“Hari ni aku bvang, esok ada lagi”- Peniaga durian peIik selalu jumpa syiling atas tanah dekat gerai, keIiru nak kvtip atau abaikan

TIGA minggu mencari rezeki dengan berniaga buah durian di tepi jalan, setiap hari berlalu seperti mana kebiasaannya.

Sehinggalah beberapa hari kebelakangan ini, Mohd Nazri Dumairi mengesan perkara ‘aneh’ di gerai miliknya.

“Hari-hari ada duit syiling.. hari ni aku buang, esok ada lagi,” tulisnya pada satu perk0ngsian video di TikTok.

Menerusi video berdurasi 34 saat itu, Mohd Nazri turut menunjukkan kepingan syiling yang ditemui di atas tanah di gerai buahnya.

Apa yang mengejvtkan, kebanyakan komen netizen mend4kwa bahawa perkara berkenaan merupakan tanda-tanda gerai dis1hir malah mereka menasihatinya agar tidak mengutip syiling yang ditemui itu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“S1hir bang, jangan kutip. Biasalah meniaga… ramai d3ngki.

“Abang tabur garam kasar dengan lada hitam. Baca Al-Fatihah 11 kali, tiga Qul tujuh kali, Ayat Kursi tujuh kali dekat garam kasar dan lada hitam tu. Niat mat1kan s1hir dan pelaris.

“Jangan ambil. Ada orang nak tvtup bisnes awak… biarkan saja jangan kut1p,” demikian sebahagian daripada komen net1zen sebagai reaksi kepada perkongsian Mohd Nazri.

Sehingga kini video berkenaan meraih sehingga 220,000 jumlah tontonan kurang daripada 24 jam.

syiling baru 1Antara syiling yang dijumpai di gerai durian Mohd Nazri.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Mohd Nazri berkata dia tergerak untuk mer4kam dan memuat naik video di TikTok kerana mahu meminta pandangan serta nasihat pengikutnya memandangkan perkara tersebut sudah beberapa kali berlaku.

“Saya baru saja berniaga buah durian dekat sini sejak tiga minggu lalu… semuanya okay sahaja tapi tiga hari kebelakangan ini saya hairan asyik nampak duit syiling atas tanah. Kalau nak kata duit customer, macam tak mungkin sebab kami sangat jarang berurus niaga dengan syiling.

“Setiap kali sebelum tvtup gerai dan buka semula pada keesokannya, saya pasti akan menyapu dan membersihkan dulu gerai ni sebab bawah pokok… ada daun-daun gvgur.

“Tak lama lepas tu, memang akan ada. Saya sapu ke tepi saja. Sebenarnya pernah dengar juga pasal duit syiling atas tanah ni. Sebab tu saya muat naik, nak tahu apa pula pandangan orang… mana tahu ada yang arif,” kata lelaki berusia 31 tahun ini.

syiling baru 2Mohd Nazri baru tiga minggu mencuba nasib berniaga buah durian.

Tambah Mohd Nazri, dia juga ada bercerita dan meminta pendapat daripada bapanya mengenai perkara tersebut.

“Ayah saya kata, biarkan saja. Niat dalam hati nak mencari rezeki… kita cari rezeki halal. Benda-benda macam ni memang ada, jadi hati-hati sajalah.

“Saya tak mahu menvduh. Tapi sebelum tidur, terfikir juga… mungkinkah ada yang ir1? Niat saya nak sama-sama mencari rezeki. Tapak gerai ini pun dah minta kebenaran pihak berkuasa, lagipun dekat dengan kolam memancing saya yang dulu.

Ayah saya kata, biarkan saja. Niat dalam hati nak mencari rezeki… kita cari rezeki halal. Benda-benda macam ni memang ada.

MOHD NAZRI DUMAIRI

PENIAGA DURIAN

“Saya meniaga pun tak ambil untung banyak… asalkan lepas nak bayar dua pekerja, l4ngsai komitmen, sara keluarga… itu sudah memadai,” ujarnya yang berniaga di Bandar Baru Permas Jaya, Johor.

Bercerita lebih lanjut, Mohd Nazri yang juga bapa kepada tiga anak ini mended4hkan dia mencuba nasib menjual buah durian selepas perniagaan kolam memancingnya terpaksa guIung tikar kerana Per1ntah K4walan Pergerakan (PKP).

“Saya dulu bekerja di Singapura… duit simpanan selama bekerja itu saya laburkan untuk buka sebuah kolam memancing. Baru 20 hari buka, tiba-tiba kerajaan umum PKP Mac tahun lalu.

“Kemudian lepas kes reda, buka balik. Tak lama tu tutup balik. Kesimpulannya, hanya lima bulan bersih saja saya kolam memancing beroperasi. Tak balik modal dan memang terjej4s tervk.

kolam memancingBisnes kolam memancing yang dibuka pada Mac tahun lalu terpaksa ditutup.

“Jadi inilah salah satu alternatif untuk teruskan kelangsungan hidup. Alhamdulillah, setakat ini sambutan daripada pelanggan menggalakkan. Saya tak mahu jual mahal… niat berniaga sambil bersedekah. Lagipun sekarang ramai yang terkesan. Saya faham sebab saya pun dah merasainya.

“Buat masa ini, saya belum terfikir hingga tahap nak pindah gerai. Tetapkan niat dan berserah kepada Allah. Saya harap tiada apa-apa dan satu lagi, saya cuma berharap agar p4ndemik ini segera berakhir supaya semua dapat cari rezeki macam biasa… itu sahaja,” ujarnya lagi.

Antara reaksi net1zen

Jangan ambil, tu je..

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf