(Video) Ryzal Duriankimchi buat perm0honan maaf didepan wakil Persatuan Anak B0rneo

Isu kenyataan h1naan yang dikeluarkan oleh inflvencer, Ryzal Ibrahim yang terkenal dengan saluran Duriankimchi berkenaan pakaian masyarakat Iban tempoh hari benar-benar menjadi perbualan ramai di media sosial.

Pelbagai kec4man diterima sehingga NGO Pertubuhan Kaum D4yak telah membuat laporan polis berhvbung kenyataan yang dibuat Ryzal apabila menyamakan pakaian tradisi Iban seperti kain bvruk dan alas TV.

Sedar akan kesiIapan, dia telah membuat perm0honan maaf di Instagram dan meng4kui keterl4njuran kata-katanya. Dia juga sedar banyak pihak yang telah tergvris dan sangat menyes4l dengan apa yang telah dikatakan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ryzal Ibrahim (@ryzalibrhm)

Buat perm0honan maaf secara terbuka

Dalam laporan polis yang dibuat oleh NGO tersebut, mereka menuntut agar pasangan Duriankimchi ini membuat perm0honan maaf secara terbuka kepada semua masyarakat Sarawak khususnya Iban.

Akur dengan permintaan tersebut, Ryzal telah tampil bersemvka dengan pihak Persatuan  Anak Borneo Semenanjung (PABS) dan membuat perm0honan maaf secara terbuka dan dipancarkan secara langsung di laman Facebook PABS.

Maryam ucap terima kasih kepada yang memahami

Selain itu, isteri kepada Ryzal, Maryam juga telah memuat naik pertemuan mereka dengan wakil PABS di IG story bagi menjelaskan kepada warganet bahawa mereka benar-benar mem1nta maaf diatas gurauan yang tidak disengajakan itu.

Dalam perk0ngsian tersebut, Maryam menulis bahawa mereka benar-benar ikhlas mem0hon maaf diatas keterl4njuran mereka.

Dia juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada masyarakat Iban yang sangat memahami dan menghargai sekali mereka yang tetap men1nggalkan s0kongan yang tak berbeIah bahagi.

Terdahulu, Ryzal telah membuat sekali lagi perm0honan maaf di Instagramnya dengan mengakui kesiIapan tersebut.

Dia juga sed4r masih ada yang tidak dapat menerima hal itu namun mer4yu untuk menghentikan f1tnah serta kec4man terhadap bayi yang dik4ndung isteri kerana bakal anak mereka tidak bersaIah dalam hal berkenaan.

NGO kaum D4yak buat laporan polis terhadap Duriankimchi

TERDAHULU, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mewakili kaum D4yak Sarawak telah tampil membeIa ‘saudara’ mereka apabila  membuat laporan polis di Balai Polis Puchong Jaya, Serdang, Selangor dengan memakai pakaian tradisional kaum mereka.

Tvntut perm0honan maaf secara terbuka

Menerusi laman Facebook Mike Jok, dapat dilihat wakil-wakil kaum D4yak hadir ke balai polis membuat laporan ke atas pengh1naan yang dilakukan oleh pasangan infleuncer tersebut.

Dalam penulisannya juga, Mike menggesa pihak berkenaan supaya mem0hon maaf secara terbuka dan berjanji tidak mengulangi hal seperti itu lagi.

Kita rakyat hidup ada perlembagaan

Dalam pada itu, wakil dari kaum D4yak itu juga memberi peringatan kepada semua supaya jangan sesuka hati mengeluarkan kenyataan pengh1nan kepada mana-mana kaum kerana kita hidup di dalam perlembangan dan perlu saling hormat-menghormati.

Jadi, janganlah memandang h1na mana-mana kaum termasuklah Iban D4yak kerana masing-masing mempunyai marvah sendiri yang harus dijaga.
“Kita sebagai rakyat yang berpandukan kepada Perlembagaan dan Undang2, Adat dan Agama masing2 tetap mahu hidup dalam AMAN dan DAMAI dengan semua pihak selagi dia seorang manusia yang hidup di bumi ini. Setiap manusia itu ada marvah dia tersendiri. Maka kita harus hormati satu sama yang lain.”

“JANGAN PANDANG RENDAH TERHADAP D4YAK SEBAB D4YAK ADA MARVAH SEPERTI MANUSIA LAIN JUGA.” tulisnya.

Doa anak muka b***, Ryzal Duriankimchi maafkan netizen, serah semua pada Allah

TERDAHULU, biarpun sudah mem0hon maaf atas kesaIahannya itu, kec4man dan t0hmahan yang dilemp4rkan kepada dirinya serta keluarga seakan tidak berpenghvjung.

Tidak cukup dengan itu, b4yi dalam kandvngan isterinya, Maryam turut menerima temp1as apabila ramai menc3rca anak yang tidak bersaIah itu.

Memetik penulisan Gempak, Ryzal meIuahkan telah memaafkan semua individu yang mengec4m dirinya dan isteri menerusi sebuah ‘p0sting’ di Insta Story miliknya.

Berser4h pada Allah, maafkan kec4man netizen

“Saya sebagai bapa anak yang tidak berd0sa itu memaafkan anda semua. Saya tak mengharapkan kemaafan kalian atas kesiIapan saya, cukup sekadar menjalankan tanggungjawab sebagai seseorang yang bersaIah,” tulisnya.

Dalam pada itu, Ryzal turut berk0ngsi ‘screensh0t’ menunjukkan k0men n3gatif ntizen yang mend0akan serta menghambvrkan kata-kata neg4tif terhadap b4yi dalam kandvngan isterinya.

Lebih mengejvtkan apabila ada yang terg4mak menyvmpah dan mend0akan wajah bayinya supaya kelihatan seperti seekor haiwan setelah lah1r kelak.

Sehubungan itu, Ryzal menjelaskan telah memaafkan semua yang mengh1na b4yinya namun dari segi d0sa dan pah4la dia menyerahkan segala percatvran pada Allah.

“D0sa kalian dengan b4yi dalam kandvngan yang belum lah1r itu saya ser4hkan pada Allah,” luahnya lagi.

 

Sumber: maryamyunrrPersatuan Anak Borneo Semenanjung, OMM, Mike Jok, Sarawak Entertaiment, GEMPAK

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.