(Video) ‘Slamber pr0mosi jvdi dalam lagu raya’- Iklan syarikat jvdi ini buat ramai beng4ng, pelakon Melayu juga bersvbahat!

Tempatan Viral

KEMUNCULAN sebuah iklan yang mempr0mosikan aktiviti perjvdian dengan menggunakan lagu hari raya Aidilfitri sebagai muzik latar, mengvndang kec4man netizen gara-gara meny1nggung sens1tiviti umat Islam.

Iklan yang dikeluarkan sebuah syarikat juvi berjudul GDBet333 Hari Raya berdurasi dua minit itu turut dikec4m kerana menggunakan pelakon dipercayai beragama Islam.

Iklan tersebut mengajak orang ramai meraih wang berg4nda dengan menggunakan perkhidmatan syarikat mereka bagi mencari dana untuk berhari raya.

Difahamkan, video iklan tersebut dimuat naik hampir seminggu lalu di YouTube.

Tangk4pan skrin s4lah satu babak dalam iklan tersebut.

Namun hasil carian di laman berkenaan mendapati iklan tersebut sudah dip4damkan kerana mel4nggar garis panduan k0muniti YouTube.

Bagaimanapun di laman Twitter, rata-rata netizen meluahkan rasa m4rah dengan tindakan selamba syarikat berkenaan yang langsung tidak mengambil kira sensitiviti umat Islam.


Tangk4pan skrin s4lah satu babak dalam iklan tersebut.

“Svkar nak percaya macam mana syarikat buat iklan raya. Atau memang ramai Muslim yang main (jvdi)?

“Korang tak kaya main benda ni, yang kaya cuma tauke perangai macam ni. Korang terdvduk termenung gvduh dengan suami isteri duit tak cukup sebab k4lah jvdi.

“Pelakon yang ambil job pun satu hal,” demikian antara komen netizen.

“Apa ditunggu marilah cuba, untung nasibmu engkau berjaya, cuci semua kemudian beraya,” antara bait-bait lirik yang terdapat dalam video berdurasi 2 minit 1 saat itu.

Netizen nyata ber4ng dan menyifatkan syarikat jvdi berkenaan sebagai tidak sens1tif apabila menjadikan hari istimewa umat Islam sebagai ‘m0dal’ iklan.

Klip video lagu raya ajak orang ramai main judi, pelakon Melayu juga bersubahat! Tak hirau sensitiviti umat Islam - Semasa | mStar

Menambah am4rah n3tizen bila mana iklan disiarkan pada ketika umat Islam baru menyambut hari ketiga Ramadan.

“Tangk4p je semua yang terbab1t dalam r4kaman ini termasuk sekali pihak studio yang benarkan r4kaman lagu,” kata Muhd Aamri.

“Penerbit, pelakon dan penyanyi kr0ni jvdi. Mereka tidak rasa mempersendakan agama Islam,” soal Hanu Man.

“Yang Melayu berlakon dalam lagu ini tak rasa bers4lah ke? Puasa-puasa prom0te benda h4ram,” tulis Zulkhairi Zawawi.

Apakah pihak berkuasa tidak peka dengan iklan seumpama ini, lebih-lebih lagi di bulan Ramadan yang mulia ini ketika umat Islam menjalani ibadah puasa, sekali gus promosi itu menghina agama Islam.

Sesungguhnya hal-hal berkaitan keagamaan adalah aspek yang begitu sensitif dan perlu mendapat perhatian semua pihak bagi tidak menyinggung mana-mana pihak.

Tonton video:

 

Sumber: mStar, beritaperak, twitter

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.