Suami terb0ngk4ng m4buk, 2 hari cari asam! Apa cerita sebenarnya?- “Kalau isteri meng4du pen4t, jangan ingat nakkan perhatian”

Semasa Tempatan

SERING kali kita mendengar kisah si ibu yang mengalami aIahan ketika berbadan dua.

Pelbagai jenis alahan termasuklah munt4h, l0ya, sens1tif terhadap bau sesuatu dan sebagainya bukanlah mengha1rankan bagi wanita meng4ndung, sama ada ia adalah kandvngan pertama mahupun yang sudah mempunyai ramai anak.

Namun begitu, ada juga dalam kalangan lelaki yang turut terkena tempias al4han si isteri, sebagaimana yang dialami oleh suami kepada wanita ini.

“Saya yang pregn4nt, si suami pula terkena tempias al4han… suami terb0ngk4ng sambil layan m4buk,” demikian perk0ngsian yang ditulis wanita berkenaan pada video TikTok.

Sehingga kini perk0ngsian tersebut meraih 190,000 jumlah t0ntonan.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Syida berkata, suaminya mula mengalami al4han sejak dua minggu yang lalu.

“Saya kini h4mil anak sulung dan kandvngan baharu mencecah usia dua bulan setengah. Saya mengetahui berita keh4milan selepas membuat ujian, ketika Ramadan lalu.

“Mula-mula saya yang alami aIahan seperti s4kit kepala, munt4h dan tak boleh hidu bau minyak wangi yang terlalu kuat. Tengok-tengok, suami pun turut alami al4han.

“Dia sering rasa kepalanya pus1ng… minum kopi, makan buah semua tak ‘jalan’. Sehinggalah kawannya cadangkan makan asam. Dua hari juga mencari asam.

Syah turut terkena temp1as isterinya yang sedang h4mil anak sulung.

“Pernah kami beli asam dekat stesen minyak, tapi langsung tak kena dekat tekak hinggalah jumpa asam yang betul-betul ngam dekat sebuah pasar raya baru-baru ini. Selalu pernah dengar kisah orang lain, kini kami suami isteri pula yang alaminya sendiri,” cerita wanita berusia 29 tahun ini.

Cerita Syida, selain al4han normal, dia juga mengalami ‘s1mptom mengidam’ seperti kebanyakan wanita mengandvng yang lain.

“Nak kata mengidam benda peIik tu tak ada… cuma saya bukanlah penggemar aiskrim, tapi baru-baru ini saya teringin nak makan aiskrim Cornetto yang mini tu. Alhamdulillah dah dapat.

Pasangan ini turut membuka bisnes membuat kek secara sambilan.

“Rasanya setakat ni apa yang saya teringin makan, semua mudah didapati. Harapnya jangan tiba-tiba mengidam bukan-bukan pula… sekarang ni situasi svkar sebab ‘l0ckd0wn’.

“Saya harap juga alahan ni tak lama… takvt juga jadi macam ibu. Ibu alah sembilan bulan sepanjang mengandvngkan saya,” ujarnya ketawa kecil.

Sementara itu suami Syida yang hanya mahu dikenali Syah berkata, dia menganggap apa yang dilaluinya ini sebagai satu kenangan manis.

Pernah kami beli asam dekat stesen minyak, tapi langsung tak kena dekat tekak.

SYIDA

ISTERI

“Saya ingat lagi… dulu-dulu pernah tengok kawan sendiri kena tempias al4han isteri dia. Masa tu saya belum kahwin. Kawan kata, ‘nanti kau kahwin, kau tahulah’.

“Sebelum isteri h4mil pun saya pernah kata, kalau isteri alami al4han, biarlah saya yang menanggvngnya sekali. Kita selalu tengok betapa sukarnya keadaan mereka… dengan membawa perut, kemudian al4han pula.

“Dah dua minggu kepala saya pus1ng, cuma akhir-akhir ini kerap sikit… mujurlah saya boleh bekerja dari rumah. Asam memang dah beli banyak untuk spare,” ujarnya yang bekerja dalam sektor swasta.

Pasangan ini bakal men1mang cahaya mata sulung, tahun depan.

Syah yang turut membuka bisnes membuat kek secara sambilan bersama Syida berkata, dia berharap semoga keadaan isteri dan bayi di dalam kandungannya sentiasa sihat.

“Bagi suami di luar sana, terutama yang tak rasa apa yang isteri rasa, fah4milah mereka. Mereka dah banyak berk0rban. Janganlah kalau isteri mengadu pen1ng atau penat, kita ingat mereka sengaja mahukan perhatian.

“Yang dah terkena temp1as pastinya mereka tahu apa yang dirasai si isteri. Ini adalah satu pengalaman yang tak semua para suami dapat rasa,” katanya lagi.

@syh.syd

Berkongsi alahan bersama suami. 🥰🥰

♬ Oh No – Kreepa

 

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.