“Kvbur abang aku merah lagi, kau boleh tanya..”- Pelakon Wanita Ser4ng Adik Arw4h Benjy, Tvduh SeIfish & EviI

Adik kepada pelakon Allahyarham Benjy, Inessa Irdayanty terkiIan apabila menerima kiriman mesej daripada seorang pelakon wanita yang meIemparkan tvduhan terhadap keluarganya.

D4kwa Inessa, individu berkenaan menghantar mesej menerusi akaun Instagramnya dengan mempert1kaikan t1ndakannya sekeluarga yang seolah-olah tidak mengendahkan arw4h sepanjang di penjara.

Arwah Benjy pesan dikebumikan di Medan

“How can you say you love your brother yet he had to seek others help for medical bills? Pakaian arw4h tak tukar dua tahun.

“Hati jenis apa you orang miliki dengan membiarkan seorang abang sak1t dalam penj4ra. Saya sed1h, sed1h amat sangat, terkiIan tak dapat bantu arw4h

Too bad he didn’t reach to me, or i would make sure he finishes his sentence and back to Malaysia to do us proud. He is one of best actor ever.

“If your mother knew this, she would feel so damn sad.

Tak malu ke tak ada hati perut ke NO humanity ke sampai abang nak bayar medical bills RM500 saja tak mahu tolong? Selfish.. Evil,” tulisnya.

Terkesan dengan tvduhan berkenaan, Inessa memaklumkan dia sendiri berhemp4s puIas untuk membantu meringankan beban arw4h abangnya termasuk menyara keluarganya.

“Saya tak pasti akaun ini betul atau palsu. Aku tak habis men4ngis lagi, tanah kvbur abang aku masih merah lagi, kau boleh tanya aku benda-benda macam ni? Kau cari pasal!

“Aku tengah kerja, dapat your message, mula nak ign0re. But you dr4gged my sister and my mom into this? Kau cari pasal.

“Kat profile tulis takz1ah la you’re my idol la apa bagai, pastu to me, terg4mak tulis camtu.

“Kau tahu ke berapa banyak kakak aku kasi kat Ben tiap-tiap bulan? Kau tahu ke how kakak aku juggled 3-5, sometimes SEVEN jobs at one time (!!!) sampai masuk hospital banyak kali sampai doktor yang beri arahan suruh dia berhenti kerja, sebab dia bagai NAK M4TI cari duit nak hantar kat abang aku? Kau tahu ke berapa kali kakak aku NAK BN0H DIRI sebab tak tahan ngan pressure jaga abang aku?

“Kau tahu ke bapak aku dah sak1t empat tahun, aku jaga dia sorang!? Kau tahu ke bapak aku sendiri hampir m4ti 5 kali dah dalam 4 tahun ni, aku kena handle sorang? Selain suami aku ngan kakak aku, AKU HANDLE SORANG!

“Kau tahu ke berapa RIBU aku belanja tiap-tiap bulan nak jaga bapak aku? Aku tak pernah mintak tolong sapa-sapa pun,” tulisnya.

Dalam pada itu, Inessa mended4hkan dia pernah beberapa kali menangguhkan majlis perkahwinannya ekoran masaIah kewangan.

“Kau tahu ke berapa kali aku dah plan nak kahwin, aku kena batalkan? Berapa banyak duit aku dah simpan nak kahwin pastu kena habis belanja sebab nak tolong mak aku, pastu tolong abang aku, pastu tolong bapak aku. Bukan sekali dua kali, ok?

“SEMBILAN TAHUN aku simpan duit jadi kosong, simpan kosong, simpan kosong, sebab tolong keluarga aku. Sampaikan last-last aku kahwin buat n1kah C0vid-19 je tahun lepas?” ded4hnya.

Malah, kata Inessa, dia dan suami pernah berusaha untuk memuIihkan kesihatan arw4h Benjy sebelum dipenj4rakan sekitar lima tahun lalu.

“Kau tahu ke abang aku pernah nak mamp*s dah masa dia masih kat KL and aku ngan suami aku yang toIong sihatkan dia semula sampai dia boleh hidup normal balik?

“Kau tahu ke berapa kali aku n4ngis mintak ampun ngan abang aku sebab aku tak mampu nak tolong lebih?

“Kau tahu ke berapa kali ABANG AKU yang mintak ampun ngan aku for everything that has happened? YOU DON’T KNOW SH*T!

“‘If your mother knew this?’ Trust me, if my mother saw your messages, dua-dua belah muka kau dah kena t4mpar dah!” tegasnya.

Arw4h Benjy, 43, telah mninggal dunia akibat penyak1t asma pada Ahad di Hospital Besar Royal Prima, Medan, Indonesia.

Arw4h menghidap penyak1t asma yang kr0nik sejak beberapa tahun lalu selain mengalami masaIah berkaitan paru-paru.

Untuk rekod, Benjy ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Namu, Deli Serdang Sumatera Utara oleh pihak Kastam dan Eksais Indonesia sejurus tiba dari Kuala Lumpur pada April 2017.

Anak sulung pelakon Allahyrham Azean Idrawaty itu disyaki memiliki dd.4h jenis sy4.bu seberat 4.5 gram yang disembvnyikan pada bahagian dvburnya.

18 Oktober 2017, Benjy dijatvhkan hvkuman penj4ra selama 11 tahun tiga bulan apabila didapati bersaIah oleh Mahkamah Daerah Medan, Indonesia.

”Teruskan Bert4han..”- Sayu, Adik K0ngsi Kiriman Mesej Terakhir Arw4h Benjy

Foto: Siakap Keli

AHAD lalu, industri hiburan tanah air dikejvtkan dengan perkhabaran dvka mengenai pemergian pelakon Khaeryll Benjamin Ibrahim, 43, atau dikenali sebagai Benjy yang juga anak kepada bintang veteran ternama, Allahyrham Azean Irdawaty.

Arw4h dilaporkan menghembvskan nafas terakhir di sebuah hospital di Medan, Indonesia kira-kira jam 11 pagi akibat ser4ngan asma.

Adik arw4h, Elza Irdalynna sempat berk0ngsi kiriman mesej terakhir perbualan bersama arw4h abangnya yang sentiasa memberikan sokongan walau berada di penj4ra.

”Mesej terakhir Ben kepada saya, adalah “bert4han di sana”. Walaupun dia berada di penj4ra, dia masih memberikan sokongan. Masih menjadi abang saya.

”Tolong ingat untuk sentiasa berbaik dengan orang tersayang. Anda tidak pernah tahu bila kali terakhir anda dapat bercakap dengan mereka,” katanya.

”Teruskan bert4han..”

Image

Teman mama Ben..

Menurut laporan, arw4h telah seIamat dikebuvmikan di Pemakaman Waqaf Pasar 4, Klambir Lima Kampung, Medan pada Isnin jam 11 pagi waktu tempatan atau jam 12 tengah hari waktu Malaysia.

Detik pem4kaman arw4h dari tanah perkvburan itu disaksikan oleh keluarga Allahyrham dan anaknya, Firdaus Juan Benjamin, 16, melalui siaran langsung video aplikasi WhatsApp.

Benjy SeIamat Dikebvmikan Di Tanah Perkvburan Di Medan, Indonesia

SEMALAM, pelakon terkenal dengan dram Kerana Cintaku Saerah, Khaeryll Benjamin Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Benjy Ibrahim telah pun seIamat dikebvmikan di tanah perkvburan Waqaf Pasar 4 Klambir Lima kampung Medan Indonesia kira-kira jam 11.45 pagi (waktu Indonesia).

Menerusi kiriman daripada Persatuan Seniman Malaysia yang menyaksikan pr0ses pengebvmian arw4h benjy secara langsung bersama keluarga dan anak Allahyrham dari tanah perkvburan di Medan.

Assalammualaikum & Salam Sejahtera semua sahabat Media..

Update pengkebvmian Arw4hyarham Khaeryll Benjamin Ibrahim @ Benjy
Alhamdulillah arw4h Benjy telah seIamat dikebvmikan di tempat Pemakaman Waqaf Pasar 4 Klambir Lima Kampung Medan Indonesia pada jam 11 pagi waktu Indonesia dan selesai semua acara pada jam 11.45 pagi.

Semua urvsan jnazah Benjy diuruskan oleh pihak Penj4ra Tanjung Gusta dan Konsulat General Malaysia di Medan.

Seniman diwakili oleh Setiausaha Agung sempat menyaksikan proses pengkebvmian Benjy dalam siaran langsung video bersama keluarga dan anak Benjy sebentar tadi dari tanah perkvburan di Medan.

“Alhamdulillah semua urusan dipermvdahkan oleh Allah untuk Benjy pulang ke Negara abadi. Andai ada kesiIapan yang pernah arw4h lakukan saya mem0hon semua pihak untuk memaafkan beliau dunia dan akhirat. Sesungguhnya Benjy adalah seorang manusia yang sangat kuat dan hebat untuk lalui segalanya dengan sendiri sehingga hujung ny4wa.”

Terima kasih pihak keluarga yang memberikan kerjasama yang baik..
Al-Fatihah

“Hati saya remuk..”- Ini Pesanan Terakhir Arw4h Benjy Buat Ellie Suriaty Minggu Lepas

DALAM pada itu, rakan artis dan seluruh rakyat Malaysia merasai pemergian Allahyrham Benjy yang dilaporkan menghembvskan nafasnya yang terakhir pagi tadi.

Memetik laporan BH Online, ada mendapatkan perk0ngsian dari rakan artis Benjy, Ellie Suriaty Omar yang berasa sed1h dan terkiIan kerana tidak dapat melakukan apa-apa untuk teman baiknya.

Allahyarham Benjy sering menghubungi Ellie Suriaty berkongsi luahan hati dan menyatakan kerinduan kepada keluarganya. Allahyrham Benjy sering menghubungi Ellie Suriaty berk0ngsi luahan hati dan menyatakan kerinduan kepada keluarganya.

Arw4h Benjy beritahu saya keadaannya batvk hingga keluar d4rah. Jadi, saya mengirimkan sedikit bantuan kewangan setiap bulan, cuma saya tidak dapat membantu sejak kebelakangan ini.

Ini kerana saya tidak mempunyai banyak ‘j0b’ sejak p4ndemik C0vid-19 menuIar, tahun lalu, katanya.

“Saya sed1h, apatah lagi, memikirkannya arw4h akan disem4di di Medan, Indonesia sekiranya mninggal dunia. Mendengar berita pemergiannya membuatkan hati saya remvk.”

Ellie turut berk0ngsi yang arw4h sempat menghubunginya buat kali terakhir untuk meminta maaf dan minta halalkan segalanya minggu lalu. Ellie tidak menyangka itu adalah petanda teman baiknya itu akan pergi.

Hati Ellie Suriaty remvk mendapat berita pemergian Allahyrham Benjy berikutan tidak mampu membantu menghuIurkan lebih sumbangan membiayai perubatannya.

Untuk pengetahuan, arw4h Benjy kerap menghvbungi Ellie bagi meminta bantuan untuk membi4yai k0s perubatannya di sana.

Arw4h seperti adik saya. Bagaimana saya menyayangi arw4h ibunya, begitu juga sayang saya pada arw4h. Arw4h ibunya banyak membantu membentuk saya dalam menghidupkan karakter lakonan.

Besar harapan saya melihat arw4h memulakan kehidupan baharu apabila dibebaskan. Saya juga mahu arw4h membuat kemunculan semula dalam industri lakonan, namun, hasrat saya tidak kesampaian, kongsi Ellie lagi.

Pelakon filem Soalnya Siapa dan Pen4nggal itu berkata, arw4h juga menganggapnya seperti pengganti arw4h ibunya.

“Ketika ramai rakan menjauhkan diri, saya tetap bersamanya. Arw4h jenis setia dalam perhvbungan dan persahabatan. Saya tidak mahu meniIai kesiIapan silamnya, tetapi saya tahu, arw4h sangat bijak dan berbakat,” katanya.

K0ngsi Ellie, arw4h selalu menghvbunginya, berk0ngsi lvahan dan menyatakan kerinduan kepada keluarga.

“Arw4h menghvbungi saya jika mahu meminta bantuan membi4yai perubatan di hospital, memandangkan k0s sangat tinggi jika membabitkan banduan dari luar negara.

“Jujurnya, penyakit asma arw4h memang tervk. Sebelum ini, arw4h mahu membeli ‘inhaIer’ untuk penyak1tnya, jadi saya membantunya.

“Saya menasihatinya menjaga diri agar tidak terkena jangk1tan C0vid-19. Selain itu, kami merancang membuat kelas lakonan apabila arw4h bebas nanti. Saya mahu mengembalikan keyakinannya meneruskan kehidupan dan lakonan,” katanya.

Arw4h Benjy kh4tam al-Quran dalam penj4ra

Benjy anak Azean Irdawaty meninggal dunia di Hospital Medan Indonesia - Hiburan | mStar

Katanya, dia juga sentiasa memberikan kata semangat untuk terus bersabar memandangkan arw4h masih ada tempoh tujuh tahun lagi.

“Memang bunyinya agak lama, tetapi saya selalu katakan, ini adalah masanya untuk buat amal ibadah.

“Alhamdulillah, arw4h banyak berubah dan menghabiskan masa mendekatkan diri dengan Allah SWT. Arw4h beritahu sudah kh4tam al-Quran, bersoIat, berpuasa dan sebagainya,” katanya.

Ellie mengharapkan, orang ramai dapat mend0akan kesejahteraan arw4h Benjy dan segala urusan pengebvmian di Medan berjalan dengan lancar.

Kali terakhir Ellie dan arw4h Benjy bekerjasama menerusi telefilem Noda Setitik Ar4k siaran Astro Ria pada 2015.

Allahy4rham Benjy atau nama sebenarnya, Khaeryll Benjamin Ibrahim, 43, menghembvskan nafas terakhir akibat ser4ngan asma di Hospital Royal Prima, Medan, jam 11 pagi tadi.

Aktor yang pernah diangkat sebagai Pelakon Lelaki Terbaik, Anugerah Skrin TV3 pada 2002 itu kini sedang menjalani hvkuman selama 11 tahun, tiga bulan di Penjara Tanjung Gusta atas kesaIahan memiliki dd4.h sejak 2017.

Ellie berkata, dia sudah berjanji dengan arw4h. Jika dibebaskan, dia akan menjempvtnya di Medan untuk dibawa pulang ke Malaysia.

 

Sumber: Instagram Inessa Irdayanty, Gempak, Twitter @elzairdalynna, Siakap Keli, BH ONLINE, Persatuan Seniman Malaysia

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf