“4×4 pun tak lepas redah bnjir..”- Tiga sekeluarga hadapi detik cem4s dibawa arus der4s

Tiga sekeluarga nyaris dih4nyutkan air der4s selepas kenderaan yang mereka naiki terper4ngkap dalam air banjir di Kampung Batu 10 berhampiran Plaza Tol Chukai, Kemaman, Terengganu pagi tadi.

Dua lelaki dan seorang wanita tersebut berjaya diselamatkan oleh anggota Bomba Kemaman.

Menurut Polis Daerah Kemaman, Superintendan Hanyan Ramlan berkata kejadian tersebut berlaku pada jam 10.30 pagi ketika m4ngsa dalam perjalanan dari Kuantan menghala ke Mak Lagam di sini.

“Tindakan tersebut telah menyebabkan kenderaan mangsa r0sak dan tengg3lam di dalam air,” jelasnya lagi.

Artikel berkaitan: P4dah tak dengar cakap

Sementara itu di Jerantut Pahang, sekumpulan 15 penduduk berg4dai ny4wa menyel4matkan sebuah pacuan empat roda yang dih4nyutkan oleh air der4s di Kuala Krau, semalam.

Dalam kejadian jam 3 petang itu, pemandu kenderaan datang dari arah Temerloh ke Jerantut itu dikatakan berdeg1l melalui laluan berkenaan walaupun dih4lang penduduk.

Penduduk, Shahfiez Suhaimi, 36, berkata, laluan berdekatan tapak Pekan Sehari, Kuala Krau dinaiki air dan ditvtup untuk semua kenderaan.

“Namun pemandu itu yakin air masih tidak dalam. Pemandu dan penumpang seramai tiga orang berdeg1l meneruskan perjalanan, walaupun kami yang berada di tepi jalan cuba menghalang mereka.

“Semasa pacuan empat roda itu berhenti, kami memberitahu mereka kenderaan tidak lepas kerana air dalam, tetapi pemandunya deg1l dan kata nak cuba juga.

“Sampai di tengah laluan, air berada pada paras separuh kenderaan menyebabkan enjin m4ti dan pacuan empat roda itu mula h4nyut dibawa arus,” katanya.

Menurutnya, melihat keadaan itu, dia bersama rakan dan beberapa penduduk berada dalam bot berusaha membantu m4ngsa.

Shahfiez berkata, mereka berjaya mengej4r dan menyel4matkan penumpang serta mengawal kenderaan dari terus h4nyut.

PENDUDUK menyelamatkan kenderaan pacuan empat roda yang hanyut dibawa arus. FOTO tular media sosial
PENDUDUK menyel4matkan kenderaan pacuan empat roda yang hanyut dibawa arus. FOTO tular media sosial

“Kami meng1kat kenderaan itu dan menariknya menggunakan pacuan empat roda lain,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu berlaku begitu pantas dan mereka mengambil masa kira-kira setengah jam untuk menyel4matkan kenderaan itu.

 

Sumber: Bernama, HMetro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf