‘Saya Pegang Je Tak Cium Pun..” – Toki PerjeIas lsu Foto Pegang Anjing Yang Dimuat Naik

Semasa Tempatan Viral

Kuala Lumpur: Penyanyi popular era 1990-an, To’ki mem0hon m4af kepada semua pihak yang tersinggung dengan tndakannya memegang anj1ng seperti yang tersiar di Faceb0ok miliknya, semalam.

To’ki, 53, atau nama sebenarnya Mohd Zaki Mansur berkata, dia berterima kasih atas teguran yang diberikan terhadapnya.

Image may contain: 2 people, people sitting and dog

“Saya mohon m4af dan menyusun 10 jari kepada semua. lsu sentuh anj1ng ini usahlah dipanjangkan sehingga kita seolah-olah duduk dalam tempurung sebagai Islam yang hak, Islam yang batil dan Islam keturunan.

“Ya memang boleh menjatvhkan apa-apa d0sa, pahala dan sebagainya. Tapi kita yang memegang al-Quran secara hakikat, memegang al-Quran dan kita memahami al-Quran, tidak ada pun saIah.

“Anj1ng yang saya pegang beberapa hari lalu adalah anj1ng untuk membvru. Spesis anj1ng untuk pergi berp3rang,” katanya menerusi kiriman video kepada Harian Metro.

Menurut To’ki, ketika membesar di kampung, dia melihat kanak-kanak Melayu sering membaIing batu kepada anj1ng.

Image may contain: 2 people, dog

“Kasihan pada anj1ng. Tak boleh buat begitu sebenarnya kerana anj1ng juga makhluk Allah. Kita kena faham, dari sudut syariat pun tiada masalah untuk saya pegang anj1ng itu.

“Saya tidak c1um sebab masih tahu b4tas. Tambahan pula saya selalu bercerita perihal Tuhan. Takkan saya tak tahu.

“Mengikut hadis, pahala akan habis begitu saja apabila bela anj1ng dalam rumah. MasaIahnya anj1ng ini bukan peliharaan saya,” katanya.

To’ki berkata, dia sekali lagi memohon m4af, tetapi meminta mereka yang tidak memahami lsu itu supaya memahami Islam secara hak.

“Jangan kita menvduh itu ini. Cuba kaji balik sejarah Islam. Jangan jadi jumud dan fahami Islam secara syumul,” katanya.

Terdahulu menerusi Faceb0ok semalam, To’ki memuat naik 10 keping gambarnya bersama isteri memegang seekor anj1ng berwarna hitam.

Tindakan itu mendapat kec4man peminat yang menganggapnya tdak sens1tif dan bimbang menjadi ikutan ramai serta menimbulkan ftnah dalam masyarakat.

Antara komen-komen netizen:

Lebih baik delete saja gambar tu netizen pandai menghukum dan pandai berkata-kata, delete post dan buat permohonan maaf habis cerita, yang menentukan haram hanyalah Allah subhanahu wa Ta’ala. Selagi gambar itu tidak di delete selagi itulah fitnah akan dibuat oleh netizen. – kata Khairul
Pegang anjing tu x kesah laa..post kat fb tu yg salah dia akan jd fitnah pada yg x tahu.

hukum Islam jelas terhadap anjing terutama air liurnya sebagai najis mughallazah iaitu najis berat yang wajib disamak atau sertu jika terkena malah mazhab Syafie juga meletakkan hukum wajib disamak jika bersentuh dengan anjing apabila keadaan kita atau haiwan itu dalam keadaan basah. – kata Pak Chu

netizen2 yg kecam toki ni allah tutup aib…mcm toki ni bezanya dy bergambar dan pegang anjing terus jatuh hukum bukan nk nasihat elok2 kebanyakan sindir sesama islam…netizen2 ni pasti ke x pernah lepak kedai mamak yg mana pelangan kedai mamak tu mcm2 kaum ad…yg bukan islam baru lepas pegang anjing atau potong babi dtg kedai mamak pegang cawan yg dicuci je xpernah samak…pastu netizen2 dtg kedai mamak minum air guna cawan yg sama juga netizen2 gunakan…jadi xpyh la hukum toki tu kita hari2 tanpa sedar pun byk buat dosa cuma allah tutup aib kita je…nasihat elok2 tanpa sindir2 xde masalah pun… – kata Oshin

Memang ramai yg thu hukumnya… tp sebelum buat kena fikir msyarakat umum sebab kita hidup bermasyarakat ataupun memang sengaja mencari prhatian orang – kata Kahar

 

Sumber: Harian Metro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.