Kuasa ALLAH, Walau Jarak Kurang 4km, Jurang Masa Antara 2 Pulau Ini Adalah 23 Jam!

Luar Negara Viral

HANYA terletak bersebelahan dan jarak tidak sampai 4 kilometer, dua pulau ini mempunyai z0n waktu yang besar.

Bukan tiga, lima atau 12 jam, tetapi 23 jam!

Jurang waktu yang sangat ketara itu membuatkan keun1kan Pulau Big Di0mede dan Little Di0mede yang terletak di sempadan Rusia-Amerika Syarikat menjadi trend1ng dalam media sosial.

pulau diomede

Jika dilihat, kepulauan berbatu yang dip1sahkan oleh Lautan Pasifik itu menghvbungkan penghuninya hanya dengan jambatan ais yang terbina ketika musim sejuk.

Apa yang lebih menarik, pengunjung boleh merentasi kepulauan dan melalui z0n masa yang berbeza, tak ubah seperti ter0wong masa untuk kembali ke zaman hadapan atau sebaliknya.

Keun1kan kepulauan itu kembali tular selepas video pendek yang dikongsikan pengguna aplikasi Tiktok menarik perhatian warganet seluruh dunia.

pulau diomede

Rakaman video berkenaan membuatkan ramai takjvb dengan kewujudan kepulauan yang dip1sahkan oleh Garis Tarikh Antarabangsa dan tidak berk0ngsi hari yang sama.

Senang cakap, seseorang boleh merentas sempadan Rusia atau Amerika Syarikat itu hanya dengan berkayak mahupun berenang. Menarik bukan?

Bagi yang tertanya-tanya mengenai siapakah penghuni pulau batu tersebut? Difahamkan, masih terdapat penduduk asal yang menetap di Little Diomede, manakala Big Diomede menjadi markas tentera.

pulau diomede

Menurut amusingplanet.com, Big Diomede mencatat masa lebih awal sehingga diberikan j0lokan pulau semalam, manakala Little Diomede dipanggil pulau esok.

Kepulauan Diomede yang terletak di tengah-tengah Selat Bering antara daratan utama Alaska dan Siberia itu menjadi sempadan antarabangsa kedua negara berpengaruh tersebut.

Jika disel1dik sejarah pulau-pulau tersebut, kepulauan itu dinamakan sempena tokoh Saint Diomede dan ditemui oleh seorang pelayar warga Denmark-Rusia, Vitus Bering pada 16 Ogos 1728.

pulau diomede

Dari segi struktur geografinya, kedua-dua pulau tersebut mempunyai pvncak yang rata, sisi cvram dan sangat terpenc1l selain terded4h dengan ris1ko laut bergel0ra.

Untuk pengetahuan pembaca SinarPlus, pada asalnya kepulauan itu didiami puak Yupik Esk1mo sejak 3,000 tahun terdahulu dan dikatakan orang Eropah pertama yang menjej4kkan kaki ialah Semyon Dezhnyov pada tahun 1648.

Pada tahun 1867, Amerika Syarikat membeli Alaska termasuk Little Diomede sekali gus mewujudkan sempadan baharu antara kepulauan tersebut.

Menarik bukan? Untuk informasi, sebenarnya untuk melepasi sempadan Selat Bering itu tidak dibenarkan secara sah dan dikatakan boleh direntasi melalui jambatan ais, berkayak mahupun berenang, namun itu dikatakan hanya teori semata-mata.

 

Sumber: Sinar Harian Plus

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.