(Video) PiIu tak terkata! Baru 10 bulan kahwin. Sekelip mata kehiIangan isteri & anak berusia 24 minggu akibat C0vid-19

BAHAGIA bersama hingga ke akhir h4yat sudah menjadi impian bagi setiap pasangan yang sudah berkahwin, namun tiada siapa tahu akan ketentuan-Nya.

Apa yang pasti, walau sebesar mana pun uj1an termasuklah keh.ilangan pasangan hidup, kehidupan tetap perlu diteruskan.

Itulah yang perlu dilalui Nik Muhammad Ariff Mohd Nazili, 29, yang sekelip mata kehil.angan isteri dan anak pertamanya disebabkan c0v1d-19.

Nik Muhammad Ariff berkata disebabkan pekerjaannya sebagai pemandu lori, dia sebelum ini duduk berasingan dengan isterinya, Nurul Nasrin Jasni, 25, seorang suri rumah dan tinggal bersama ibu bapanya di Parit Raja, Batu Pahat, Johor.

“Arw4h isteri saya mengandvng dah masuk enam bulan, tetapi disebabkan kerja saya terpaksa duduk asing sementara. Lagipun dia tak boleh bawa motor dan kereta, lebih baik dia tinggal bersama ibu bapanya.

“Ada satu hari tu, dia beritahu tak sedap badan, len.guh dan ses4k nafas tapi saya fikir biasalah orang mengandvng… saya pun tak sy4k dia akan p0sitif c0v1d-19. Tapi makin lama, dia asyik munt4h dan cakap pada saya nak pergi h0sp1tal untuk buat pemer1ksaan lanjut,” katanya yang tinggal di Kampung Minyak Beku, Batu Pahat.

‘Makcik gar4ng’ adalah nama t1mangan arw4h isteri Ariff ketika bergur4u bersama

Dia yang lebih mesra disapa Ariff berkata, pada awalnya doktor memberitahu isterinya terpaksa dit4han di h0sp1tal Sultanah Nora Ismail, kerana suspek dem4m den.ggi tetapi apabila keputusan ujian calitan c0v1d-19 keluar menunjukkan dia positif.

“Dia beritahu saya sambil men4ngis, yelah fikir anak dalam kandvngan lagi… dia terlalu ris.au. Saya cuba pvjuk dia, tapi masa tu dia dah mula ba.tuk-ba.tuk. Selera makan masih ada… cuma bila dapat tahu positif terus kena tukar wad.

“Keadaannya semakin tervk sampai ba.tuk keluar kah4k ada ketulan dar4h. Doktor maklumkan nak buat CT scan, walaupun berisiko sebab kesan radi0aktif tinggi bagi saya yang penting pada masa tu cuma nak seIamatkan ny4wanya.

“Tapi apa kan daya v1rus tu dah ser4ng paru-paru sampai isteri t4k boleh bernafas, terlalu kuat… jadi doktor buat video call bagi saya bercakap dengan dia, saling minta maaf sebelum dia ‘dit1durkan.

Tidak berkesempatan untuk dipanggil ‘ayah’ Ariff reda dengan apa yang berlaku

Berk0ngsi pengalamannya, Ariff menceritakan isterinya ‘dit1durkan’ pada 11 Jun lalu namun sepanjang tempoh itu tiada sebarang perubahan positif yang berlaku, malah dia turut dimaklumkan hampir 90 peratus bahagian paru-parunya telah ros4k.

Selepas bersetuju untuk melakukan CT scan, Ariff memberitahu anak dalam kandvngan terpaksa dikeluarkan dengan cara caes4rean kerana menurut doktor peluang bagi menyeIamatkan isteri tersayang masih ada.

Lima hari kemudian iaitu pada tanggal 17 Jun menjadi hari yang tidak dapat dilupakan bagi Ariff di mana anak sulungnya Nik Muhammad Adzriel ‘pergi’ namun dia tabah dengan ujian yang dihadapi.

“Anak saya sempat diIahirkan, dan hidup selama enam jam sahaja. Pihak h0sp1tal beritahu anak saya negatif c0v1d-19, jadi saya boleh tuntut jen4zahnya macam biasa. Maknanya, boleh kebvmikan seperti biasa.

“Selepas dah selesai semuanya, isteri saya masih tak sedar. Hari Isnin tu saya bekerja seperti biasa, adalah semangat sikit tapi tak lama lepas tu saya terima panggilan doktor nak beri masa untuk saya video call dengan isteri sebab dia dah krit.ikal.

Pe.rit untuk Ariff menerima kenyataan dia tidak dapat bersama lagi dengan isterinya

Tanggal 21 Jun 2021, tepat jam 6.18 petang Ariff terpaksa akur dan menerima ketentuan Ilahi bahawa degvpan jantvng isterinya telah berhenti buat selama-lamanya.

Dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam Kampung Minyak Beku berdekatan dengan rumah Ariff, pus.ara anak dan isteri menjadi pengubat rindu buat dirinya.

“Sekarang sed1h tu masih ada, tapi bila ada kawan-kawan beri support tanya khabar, kawan arw4h juga ada tanya khabar ia beri sikit kekuatan untuk saya selain saya kena reda.

“Saya tak minta benda ni jadi, ini adalah kem4tian insan yang paling dekat dengan saya. Sebelum ni hanya saudara terdekat jadi tak begitu terasa, tapi sekarang ni terjadi pada orang yang saya paling sayang,” katanya.

Ariff turut mengingatkan orang ramai bahawa w4b4k ini boleh menj4ngk1ti sesiapa sahaja, tidak kira sama ada waktu sihat mahupun s4kit. Penting agar semua masyarakat sentiasa mendengar arahan daripada kerajaan dan kekal berada di rumah.

Ariff berk0ngsi mengenai kisahnya dan kesed1hannya menerusi akaun TikTok miliknya, yang tu.lar dan mendapat hampir 600 000 tontonan dan 90 000 tanda ‘like’.

 

 

Sumber: mStar, Tiktok nikiariff

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.