Terkini: Pesawat Sriwijaya Air terhemp4s?

Luar Negara Viral

JAKARTA – Sebuah penerbangan Sriwijaya Air yang dalam penerbangan di laluan Jakarta-Pontianak dilaporkan terpvtus hvbungan dengan menara kawalan empat minit selepas berlepas dari Bandara Soekarno-Hatta, Cengkareng.

Laporan awal mengatakan pesawat Sriwijaya Air itu terpvtus hvbungan di sekitar Pulau Lancang, Kepulauan Seribu.

Sriwijaya Air penerbangan SJ182 dilaporkan hilang kontak Sabtu (9/1/2021).

Penerbangan yang menggunakan pesawat Boeing 737-524 tersebut berlepas dari Bandara Soekarno-Hatta, Tangerang, Banten pada pukul 2.36 petang waktu tempatan.

Jurucakap Kementerian Informasi, Adita Irawati mengesahkan perkara tersebut.

“Pesawat jenis Boeing B737-500 milik Sriwijaya Air yang berlepas dari Jakarta menuju ke P0ntianak telah terpvtus hvbungan.

“Hvbungan terakhir dibuat pada pukul 2.40 petang (waktu tempatan),” kata Adita kepada Kompas.com, hari ini.

Menurut Flightradar24, Sriwijaya Air h1lang ketika berada pada ketinggian 10,000 kaki dalam tempoh kurang satu minit, selepas kira-kira empat minat berlepas dari Jakarta.

Adita berkata, ketika ini proses sias4tan masih dijalankan dan pihaknya juga sedang bekerjasama dengan Badan Mencari dan Menyel4mat Nasional (Basarnas) dan Jawatankuasa Kesel4matan Pengangkutan Nasional (KNKT).

Data penerbangan Sriwijaya Air dari FlightRadar24

“Sebarang perkembangan lanjut akan dimaklumkan kemudian,” kata Adita.

Belum diketahui maklumat lengkap atau pengesahan berhubung jumlah penumpang dan kru pesawat berkenaan.

Menurut media tempatan, yang memetik penduduk tempatan, mend4kwa melihat sebuah pesawat terh3mpas di perairan Kepulauan Seribu, Jakarta.

Berdasarkan maklumat sementara yang dikumpulkan oleh portal SINDOnews, pesawat itu membawa penumpang yang terdiri daripada 53 penumpang dewasa, lima kanak-kanak dan seorang bayi. – Agensi

Kenyataan dari Flightradar24

Image

Image

 

Sumber: K! ONLINE, Sinar Harian, MG, Flightradar24

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.