Penyebar fitn4h dikenal pasti, peguam d4kwa ada rancangan jatvhkan Carl Samsudin!

SEJAK Rabu, media sosial hangat memperkatakan mengenai kes membabitkan usahawan yang juga infIvencer media sosial, Carl Samsudin, susuIan tersebarnya video yang memaparkan dirinya meninggikan suara kepada seorang warga emas di Pusat Trans1t GeIandangan Kuala Lumpur.Boleh dikatakan laman k0men dibanjiri dengan kec4man terhadap pengasas dan pemilik butik Bella Ammara itu.

Ketika ramai yang ‘p4nas hati’ dengan usahawan tersebut, peguam yang mewakilinya, Emma Sakira, tampil menjawab isu yang meIingkari anak guamnya itu.

Menurut Emma, klip video yang tular di media sosial hanya diambil sebahagian sahaja oleh pihak tertentu bertvjuan untuk menjatvhkan anak guamnya.

“Pihak tersebut pergi rek0d video ini, dan ambil klip pada ketika dia (Carl) tengah beri cer4mah m0tivasi ketika dia bersemangat. Dia bukan herd1k tetapi memberi semangat.

“Permainan orang itu nak jatvhkan Carl k0non-k0non dia seorang usahawan yang tervk, untuk beritahu orang bahawa Carl tak ber4dab, kvrang ajar, herd1k orang tua… walhal itu tak benar.

“Orang ramai pula int3rprete seperti itu sebab ‘orang itu’ yang sampaikan cara sebegitu,”ujarnya kepada mStar.

Menjelaskan lebih lanjut, Emma berkata anak guamnya memenuhi jempvtan untuk menyampaikan cer4mah m0tivasi bertajuk ‘Ubah Hidup’ kepada 20 orang geIandangan di pusat trans1t tersebut pada Selasa lalu.

carl kompaun
Imej tangkapan skrin (screenshot) daripada video yang mencetvskan kontr0.versi melibatkan Carl.

“Apabila anda beri cer4mah m0tivasi kepada awam, pelajar sekolah rendah, pelajar sekolah menengah, ia berbeza mengikut aud1ence.

“Yang Carl beri cer4mah di pusat geIandangan ini sebenarnya f0kus utama untuk ubah nasib hidup mereka. Mereka ini adalah 20 orang daripada beratus geIandangan yang ditap1s khas untuk program ini sebab mereka memang nak ubah nasib hidup.

“Bila beri cer4mah m0tivasi, memang la semangat kita membvak. Dalam video itu, Carl sedang memberi semangat kepada pakcik tersebut. Pakcik itu hadir ke depan sebagai fasiIitati secara sukarela, bukan dip4ksa. Dia sendiri datang ke depan untuk k0ngsi pengalaman dan kisahnya.

“Bukan dia herd1k… itu tak benar. Itu yang ‘pihak tersebut’ buat, tujuannya untuk menjatvhkan Carl… sampai tuIar video ini satu Malaysia,” ujarnya.

Permainan orang itu nak jatvhkan Carl k0non-k0non dia seorang usahawan yang tervk, untuk beritahu orang bahawa Carl tak ber4dab, kvrang ajar, herd1k orang tua… walhal itu tak benar.

EMMA SAKIRA

PEGUAM

Justeru, Emma berkata anak guamnya akan membuat laporan polis pada Khamis kerana penyeb4ran video berkenaan jelas mempunyai unsvr f1tnah.

Tambahnya, pihak yang terlibat dalam penyeb4ran f1tnah ini sudah dikenal pasti dan akan dinamakan di dalam laporan polis yang bakal dibuat.

Laporan tersebut juga menurut Emma adalah bagi membersihkan nama Carl susuIan penyeb4ran f1tnah tersebut yang memberi kesan terhadap repvtasi serta perniagaan anak guamnya.

Sementara itu mengulas mengenai k0mpaun yang dikenakan terhadap anak guamnya susuIan tidak memakai peIitup muka ketika memberikan cer4mah, Emma berkata bayaran turut akan dijelaskan pada Khamis.

carl baru 1
Carl akan membuat laporan polis susuIan penyeb4ran video berkenaan, pada Khamis.

“Itu kesaIahannya dan dia meng4ku tak ikut S0P. Dan dia akvr dengan und4ng-und4ng. Polis memberi tempoh tujuh hari dan dia akan menjelaskan pada Khamis,” katanya lagi.

Terdahulu menerusi video pendek berdurasi 49 saat itu, Carl dilihat men1nggikan suara terhadap seorang geIandangan w4rga emas ketika menyampaikan cer4mah.

Video berkenaan dikatakan dimvat naik sendiri oleh usahawan tersebut di Insta Story akaun peribadi miliknya sebelum dip4dam, namun sempat disimpan oleh net1zen.

Susulan penuIaran video tersebut, Carl bukan sahaja menerima kec4man hebat net1zen, malah beberapa selebriti tempatan juga terbuka menegvr s1kapnya yang disifatkan sangat bi4dab.

Antara reaksi net1zen

Mana datangnya f1tnah, dah terang2 kau yang meny0al pakcik tu..

Bila dah viral baru cakap f1tnah..

Jangan sebab kita kaya, kita dah muIia..

Sendiri buat saIah, nak s4man orang..

Sendiri seb4r sendiri cIaim kena ped4jal

Menyes4l tak cakap macam tu?

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.