Abang ‘Sad0’ Jual Buah Tepi Jalan, Tiba2 Ramai Gadis Akui Suka Makan Tembikai. Rupanya ada cerita..

Deretan gerai tepi jalan bukanlah satu pemandangan yang as1ng di serata negara Vietnam. Siapa yang pernah menjejakkan kaki ke sana, pasti mengakui akan perkara tersebut, kan?

Bagaimanapun pada minggu lepas, sebuah gerai buah yang terletak di Saigon telah menjadi tarikan utama penduduk setempat, malah ia turut menjadi ‘buah mulut’ warganet di laman sosial. Agaknya, apa yang menarik sangat itu ya?

Rupa-rupanya bukan keanehan gerai atau keistimewaan buah-buahan yang dijual menjadi bualan hang4t orang ramai, tetapi penjual buah di gerai tersebut yang telah ‘mencur1’ mata orang ramai apabila dia dilihat memiliki badan s4sa seakan seorang ‘ahli gust1’.

Abang sad0 jual tembikai

May be an image of 1 person, standing and outdoors

Dengan hanya memakai sehelai kain berc0rak tradisional Vietnam dan memiliki svsuk tubuh ‘sad0’ selain berbekalkan senyuman manis yang sering diukir pada wajahnya, ramai yang ‘c4ir’ dan jatvh hati melihat pemuda berkenaan. Sejurus itu, dia terus menjadi tular di laman sosial.

Beberapa koleksi gambarnya mula tersebar di internet dan perkara itu menimbulkan persoalan dalam kalangan warganet, siapakah ger4ngan pemuda berbadan sasa itu?

Macam biasa, warganet pun tanpa leng4h menjalankan tugas mereka iaitu ‘memb0ngkar’ ger4ngan pemuda berkenaan. Akhirnya, tidak lama kemudian mereka berjaya menemui jawapan sebenar dan pemuda itu bukan orang biasa-biasa tau!

Identiti sebenar

Pemuda ‘sad0’ itu dikenali dengan nama Lee Won, yang juga merupakan seorang jurulatih kecergasan berbangsa Korea dan bekerja di sebuah pusat kecerg4san di Saigon.

Apabila ditemubual oleh media Vietnam, Lee membuka cerita mend3dahkan sebuah kisah menarik disebalik penampilan unik dan t1ndakannya itu.

L4genda masy4rakat Vietnam

Kain yang digayakannya itu merupakan satu s1mbolik dalam kalangan warga Vietnam dan mempunyai kisah tersendiri. Ia berkait rapat dengan lagenda Mai An Tiem, iaitu seorang lelaki yang dipercayai merupakan individu pertama yang memperkenalkan buah tembikai di Vietnam.

May be an image of one or more people, people standing and outdoors

Menurut lagenda tersebut, Mai An Tiem adalah seorang jejaka yang kuat dan berbakat. Dia juga percaya bahawa segala hasil titik peluhnya adalah miliknya manakala barang-barang yang diberikan oleh orang lain termasuklah yang dihadiahkan oleh raja, bersifat sementara dan tidak kekal.

Bagaimanapun, apabila mendapat tahu tentang pendirian Mai An Tiem, raja mula mvrka dan meny4lah anggap lelaki itu sebagai seorang yang ‘angkvh’. Dia kemudiannya dibvang ke sebuah pulau terb1ar dan terp4ksa menetap di sana.

Nak dijadikan cerita, di pulau itulah Mai An Tiem berjumpa biji ben1h ‘aneh’ dan mula memb1ak tanaman berkenaan sebagai sumber makanan. Hasil daripada ben1h itu merupakan buah tembikai yang dimakan oleh rakyat Vietnam sehingga kini.

Meng4gumi tradisi Vietnam

Lee Won menyatakan bahawa dia mengh0rmati tradisi Vietnam dan dengan memperingati lagenda Mai An Tiem, dia ingin menyampaikan mesej tentang ‘manusia seharusnya  bersikap jujur dengan diri sendiri dan pada masa yang sama bekerja ker4s untuk memperbaiki diri kita serta memberi 1mpak positif kepada orang sekeliling’.

Rata-rata warganet teruja dengan penampilan Lee yang disifatkan sebagai sesuatu yang luar biasa serta membanj1ri ruangan komen di posting gambar dengan komen-komen nak4l.

Tiba-tiba suka tembikai

Sanggup b0rong semua

Pengajaran daripada kisah Lee? Walaupun dia berasal dari negara Korea, peribadinya wajar dik4gumi kerana dia sangat menghormati adat dan budaya negara lain. Tabikk!

 

Sumber: Facebool Lee WonThe Smart Local (Toan Ngo Huy), Penmerah

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.