Berkhidmat Di 16 Buah Hospital, ‘Doktor’ P4lsu Berkelulusan Darjah 5 Ini Akhirnya Kant0i Sebab Bini No 2

Luar Negara

Kalau korang pernah tengok filem ‘C4tch me if you can’ lakonan bintang filem terkenal Leonardo DiCaprio yang berjaya memalsvkan identitinya, siapa sangka jika perkara seperti didalam filem itu boleh menjadi realiti.

‘Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatvh ke tanah jua’. Empat tahun meny4mar sebagai ‘doktor’ dan telah berkhidmat di 16 buah hospital, kej4dian pen1puan ‘doktor’ lelaki India bernama Veeragandham Teja, akhirnya terb0ngkar.

Lebih mengejvtkan, Veeragandham Teja hanya belajar setakat darjah lima dan tidak pernah mendapat pendidikan dalam bidang perubatan. Apa yang lebih mengejvtkan, dia juga telah memimpin kem perubatan dan menjadi sukarelawan ketika penvlaranan wab4k pandemik C0vid-19.

Bagaimanapun menurut India Express, pen1puannya itu terb0ngkar selepas isteri keduanya membuat laporan polis dan mendakwa didera secara mental serta fizikal oleh Teja.

Polis yang kemudiannya melakukan si4satan lanjut, berjaya memb0ngkar satu demi satu pen1puan dan identiti Teja. Aduh kantoi busuk je…

Sias4tan mendapati Teja telah memalsukan ijazah bidang perubatan dan beberapa sijil kedoktoran miliknya. Malah, Teja turut dilaporkan pernah mengikuti kelas perubatan asas untuk mengelak daripada statusnya diketahui.

Bagaimanapun sepanjang bergelar ‘doktor’ p4lsu, Teja tidak pernah mendatangkan mas4lah kepada pihak atasan dan turut dikenali sebagai seorang doktor yang berdedikasi sepanjang melakukan tugasan.

Seorang senior menyatakan dia sangat pintar

“Dia sangat pintar. Saat dia bertemu seseorang, dia mengetahui apa yang disukai dan tidak disukai orang itu dan bertind4k sesuai dengan keadaan. Bahkan ketika dia dit4ngkap di Bengaluru kerana men1pu dan meny4mar sebagai petugas IPS, dia berjaya menjaga identitinya sebagai doktor,” katanya kepada indianexpress.com.

Menurut polis, Teja mel4rikan diri dari rumah pada usia lapan tahun untuk mengh1ndari peny1ksaan yang dilakukan oleh ibu tirinya.

Dia menjelajahi ke kota-kota seperti Vijayawada, Tirupati, Kolkata dan Lucknow menjual makanan ringan dan botol air di kereta sampai dia bertemu dengan seorang dokt0r YS Purushotham Reddy. Kerana Teja mengaku yat1m pi4tu, Reddy membawanya ke Tirupati dan menyediakan tempat berteduh.

FAKE #DOCTOR #TEJA REDDY #ARRESTED - YouTube

 

“Apa yang mendorongnya mungkin adalah status sosial dalam masyarakat, selain kewangan. Gambaran yang lebih besar adalah disebabkan jaringan pendidikan. Anehnya, dia bekerja di beberapa hospital khusus tanpa menimbvlkan kecvrigaan kepada sesiapa,” jelasnya.

“Dulu Teja menyimpan nama-nama perwira senior IAS dan IPS. Dia biasa menyebut nama dan klaim pernah bekerja sebelumnya di AIIMS Delhi. Dia menceritakan cerita yang berbeza kepada orang yang berbeza.

Ketika isteri (kedua) mengajukan lap0ran, kami mengetahui bahwa dia sudah menikah sekali. Padahal, ayahnya menyamar sebagai pakcik dari pihak ibu pada pernik4han kali kedua pada Julai 2020,” kata petugas tersebut.

Kecvrigaan polis semakin kuat saat Teja melekatkan sebuah kenderaan Toyota Fortuner dengan stiker “Government Vehicle” di atasnya. Pasukan Operasi Khusus dan Polis Medipally men4ngkap Teja di kediamannya di Boduppal pada Khamis.

Teja kini dilaporkan telah dit4ngkap dan sedang berada dalam tah4nan sementara menunggu hakim mahkamah membicarakan tentang kesnya itu.

 

Sumber: Lobak Merah, indianexpress.com

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.