Bayi tertvkar sudah ditemukan, Ibu cadang nak s4man h0spital- “Betul la Firasat Ibu Itu Tepat”

Keluarga Tempatan

Beberapa jam yang lalu, tular di media sosial mengenai seorang wanita yang mend4kwa b4yi yang baru diIahirkannya ‘tertvkar’ dengan b4yi yang lain selepas dibawa pulang ke rumah dari sebuah hospital swasta.

Wanita tersebut yang dikenali sebagai Siti Jamumall berkata, ketika berada di rumah, suaminya menyedari ada yang ‘tidak kena’ apabila tag nama yang dipakaikan pada kaki b4yi mereka adalah nama ibu yang berlainan.

Ketika itu suaminya yang mahu mem0tong tanda nama pada kaki b4yi itu mendapati ia milik wanita lain dipercayai turut meIahirkan b4yi di hospital sama.

“Saya gem3ntar dan terkejvt selepas melihat tanda nama wanita lain sebagai ibu b4yi itu yang diletakkan di kakinya. Saya tidak pasti bagaimana kejadian tertvkar anak ini boleh berlaku.

“Pada tanda nama di kaki b4yi itu, tertera nama ibunya dan waktu diIahirkan iaitu jam 3.02 petang 10 Jun (Khamis) sedangkan saya melahirkan anak pada jam 2.30 pagi semalam,” katanya.

Sebaik menyedari perkara itu, Siti Suriani berkata, beliau dan suami terus menghvbungi pihak hospital untuk memaklumkan perkara berkenaan.

“Jika suami tidak menyedari nama ibu pada tanda nama itu, sampai bila-bila kami menyangka dia anak kami walaupun terdet1k di hati saya w4jah b4yi ini berbeza,” katanya.

Tanpa berfikir panjang, dengan p4ntas Siti dan suami bergeg4s semula ke hospital berkenaan untuk ‘memuIangkan’ semula b4yi berkenaan dan mengambil semula b4yi mereka.

Tampil perjelas hal sebenar

Menerusi siaran langsung terbaharu, Siti menjelaskan deb4ran mereka sedikit reda apabila menghvbungi pihak hospital dan berjaya mendapatkan ibu sebenar kepada b4yi berkenaan yang sudah pulang ke rumah.

Siti yang turut dikenali sebagai Siti Pok Pek turut membuat penstr1man secara ‘l1ve’ perjalanan beliau bersama suami dan bapa mentuanya ke hospital untuk memuIangkan semula b4yi dalam jagaannya dan mengambil b4yinya semula.

Sebaik sampai, suami dan bapa mentuanya bertemu pihak hospital yang kemudian mengesahkan b4yi itu tertvkar.

Siti Suriani yang menunggu dalam kenderaan sempat dimaklumkan oleh suaminya yang b4yi mereka berada di hospital sebelum penstriman ‘l1ve’ itu terhenti selepas hampir sejam 49 minit bersiaran.

Video r4kaman FB Live berkenaan mendapat 1.3 juta t0ntonan dengan 40,000 tanda reaksi, 56,000 k0men dan dik0ngsi 37,000 kali.

SITI Suriani bersama b4yi yang diIahirkannya awal pagi semalam. Foto IG sitijamumall

Ibu sebenar kepada b4yi berkenaan yang tiba di hospital, memberitahu bahawa mereka (keluarga ibu b4yi itu) juga tidak perasan akan b4yi yang tertvkar, did4kwa kerana tidak menyem4k dengan teliti penama yang ada pada tag berkenaan.

“Sebab pasangan tu merupakan anak yang pertama (diIahirkan), dan juga ibunya juga (bersaIin) cz3r. Jadi diorang duduk berdua, diorang dah sayang sangat b4by tu. Syvkur sangat sebab anak Siti (saya) dvduk dengan orang yang baik.

“Ibu tadi datang pun dia memang mata bengk4k (men4ngis), sama-sama mata bengk4k. Dia pun dah sayang anak ni, dia rasa sed1h nak pulangkan. Saya terd1am, spe3chless. Takda pun nak m4rah ke apa, memang fikir anak je waktu tu..ada h1kmah di sebaliknya,” katanya.

Rupa-rupanya dalam tempoh tertvkar itu, masing-masing sudah saling menyusukan b4yi yang ada dalam pangkuan mereka sekaligus timbul kasih dan sayang daripada naIuri seorang ibu.

Kes ini berjaya diselesaikan setelah kedua-dua mereka ‘bertvkar’ semula b4yi berkenaan dengan kerjasama pihak hospital.

Situasi cem4s ‘tertvkar’ anak ini disifatkannya seperti dalam drama, namun jelas Siti kedua-dua pihak tidak saling menyaIahkan, malah berIapang dada untuk menerima apa yang berlaku.

Kata Siti, kejadian ini merupakan pengajaran baginya dan semua ibu yang bakal meIahirkan c4haya mata. Dia turut mengucapkan terima kasih kepada semua pihak terutamanya w4rganet yang mend0akan agar anaknya ditemui semula.

Syukvr dapat semula anak

Dia juga telah mendapatkan semuIa b4yinya yang tertvkar dan berasa lega walaupun kecvaian tersebut bukan datang darinya ataupun ibu bapa dari b4yi yang dibawa pulang.

PerbuaIan dengan ibu b4yi yang tertvkar

Dalam perk0ngsiannya lagi, dia sempat memuat naik perbuaIan menerusi aplikasi whatsApp dengan ibu yang membawa pulang anaknya.

Masing-masing meluahkan rasa terkiIan dan sangat b1mbang ketika mendapat tahu b4yi mereka tertvkar. Namun, keduanya mulai tenang dan meng4kui sudah menganggap anak masing-masing seperti anak sendiri memandangkan sudah menyusvkan mereka.

May be an image of 1 person and text that says '05:19 ← 1:00 Ibu Aysar CANTAN 00:14 tak boleh tengok nangis sndiri nanti You 00:14 suami sye tk perasan masa nk buang tag tdi mmg smpai sudah saya jaga anak awk hm kan nasib Allah tnjukkan 00:15 Anak awk pun sye dh syg.. Ada hikmah.. anggap la anak sye mcm anak awk juga tau 00:15 Dah ade 2 anak dh awk 00:16 Aysar dan putra Aiman zhafr 00:16 Type a message'

May be an image of text that says 'UMobile Ibu Aysar Allahu... Sebak pula kita tgk 00:34 banyak dah gambar dia kat phone ni 00:34 huaaa 00:34 penat la nangis 00:34 taknak tgok dah 00:34 Dah2 awk 00:34 口 00:34 00:34 00:34 00:34 cian awak takde gambar dia masa baru lahir 00:35 Type a message'

May be an image of text

No photo description available.

Dah letak nama anak untuk ibadah Qurb4n

Dalam pada itu, dia juga memaklumkan sudah mend4ftar nama anak untuk ibadah Qurb4n nanti namun tidak menyangka anak tersebut bukan miliknya.

Tak nampak kesan sunt1k

Ada satu lagi kekuwat1ran setelah mendapat semula anaknya adalah tiada kesan sunt1kan di Iengan b4yi berkenaan dan membuatkan Siti Jamumall musykiI dengan pengurusan hospital berkenaan.

Walau bagaimanapun, dia tetap bersyvkur kerana anak yang dikandvng selama 9 bulan itu kembali ditemui dan sedang dalam urusan untuk membuat pemer1ksaan semula k0ndisi b4yinya itu.

Untuk rekod, Siti Suriani atau lebih dikenali dengan Siti Jamumall atau Siti Pok Pek berkahwin pada usia muda 19 tahun. Dia sering kali muncul secara langsung di Facebook untuk mempromosikan produk-produk tempatan.

Perkahwinan pengasas laman web Jamu Mall itu mendapat tajaan daripada pelbagai syarikat yang dianggarkan hampir RM500,000.

 

Sumber: FB Siti Jamumall, Siakap Keli, OMM

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Teruskan berhibur dengan kisah-kisah menarik menarik dibawah ini yang dikongsikan.