T0koh Ulama’ Dan Ahli Hadith Terkenal, Syeikh Prof. Dr. Nuruddin ‘Itr Mninggal Dunia

Islamik Luar Negara

Hari ini, dunia Islam keh1langan seorang lagi t0koh ulama terbaik di zaman kini dengan karya-karya yang luar biasa iaitu Al-Imam al-Allamah al-Muhaddits al-Ushuli al-Mufassir  as-Syekh Prof. DR. Nuruddin ‘Itr Al-Hasani al-Hanafi.

Berita dvka ini disampaikan oleh Menteri Agama, Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri dalam satu status yang dimuatnaik dalam laman Twitternya.

“Saya dikejvtkan dengan pemergian seorang t0koh ulama’ dan ahli hadith terkenal pada masa kini iaitu Syeikh Prof. Dr. Nuruddin ‘Itr,” tulisnya dalam satu status di laman Twitter rasmi milik beliau.

Beliau dilahirkan pada tahun 1937 di bumi Halab, Syria. Antara gurunya yang terkenal adalah Syeikh Mustafa Mujahid, Syeikh Muhammad Muhammad al-Samahi, Syeikh Muhammad Muhyiddin ‘Abd al-Hamid dan yang banyak memberi kesan dalam hidupnya adalah Syeikh Abdullah Sirajuddin.

“Saya pernah mendengar beberapa kali mengikuti pengajiannya di kota Syam ketika di Majma’ Ilmi Damsyik. Beliau adalah seorang yang terkenal dengan ket0kohan dalam ilmu hadith.

Semoga Allah merahmatinya dan menempatkannya bersama para solihin dan ulama’.”

Ucapan t4kziah dari Dr Zulkifli dituruti dengan doa.

 

Sumber: Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri, Siakap Keli

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.