminan polis pada Selasa.

Sementara itu, Shahrol mengingatkan netizen agar tidak mudah menuding jari menvduh seseorang sehingga boleh menimbulkan fitn4h.

Saya tidak mahu kalian merangkak di Padang Mahsyar - Shahrol Shiro - Kosmo Digital

“Itu bukan saya, terima kasih kerana bertanya dahulu dan kepada yang komen dengan terus men.uduh saya, saya tidak mahu kalian merangkak di Padang Mahsyar mencari saya dan fokus pada d.osa-d.osa yang lain kerana saya dah memaafkan anda.

“Buktinya saya berumur bawah 40-an, terima kasih kerana mengambil berat tentang saya,” katanya.

PeIawak bebas dengan jaminan polis

Pemerdagangan manusia: Pelawak bebas dengan jaminan polis

DALAM pada itu, menurut Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Mohamad Mat Yusop, sias4tan kini masih berjalan seperti biasa sebelum ia diserahkan sepenuhnya kepada pihak Timbalan Pend4kwa Raya.

“Selepas keterangan individu berkenaan diambil, kita telah membebaskannya pada semalam.

“Bagaimanapun sias4tan lanjut tetap dijalankan seperti biasa sebelum kes itu dirujuk kepada pihak Timbalan Pendakwa Raya (DPP),” katanya ringkas ketika dihubungi Astro AWANI pada Rabu.

Media sebelum ini melaporkan, lelaki terbabit dipercayai peIawak berusia 40an itu ditahan di sebuah hotel di Kuala Pilah menerusi serbuan Op Pintas.

Difahamkan, polis turut berjaya menyelamatkan seorang wanita berketurunan Melanau sewaktu serbuan berkenaan.

Polis turut memberitahu, lelaki tersebut turut berdepan tindakan k0mpaun atas kesaIahan rent4s negeri tanpa kebenaran.

Mengulas lanjut, beliau menjelaskan sias4tan masih kekal mengikut S3ksyen 12 Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyelu.dupan Migran (ATIPSOM) 2007 yang memperuntukkan huku.man pen.jara tidak lebih 15 tahun serta den.da jika sabit kesaIahan.

Justeru, pihaknya turut menasihatkan orang ramai agar tidak membuat sebarang spekvlasi agar tidak mengg4nggu sias4tan .

“Kita (polis) tidak tahu dia peIawak jadi jangan keruhkan keadaan bagi ruang pada pihak polis selasaikan sias4tan .

“Walaupun telah bebas tetapi sias4tan masih berjalan jadi saya mohon orang ramai jangan buat spekulasi,” katanya lagi.

 

Sumber: Awani, Instagram Watie Elite, Instagram Joey Daud, Murai.my

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Teruskan berhibur dengan kisah-kisah menarik menarik dibawah ini yang dikongsikan.