lbu P0sitif C0vid-19 MninggaI Dunia Ketika Dikejvtkan Solat, Anak Yatim Piatu SekeIip Mata.

Keluarga Luar Negara Viral

TANGERANG – V1rus C0vid-19 menjadikan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di kampung Benda Baru, daerah Pamulang, Tangerang Selatan, Jawa, Indonesia, tinggal sebatang kara selepas ibunya mninggal dunia akibat w4bak itu.

Kisah mervntun jiwa itu berlaku kepada anak yatim bernama Aisyah Alusa apabila ibunya, Rina mninggal dunia di rumah pada Sabtu selepas p0sitif C0vid-19, lapor Liputan 6.

Menurut laporan Liputan 6, budak berusia 10 tahun itu kini menjalani kehidupan seorang diri selepas ibu tercinta Rina Darmakasumah mninggaI dunia akibat virvs pndemik berkenaan.

Aisyah disahkan p0sitif menjalani raw4tan di Fighting House dan tinggal sebatang kara. – Foto Liputan 6

Pemergian si ibu telah mengubah 360 darjah kehidupan kanak-kanak tersebut kerana bapanya sudah lama dijemput Ilahi ketika umur Aisyah seawal dua tahun, kata Ketua Kampung Benda Baru, Marliansyah A Baset.

“Pada jumaat lalu, Rina mengadv dia sak1t penlng, batvk dan dem4m. Kemudian jiran-jiran setempat membawanya ke Pvsat Kesihatan Benda Baru untuk mendapatkan rwatan.

“Setibanya di sana, dia disuruh untuk melakukan ujlan saringan C0v1d-19 dan hasilnya mendapati dia p0sitif virvs tersebut,” kata A Baset.

Berikutan itu, pihak h0spital meminta arwh Rina untuk dirwat di h0spital namun memikirkan anak kecilnya itu bersendirian lalu dia hanya memilih untuk tinggal di rumah.

Walau bagaimanapun, pada Sabtu lalu, Aisyah mendapati ibunya sudah k4ku dan tlada sebarang sahvtan yang diberi ketika cuba mengejvtkan wanita tersebut untuk menunaikan solat.

“Aisyah kejvtkan ibunya untuk tunaikan solat berjemaah jam 5.30 petang (waktu tempatan).

“Tetapi ibunya telah k4ku. Mendengar tang1san anak itu membuatkan penduduk pergi ke rumah dan melihat dari jauh sahaja.

“Kami menghubungi pihak perubatan dan mereka tiba menggunakan PPE (peralatan perlindungan diri) lengkap yang kemudiannya menges4hkan Rina sudah mninggal dunia.

Jen4zahnya dikebvmikan pada Ahad jam 6 pagi di Tanah Perkvburan Umum Jombang,” 

Memetlk laporan Suara pula, Aisyah yang kini tinggaI seb4tang k4ra sedang dirwat di hspital kerana turut disahkan p0sitif C0vld-19 selepas menjalani ujlan saringan pada Ahad lalu.

“Kini Aisyah dir4wat di F1ghting House di Tangerang Selatan dan kami berharap dia terus t4bah menghadapi ujian ini.

“Kami memastikan Aisyah tidak kurang satu pun. Setiap hari kami berikan makanan yang enak supaya dia tetap bersemangat untuk sihat,”

Berat dvgaan buat si kecil ini. Moga ada pihak bertanggungjawab tampil memberi pelindungan kepada Aisyah agar dapat menikmati kehidupan penuh kasih sayang seperti kanak-kanak lain.

 

Sumber: Sinar Harian, Liputan 6 & Suara

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.