Kepentingan 2 ayat terakhir surah al-Baqarah kepada muslim

Keutamaan Dua Ayat Terakhir Surat al-Baqarah عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” مَنْ قَرَأَ بِالْآيَتَيْنِ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فِي لَيْلَةٍ كَفَتَاهُ “. ( رواه البخاري و مسلم ) Dari Abu Mas’ud  berkata : Rasulullah ﷺ bersabda : ” Barangsiapa membaca dua ayat terakhir […]

Continue Reading

8 petua menghilangkan ketumbit dengan cepat dan berkesan

“Gatalnya mata ni…. Jangan naik ketumbit sudahlah. Nanti malu nak pergi pejabat sekejap lagi. Tak pasal-pasal orang tuduh aku mengendap nanti!” Memang malu bercampur sakit bila mata diserang ketumbit. Sedih pun ada bila orang sekeliling asyik mengusik dan kata yang bukan-bukan. Tapi sebenarnya, ketumbit adalah sejenis keradangan pada kelopak mata yang disebabkan oleh jangkitan kuman dan […]

Continue Reading

Inilah 9 manfaat sunnah Nabi SAW tidur mengiring kekanan untuk kesihatan manusia. Subhanallah

Berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW :- Berbaringlah di atas rusuk kananmu. (HR. Al-Bukhari no. 247 dan Muslim no. 2710). Satu diantara adab tidur yang dianjurkan adalah mengiring ke kanan, dan di sebalik sunnah Nabi ini ternyata mempunyai hikmah yang besar untuk kesihatan manusia . Inilah penjelasan 9 manfaat tidur mengiring ke kanan daripada segi perubatan. […]

Continue Reading

Amalan menyuap makan pada isteri dan anak rupanya banyak bawa keberkatan

Semasa saya ditaman petang tadi, telah datang seorang lelaki. Kami pun berbual. tengah2 kami berbual, lelaki ni telah meluahkan perasaan. Katanya dia ada masalah. Lelaki ini menceritakan tentang kehidupannya dengan keluarga, kehidupan yang beliau hadapi sangat sempit dan tidak tenteram. Kata beliau, dia dan isteri sering bertengkar sahaja. “Saya dah usaha macam2 dah bang, macam2 […]

Continue Reading

Bagaimana Surah Ad-Dhuha boleh mengubah kehidupan kita

Kebanyakan daripada kita tahu dan hafal Surah Ad-Dhuha dan makna yang disampaikan agak mudah untuk difahami apabila berulang kali membacanya. Namun, adakah kita pernah sedar bahawa surah Ad-Dhuha sebenarnya telah memberi pendedahan berupa pengajaran dan kesannya dalam kehidupan seharian kita? Surah ini telah diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW ketika Baginda tidak mendapat apa-apa wahyu langsung […]

Continue Reading

Ayah hanya seorang driver lori tapi tak sangka hanya dengan amalkan satu surah tu rezeki jadi murah

Dah selalu sangat kita tengok viral testimoni nak putih, nak kurus. Mai sini kita baca rahsia apabila mengamalkan surah Al Waqiah dalam kehidupan seharian. Semoga kita semua boleh jadi istiqomah macam confessor ni jugak. InsyaAllah BUKAN DARI LATARBELAKANG KELUARGA SENANG Nama saya Nurul. Pengalaman saya mungkin tidak segah atau se’grand’ confessor-confessor sebelum ini, sebab saya sendiri masih seorang student […]

Continue Reading

Bacalah 3 doa ini ketika sujud terakhir dalam solat kerana manfaatnya luar biasa

Syeikh Abdul Aziz Bin Baaz (semoga Allah merahmatinya) berkata : Merupakan 3 doa yang janganlah kau lupakan dalam sujud 1. Mintalah Diwafatkan Dalam Keadaan Khusnul Khotimah اللهم إني أسألك حسن الخاتمة Allahumma inni as’aluka husnal khotimah Artinya: “Ya Allah aku meminta kepada-MU husnul khotimah” 2. Mintalah Agar Kita Diberikan Kesempatan Taubat Sebelum Wafat اللهم ارزقني […]

Continue Reading

“Baru saja meluah tapi Allah dah bagi” doa seorang isteri untuk bebaskan kesusahan suami

Termenung kejap mengenangkan kesusahan suami nak bahagiakan hati seorang isteri. Bukan suami tak mencuba untuk mencari duit lebih tetapi mungkin rezeki terbaik masih belum sudi menyinggah. Jadi macam biasa, aku memlilih untuk berdoa demi sebuah ketenangan. “Ya Tuhanku, berikanlah suami hamba balasan yang sebaik-baiknya atas didikannya padaku dan pahala yang sebesar-besarnya atas kasih sayang yang […]

Continue Reading