“Hati bagai ditvsuk atas pemergian sayang”- Hanya 7 Bulan Hidup Bersama, Suami Reda Isteri ‘Pergi’ Akibat Knser Yang Sangat ‘Agre$sive’

Tidak din4fikan kehiIangan orang yang kita sayang merupakan satu m0men ‘pah1t’ untuk diterima. Tambah-tambah lagi bila pasangan tercinta pergi buat selamanya. Namun, sebagai h4mbaNya, kita perlu akvr dan reda dengan pemergian tersebut.

Inilah situasi yang telah dialami oleh seorang suami yang kehiIangan isteri tercinta baru-baru ini akibat penyak1t knser. Kisah peng0rbanan dan pengaIaman Mohamad Dy menjaga isterinya buat kali terakhir sangat mervntun hati pembaca, kisahnya ini dik0ngsikan di laman Facebooknya.

Al-fatihah buat Siti Rodziah

C0RETAN ringkas untuk insan yang paling ku sayang, namun Allah SWT lagi menyayanginya.. Insan yang sentiasa tersenyum di kala setiap dvka..lantvnan suaranya mampu mervntuhkan eg0 ku..tiap tvtur katanya yang tersvsun membuatkan orang sekelilingnya selesa dengannya…setiap pender1taan kamu dek kerana penyak1t, Allah kvrniakan kamu kekvatan..dan kasih sayang orang yang kamu sayang disekelilingmu…dan sudah sampai masanya kamu menjadi sihat semula di alam sana…

Sayang, tahukah kamu, daun yang gvgur tercatat nama kamu, kamu harus pulang ke sana manakala kami semua masih perlu menervskan hidup. Tiada siapa yang tahu ajaInya. Namun semua dah ditetapkan..kita kena yakin dan percaya..allah tidak pernah siIap dalam percatvrannya..kita hanya menvmpang di bumi ini…jika harta menjadi ukvran, maka Q4run lah yang berjaya, jika kekvasaan yang menjadi ukvran, maka Firaun lah yang berjaya.

Namun, semua itu tidak dapat menghaIangi kamu daripada ajaI kamu walaupun kamu membina benteng paling kvat di dunia agar kamu boleh terus hidup…kami sed4r. Kehadiranmu hanya suatu pers1nggahan dan kamu akan pergi untuk kehidupan yang lebih sempurna…

Temp0h perkahwinan kvrang dari 12 bulan…

Menurut Mohamad Dy, temp0h perkahwinannya bersama isteri hanya selama 7 bulan. Dalam tempoh tersebutlah, isteri tercintanya mengh1dap sejenis knser yang sangat ‘aggres1ve’. Nama knser ini adalah Advanced Met4static G4str1c Aden0carc1n0ma.

Ingatkan hanya f1br.0id atau cy$t rupanya….

Arw4h mninggal sebab knser peruv tahap 4. Dia mula sak1t bulan 3. Time tu bukan sak1t kat pervt tapi sak1t kat 0v.ari. Pergi klinik p4kar, dia kata fibr.0id atau cy$t sehingga kena rvjuk pada hospital. Pergi hospital kata kena bed4h untuk tengok dan pastikan masaIah yang berlaku.

Bila dah bed4h, dia tengok dua-dua 0v.ari memang bengk4k dan bukannya fibr.0id atau cy$t. Dia ambil s4mpel kat bahagian usvs pun ada macam inf3ction. Jadi dokyor ambil sampIe kedua-duanya dalam 2 minggu result keluar. Pvnca 0v.ari bengk4k bukan daripada 0v.ari tapi bahagian lain. Lepas itu pergi hospital, check dengan p4kar bed4h pervt, masuk sk0p apa smua ada macam ketuIan kat bahagian usvs, amik sampIe dan kuar result ianya adalah knser.

Rupanya knser tu dah mereb4k ke bahagian usvs kecik, arw4h tak boleh makan dan minum..kalau makan atau minum akan mvntah semula. Jadi, dep3nd kepada svsu nutr1ent (TPN).

Ni alat r4watan dan svsu nutr1ent.. nak sediakan pun ada cara-caranya.

Yang, abang telah sempurnakan tanggvngjawab abang di saat kita disatukan dalam satu ik4tan perkahwinan, abang gembira dapat mer4wat sayang. Dua kali seminggu ulang alik ke hospital untuk app0intment doktor dan ambil svsu nutr1ent…sampailah di saat akhir sayang menghembvskan nafas ter4khir abang bis1kkan syadah di telinga kanan sayang..

“Sungguh hati ni bagai ditvsuk atas pemergian sayang”

Abang gembira dapat mand1kan sayang, abang gembira dapat kaf4nkan sayang..abang gembira dapat soIat jnazah untuk sayang dan kebvmikan sayang. Svngguh hati ni bagai ditvsuk atas pemergian sayang. Namun, apalah daya ini insan yang tidak punya apa-apa.

Kita semua akan menvju ke sana..tidak kira cepat atau Iambat..setiap yang berny4wa pasti akan m4ti…abang redha atas pemergian sayang…tiada d0sa pun dengan abang..malah sayang alirkan pahaIa untuk abang setiap kali abang berb4kti mer4wat sayang…damailah di sana wahai permaisuriku, bid4dariku, isteriku.

Sesvngguhnya, Allah lebih menyayangimu dan ingin kamu berehat dengan tenang di sana.. segala urvsan dun1amu, insyaallah abang akan selesaikan sebaik mungkin.. salam dari kejavhan untuk insan yang bergeIar isteri…

Semoga orang ramai dapat mend0akan arw4h isterinya dan kisah ini dapat memberi insp1rasi kepada pembaca di luar sana.

 

Sumber: Mohamad Dy, Siakap Keli

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Teruskan berhibur dengan kisah-kisah menarik menarik dibawah ini yang dikongsikan.