“Alhamdulillah dulu bern4fas 40 peratus, sekarang 90 peratus” – Elyana

KUALA LUMPUR: Selesai menjalani 10 kali r4watan radi0ter4pi, penyanyi Elyana kini sudah boleh bern4fas dengan lebih baik namun masih mengalami beberapa kesan sampingan kesan raw4tan tersebut.

Elyana berkata, pada awal menjalani rawat4n tersebut, dia berasa lebih sih4t namun selepas selesai, mula mengalami kesan-kesan sampingan dan akan bertemu dokt9r untuk pemeriksaan lanjut.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by elyanaofficial (@elyanaofficial1)

“Alhamdulillah, sekarang boleh bernafas dengan baik. Kalau dulu 40 peratus, sekarang sudah 90 peratus. Tidak ada ses4k nafas. Selera makan juga bertambah, cuma saya perlu kawal.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by elyanaofficial (@elyanaofficial1)

“Memang kesan radi0ter4pi ini beberapa kali buat baru ada. Cuma mula-mula rasa okey, tetapi sejak beberapa hari ini saya seperti ada masaIah. Jadi saya cepatkan janji temu dengan dokt9r untuk p3riksa,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Elyana sebelum ini mendapat perhatian ramai selepas mended4hkan k4nser limf0ma yang dihidapinya sejak 10 tahun lalu kini semakin ser1us dan sudah mereb4k ke r4him, hati dan p4ngkal paha.

Foto: Instagram Story elyanaofficial1

Tambah penyanyi Kalis Rindu itu, dia kini terlalu paranoid untuk keluar rumah kerana risau dengan peningk4tan k3s C0v1d-19 yang bertambah serius hari demi hari.

“Saya jadi paran0id. Badan tengah lem4h, jadi saya t4kut untuk berjumpa atau keluar rumah sekali pun.Malah saya juga berpesan kepada suami untuk amalkan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat jika mahu keluar,” katanya.

Dalam pada itu, Elyana juga menitipkan rasa syukur dan berterima kasih kepada semua peminat yang mendoakan kesembuhan dan kesihatannya sepanjang dia menjalani raw4tan radi0ter4pi.

Elyana mula terasa kesan radioterapi

Elyana

TERDAHULU, penyanyi dan pelakon Elyana mula mengalami pec4h lidah dan uIser dalam muIut selepas menjalani sesi keenam r4watan radi0ter4pi di sebuah pusat perubatan di Subang Jaya, semalam.

Elyana, 34, atau nama sebenarnya Erneelya Elyana Emrizal berkata, kesan r4watan itu lambat bert1ndak baIas seperti pengalaman sebelum ini.

“Sekarang ini saya masih di hospital dan buat rawatan radi0ter4pi. Semalam sudah sesi keenam jadi ada empat lagi. Di sini bukan setakat buat radi0ter4pi, tapi juga tambah d4rah, masukkan susu dan benda lain.

“Sekarang baru terasa kesan radi0ter4pi selepas kali keenam. Kebiasaannya kesan r4watan ini memang lambat sikit. Kesannya sudah mula pec4h l1dah dan bahagian dalam ada uIser sebab panas. Maksudnya kesan r4watan ini sudah mula bert1ndak baIas.

“Sekarang ini saya kena bers4bar sikit dengan kesan radi0ter4pi ini. Untuk pernafasan, alhamdulillah lebih baik dari sebelum ini. Batvk pun makin kurang,” katanya.

Elyana yang sudah 10 tahun menghidap k4nser limf0ma tahap empat berkata, r4watan radi0ter4pi kali ini lebih tenang berbanding beberapa siri r4watan yang pernah dibuat sebelum ini.

“Mungkin sebab sudah ada pengalaman yang lepas, jadi sudah tahu macam mana nak kawal. Alhamdulillah kali ini lebih tenang.

“Selepas itu banyak sangat kata-kata semangat, d0a orang ramai yang saya tak kenal, yang bersed3kah dan mend0akan. Memang saya tak sangka. Mungkin dari situ saya dapat kekuatan dengan kata-kata positif semua orang,” katanya.

Terdahulu, Harian Metro melaporkan Elyana juga penyanyi lagu Kalis Rindu terpaksa menggunakan bantuan oksigen untuk bernafas ketika mula menjalani rawatan radi0ter4pi sejak pertengahan bulan ini.

Dalam masa sama, Elyana turut mengalami pengurangan berat badan sehingga terpaksa dibekalkan satu pek susu untuk dimasuk ke dalam badan selama 16 jam.

Pada 16 Jun lalu Elyana menerusi bual bicara langsung di Instagram miliknya memaklumkan dia nek4d menjalani rawatan radi0ter4pi itu untuk kesembvhan penyakit knser demi keinginan mahu terus bermain bersama anak-anak.

Menurut Elyana, dia perlu melakukan r4watan radi0ter4pi berkenaan sebanyak 10 sesi dan harus menghadapinya dengan cek4l hati berikutan berat badan yang semakin mer0sot.

 

Sumber: UTUSAN ONLINE, Harian Metro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf