Biad4b! Penyampai radio gel4kkan guru ajar bahasa Inggeris, terb4hak-b4hak buat ‘content’ TikTok

Tauladan Tempatan Viral

T1NDAKAN keterl4luan seorang penyampai radio Hitz FM Sarawak, Yusuf Shukri mentert4wakan kemampuan berbahasa Inggeris seorang guru yang juga tenaga pengajar di saluran DidikTV dikec4m ntizen.

Menerusi perk0ngsian video TikTok yang dimuat naik Yusuf, dia dilihat sangat kvrang s0pan apabila ket4wa terb4hak-b4hak memperl3kehkan cara penyampaian guru tersebut.

Rata-rata ntizen melah1rkan perasaan m4rah dengan perlakuan Yusuf malah mengg3sa majikannya untuk mengambil t1ndakan tegas terhadapnya.

Selain ntizen, laman Facebook komuniti Kami Guru Malaysia turut menggesa perkara sama dilakukan oleh Hitz FM.

“Biad4b! Mohon cikgu-cikgu yang ada akaun TikTok sila lap0rkan akaun penyampai radio ini. Tidak ada rasa h0rmat terhadap guru ini yang mengajar di TV pendidikan.

“Pastikan radio Hitz FM ambil t1ndakan di atas perbuatan kurang berm0ral penyampai radio ini,” kata seorang pengguna.

T1ndakan Yusuf turut dic3rca guru lain.

Ntizen turut menyer4ng laman Instagram penyampai tersebut dengan meminta dia digantvng tugas agar dapat memberi pengajaran di atas t1ndakan keterl4luannya itu.

“Memperl3kehkan cikgu Bahasa Inggeris yang mengajar kanak-kanak berusia sembilan tahun. How classy.

“Kamu tidak seharusnya mentert4wakan cikgu macam itu. Ia langsung tidak kel4kar untuk awak ket4wa macam itu, apa yang tidak kena dengan awak ya?

“Selamat t1nggal kepada kerjaya kamu.

“Yusuf, tidak kelakar langsung. Semua guru mencuba yang terbaik untuk mengajar pelajar lebih-lebih dalam keadaan sekarang (berhadapan dengan p4ndemik). Apa yang kamu buat ini sangat kur4ng ajar dan bi4dab,” tulis ntizen.

Ntizen ser4ng Instagram Yusof.

Sementara itu, dalam muat naik terbaharu di laman facebook, Yusuf tampil membuat perm0honan maaf terbuka kepada guru berbabit.

Dalam video itu, Yusuf menyedari akan kes1lapannya menc3rca seorang tenaga pengajar yang sedang mencurahkan ilmu kepada anak murid.

“Saya dengan ikhlas hati mem0hon maaf kepada guru terbabit, ahli keluarganya dan semua pihak di atas t1ndakan saya.

“Saya sedar video itu memang tidak kel4kar langsung dan sesuatu yang tidak w4jar dilakukan oleh saya.

“Saya tidak seharusnya menjadikan perkara ini sebagai bahan l4wak, kerana guru-guru ini secara sukarela menawarkan khidmat untuk mengajar di hadapan kamera,” katanya.

Dalam video itu juga, Yusuf meminta kepada sesiapa yang mengenali guru tersebut agar dapat membantunya supaya dapat bercakap sendiri untuk meminta maaf kepada guru wanita berkenaan.

Hitz Sarawak mem0hon maaf di atas t1ndakan keterl4luan penyampai radio mereka.

Dalam pada itu, Pengurus Besar, Astro Radio Malaysia Timur, Hafiz Nizamuddin berkata pihaknya memandang ser1us mengenai perkara mem4lukan itu.

“Kami m0hon maaf di atas t1ndakan seorang penyampai kami berhubung video yang tular baru-baru ini.

“Kami mengambil ser1us mengenai perkara ini dan satu sias4tan dalaman akan dijalankan. Buat masa ini, kami akan menggantvng sementara tugas penyampai radio terbabit,” katanya menerusi kenyataan media yang dik0ngsikan di Instagram Hitz Sarawak.

Video cikgu tersebut diambil daripada sedutan pengajaran di saluran TV pendidikan baharu, DidikTV yang dilancarkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Rabu.

DidikTV ditubuhkan bertujuan memberikan alternat1f kepada pelajar sebagai salah satu inisiatif Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR).

 

Sumber: mStar, Faebook Yusuf Shukri

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.