Terkini: M4ngsa ketiga mninggal dunia, Bapa pasangan kembar k0ngsi mengenai kej4dian

Keluarga Tempatan

Gurun: “Beberapa kali saya cuba hubungi pasangan kembar itu tetapi tak dapat mungkin bateri habis, ketika itu saya tak sedap hati sebab sudah lewat malam.

“Saya nak cari mereka di mana sebab saya tak tahu lokasi mereka berada ketika itu, saya cuba menghubungi telefon bimbit dua rakan mereka itu tetapi tak dapat juga,” kata Mohd Safwan Yaacob, 40-an.

Nor Adilah (kanan) yang meninggal dunia dan manakala Nor Aqilah (dua dari kiri) masih dirawat di hospital. Foto Ihsan Mohd Safwan Yaacob Nor Adilah (kanan) yang mninggal dunia dan manakala Nor Aqilah (dua dari kiri) masih dirawat di hospital. Foto Ihsan Mohd Safwan Yaacob

Menurutnya, dia mengetahui kejadian menimpa anak kembarnya, Nor Adilah Mohd dan Nor Aqilah, 21, pada 1 pagi selepas dihubungi keluarga seorang daripada rakan anaknya itu.

Katanya, sebaik menerima maklumat penemuan kereta yang dinaiki mereka terus dia bersiap ke Hospital Angkatan Tentera Lumut, Perak.

“Dalam hati saya agak berdeb4r kerana saya dimaklumkan keadaan dua anak saya ketika itu sudah tak sed4rkan diri.

“Tidak lama kemudian saya dimaklumkan seorang rakan mereka sudah mninggal dunia dan berdoa semoga anak-anak saya dan seorang lagi rakannya sel4mat,” katanya di sini hari ini.

Mohd Safwan yang menetap di Taman Ria Mesra di sini, berkata, anak sulungnya, Nor Adilah disahkan mninggal dunia manakala kembarnya kini dirawat di Unit Raw4tan Rapi (ICU) Hospital Angkatan Tentera Tunku Mizan Zainal Abidin, Kuala Lumpur.

Menurutnya, pasangan kembar itu memang tidak pernah berpisah sejak kecil malah sering berdua-duaan apabila bercuti.

“Mereka juga belajar dalam jurusan farmasi peringkat Diploma di Kuala Lumpur dan selalu melancong ke Pulau Pinang apabila bercuti.

“Semalam, mereka minta izin nak pergi ke Pulau Jerejak untuk melancong dengan dua lagi rakan baik mereka namun tak sangka berakhir dengan trag3di,” katanya.

Mohd Safwan berkata, anak sulung dari tujuh beradik itu tidak menunjukkan sebarang perubahan malah dia sentiasa kelihatan ceria.

Katanya, mereka sekeluarga reda dengan apa yang berlaku dan berharap anak keduanya cepat sembuh.

Terkini: Seorang lagi m4ngsa terh1du karb0n mon0ksida mninggal dunia menjadikan tiga orang m4ut

Sharifah Fariesha Syed Fathi (duduk kiri) dan Ayuni Shazwanie Shabri (belakang kiri) maut manakala dua beradik kembar Nor Adilah (duduk kanan) dan Nur Aqilah Mohd Safwan masing-masing kritikal selepas keempat-empat mereka terhidu gas karbon monoksida ketika berehat di dalam kereta di stesen minyak Samagagah, Permatang Pauh, Bukit Mertajam - FOTO ihsan pembaca Sharifah Fariesha Syed Fathi (duduk kiri) dan Ayuni Shazwanie Shabri (belakang kiri) m4ut manakala dua beradik kembar Nor Adilah (duduk kanan) m4ngsa ketiga yang baru disahkan mninggal dan Nur Aqilah Mohd Safwan (belakang kanan) masih krit1kal.  FOTO ihsan pembaca

DALAM pada itu, seorang lagi m4ngsa yang mengalami ker4cunan karb0n mon0ksida ketika berehat dalam kereta di Kilometer 132.2 Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dekat stesen minyak di Sama Gagah, di sini, dilaporkan mninggal dunia petang tadi.

Nor Adilah Mohd Safwan, 21, mninggal dunia pada 4.23 petang selepas menerima raw4tan di Hospital Angkatan Tentera Lumut, Perak.

Manakala kembarnya, Nor Aqilah kini berada di Unit Raw4tan Rapi (ICU) Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan Zainal Abidin, Kuala Lumpur.

Ini menjadikan tiga m4ut dalam kejadian berkenaan.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Shafee Abd Samad berkata, polis mendapat maklumat dari ibu m4ngsa berhubung kem4tian itu.

“Nor Adilah dilaporkan mninggal dunia manakala kembarnya kini dalam pemantauan doktor,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Mengulas lanjut, Shafee berkata, kenderaan dinaiki empat sahabat itu sudah diperiksa seorang juruteknik.

“Hasil pemeriksaan yang dilakukan disyaki berlaku kebocoran di bahagian ekzos kereta kerana mengeluarkan bunyi dan bau asap yang sangat kuat.

“Akibat kebocoran itu menyebabkan asap disedut masuk ke dalam ruang kenderaan terbabit dan m4ngsa tidak sed4rkan diri kerana terh1du gas,” katanya.

PenangKini: 2 sahabat maut, 2 kritikal lemas karbon monoksida.

Dalam kejadian jam 1 pagi, keempat-empat m4ngsa , Sharifah Fariesha Syed Fathi, Ayuni Shazwanie Shabri, Nor Adilahdan Nor Aqilah masing-masing berusia 21 tahun berhenti berehat di stesen minyak berkenaan sebelum meneruskan perjalanan pulang ke rumah masing-masing dekat Sungai Petani dan Gurun, Kedah.

Empat m4ngsa yang belajar di sebuah kolej kejururaw4tan dekat Batu Caves berhenti rehat sebelum ditemui tidak sed4rkan diri akibat terh1du karb0n mon0ksida.

Sharifah Fariesha ditemui m4ut di lokasi kejadian manakala Ayuni Shazwanie mninggal dunia dalam perjalanan menerima raw4tan di Hospital Seberang Jaya (HSJ).

 

Sumber: Harian Metro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.