“Dia mintak diIahirkan semula,”- Murid Mengelvh Lenguh Tngan Tulis Nama Panjang

Dari dulu hingga sekarang, kita boleh lihat perubahan dan kelainan pada nama anak-anak.

Tidak dinafikan dulu semasa zaman ayah kita, nama mereka seakan sama dan mudah untuk disebut berbanding sekarang.

Sudah menjadi trend zaman sekarang meletak nama panjang-panjang, ada yang bercampur dengan bahasa walaupun hakikatnya panggilan tetap sama.

Namun, seorang ibu yang bernama Wan Aziela ini berkongsi pengalamannya semasa menerima keluhan daripada anak perempuannya kerana namanya panjang dan dia letih menulis nama tersebut.

Apa yang memeningkan kepala ibunya, anak kecil ini minta untuk dil4hirkan semula agar ibunya meletakan nama yang pendek sahaja.

Gelagat anak kecil yang selesa dengan panggila Bebey ini membuatkan ramai terhibur.

Balik sekolah tadi dia tanya soalan…

Bebey: Ibu boleh tak Bebey nak l4hir semula??

Ibu: haa kenapa pulak??

Bebey: Kat sekolah tadi cikgu suruh tulis nama penuh kamu.. Bebey tulis laa NUR RAISHA IZZ ZARA..

Ibu: Wahh hebatnya Bebey tulis nama penuh.. Tapi kenapa pulak Bebey nak l4hir semula??

Bebey: Yelaaa nanti bila ibu dah l4hirkan Bebey semula ibu letak je nama bebey Zara kan ada 4 huruf jer tak ade laa lengguh tangan Bebey nak tulis panjang-panjang, kan simple je tu cepat siap tulis..

Menjengah di ruangan komen, Puan Wan Aziela turut berharap ‘kes1lapan’ itu boleh dijadikan pengajaran buat semua.

Bukan pengalaman ibu ini sahaja, malah ramai yang meluahkan rasa yang sama.

“Teringat anak saya, balik rumah mervngut nama kakak panjang…”

“Nama saya dua perkataan je tapi panjang beno…”

“Nama anak 4 perkataan, tambah nama ayah tiga perkataan, lepas tu ins4f letak nama anak 1 ke dua perkataan saja..”

Sumber: Wan Aziela, Siakap Keli

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.