“Eina semalam register pakai website mana ya?”- Eina Azman p4dam foto slps ntizen pers0al kelebihan dapat cvcuk vaks1n di Ipoh

LAMAN sosial kec0h apabila netizen mempers0alkan bagaimana pelakon Datin Paduka Eina Azman menerima sunt1kan vaks1n di sebuah hospital di Ipoh, Perak bersama suaminya, Datuk Paduka Kaiser Gurmeet Abdullah.

Rata-rata ntizen mend4kwa selebriti itu telah mem0tong giliran pengambilan vaks1n sekali gus meIanggar pr0sedur 0perasi standard (S0P) Per1ntah K4walan Pergerakan (PKP) 3.0 yang berkuatkuasa dari 25 Mei hingga 7 Jun ini.

Perkara itu menjadi tular selepas Eina atau nama sebenarnya, Ainur Syakina Azman, 26, dan suaminya, memegang placard ‘saya sudah divaks1n’ sebelum ibu kepada sepasang kembar itu mem4damkannya tidak berapa lama kemudian.

“Eina Azman semalam register pakai website mana ya? Terus cvcuk pulak tu. Kerja buat video memasak je hari-hari pun awal dapatnya.

“Hebat tak? Orang lain tunggu app0intment beratur dekat PPV (Pusat Pemberian Vaks1n). Eina Azman ambil d1rect dekat Hospital Ipoh.

Antara k0men netizen yang mengec4m Eina Azman.

“Best ke p0tong que, kami yang orang Perak pun tak dapat lagi. Mak ayah yang dah tua pun tak dapat lagi. Ni nak m4rah ni!

“Hai nak tanya macam macam boleh dapat vaks1n di Ipoh? K0ngsi la tip,” s1ndir netizen.

Hebat tak? Orang lain tunggu app0intment beratur dekat PPV (Pusat Pemberian Vaks1n )

NETIZEN

Walau bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada pelakon drama siri The Maid itu menerima sunt1kan vaks1n Pfizer atau AstraZeneca seperti yang diterima kebanyakan rakyat Malaysia.

Eina dilihat sudah mem4dam gambar yang dimuat naik di Instagramnya.

Program Imun1sasi Kebangsaan C0vid-19 yang terbesar pernah dilaksanakan di Malaysia terdiri daripada tiga fasa, yang mana fasa pertama dari 26 Februari hingga April melibatkan vaks1nasi pekerja barisan hadapan negara.

Fasa kedua, dari April hingga Ogos melibatkan mereka yang dikategorikan sebagai kumpulan ber1siko tinggi, seperti orang tua.

Fasa ketiga pula melibatkan orang dewasa berumur 18 tahun ke atas, bermula dari Mei 2021 hingga Februari 2022.

Tempahan AstraZeneca tvtup selepas 1 jam dibuka

SEMENTARA ITU, sebanyak 1,261,600 dos dipervntukkan untuk pusingan kedua inisiatif Pelawaan Pemberian Vaks1n AstraZeneca (PPVAZ) susulan penghantaran vaks1n pada 21 Mei lalu dan satu lagi dijadualkan hujung bulan ini.

Tempahan janji temu pusingan kedua vaks1n AstraZeneca ditvtup pada 1.30 tengah hari selepas 1 jam 15 minit sistem itu dibuka kepada orang awam.

Perkara itu dimaklumkan Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaks1n C0vid-19 (JKJAV) menerusi catatan di Twitter.

“Janji temu untuk pusingan kedua inisiatif Pelawaan Pemberian Vaks1n AstraZeneca (PPVAZ) kini telah ditutup.

“Kepada anda yang berjaya akan menerima butiran lanjvt mengenai janji temu dalam masa terdekat,” katanya sambil berterima kasih kepada mereka yang bersama membantu negara mencapai imuniti kel0mpok.

Pendaftaran pusingan kedua untuk vaks1n AstraZeneca dibuka kepada orang awam bawah umur 60 tahun di Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor serta Kuching dan Miri di Sarawak.

Bagaimanapun ia menimbulkan kemarahan ramai pihak disebabkan ada yang gagal membuat tempahan walaupun sudah sedia menanti sejak pagi tadi.

Semalam, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin, berkata sebanyak 1,261,600 d0s diperuntukkan untuk pusingan kedua PPVAZ yang dapat dilakukan berikutan penghantaran vaks1n pada 21 Mei lalu dan satu lagi dijadualkan hujung bulan ini.

Program imun1sasi kebangsaan kini memasuki fasa kedua bermula sejak 19 April lalu selepas fasa pertama pada 24 Februari lalu diberikan kepada kumpulan petugas barisan hadapan.

Dua juta daripada sembilan juta goIongan sasaran untuk fasa kedua sudah mendaftar dan Badan Bertindak Imunisasi C0vid-19 (CITF) yakin bilangan itu akan meningkat.

Vaksin AstraZeneca pula dibuka secara pilihan kepada rakyat Malaysia selepas pelbagai d4kwaan t1mbul mengenainya termasuk isu pembekuan d4rah dan keberkesanan meIawan v1rus C0vid-19.

Kerajaan menyasarkan 80 peratus populasi negara ini atau 26.5 juta individu akan menerima vaks1n yang akan diberikan secara percuma, membabitkan tiga fasa.

Fasa pertama akan membabitkan sejumlah 500,000 petugas barisan hadapan yang terdiri daripada petugas kes1hatan dan petugas bukan kes1hatan, dengan program imun1sasi dijadualkan tamat pada April.

Fasa kedua pula membabitkan kumpulan ber1siko tinggi dijangk1ti C0vid-19. Mereka ialah warga emas dan goIongan rentan berusia 60 tahun ke atas yang mengalami masalah morb1diti seperti penyak1t jantvng, 0besiti, diab3tes dan tek4nan d4rah tinggi.

GoIongan orang kelainan upaya (0KU) turut termasuk di dalam fasa ini. Sebanyak 9.4 juta orang dianggarkan akan menerima vaks1n di bawah fasa kedua ini yang akan berlangsung mulai April hingga Ogos 2021.

Fasa ketiga membabitkan golongan dewasa berumur 18 tahun ke atas yang akan bermula Mei hingga Februari tahun depan, dengan fasa ini bertujuan membentuk perlindungan kelompok, seterusnya mengawal pand3mik secara menyeluruh.

 

Sumber: mStar, FMT, BH

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.