“I hope you tercek1k makan m4du”- Parcel sampai, barang dipesan bapa ‘gh4ib’… lebih musykiI tengok bahagian bawah kotak terk0yak dilekat pita

SEJAK kebelakangan ini, kita sering melihat perkongsian di media sosial mengenai rung.utan pelanggan yang kec.ewa dengan perkhidmatan sesetengah syarikat kurier.

Selain isu kelewatan barangan, antara isu yang kerap dibangkitkan adalah barangan diterima dalam keadaan ro.sak, malah lebih teruk, ada barangan yang ‘gha1b’.

Seorang gadis meluahkan rasa kec.ewa di media sosial berhubung perkhidmatan sebuah syarikat kurier gara-gara sebahagian barangan yang dipesan oleb bapanya lesap, disy4ki dic.uri.

“What happen to my parcel? My dad wanted to sell m4du asli but this is what he get? I hope you tercekik makan m4du (Apa jadi dengan bungkusan saya? Ayah saya nak jual m4du asli tapi ini yang dia dapat. Saya harap anda tercek1k makan m4du),” demikian kata-kata yang diluahkan gadis berkenaan menerusi video di TikTok.

Apa yang membuatkan dia bertambah ge.ram, aduan yang cuba dilakukan menerusi panggilan telefon, emel serta saluran di media sosial milik syarikat berkenaan langsung tidak membuahkan hasil.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut Nurul Farhani Mohd Salleh, parcel barangan yang dipesan oleh bapanya tiba di rumah mereka di Seremban, Negeri Sembilan pada Isnin baru-baru ini.

“Adik yang ambil parcel tu. Bila ayah pulang, ayah buka parcel tersebut. Namun apa yang membuatkan ayah hairan, bilangan kotak berisi m4du asli yang dipesan daripada rakannya tak cukup.

Bahagian bawah parcel yang dilekat pita.

“Ayah pesan m4du asli itu 10 kotak sebab dia berniat nak jual, tapi yang ada dalam satu kotak besar tu hanya tujuh kotak saja. Ayah pun hubungi rakannya untuk bertanya lebih lanjut, mana tahu kalau-kalau rakannya tersiIap.

“Rakannya beritahu memang pos 10 kotak… siap hantar gambar lagi. Dalam pada tengah b1ngung tu, ayah belek-belek kotak besar tu dan perasan, dekat bahagian bawahnya ada kesan k0yak besar dan ditampal pita pelekat… seolah-olah berlaku kecvrian,” kata gadis berusia 23 tahun ini.

Menurut Nurul Farhani, harga bagi tiga botol yang ‘gha1b’ itu bukan kecil iaitu kira-kira RM400 kerana ia merupakan m4duasli dari Yemen.

Bapa Nurul Farhani hanya menerima tujuh kotak m4du, manakala tiga kotak lagi ‘gha1b’.

“Ayah bukan orang berniaga… inilah pertama kali dia nak cuba berniaga sebab dah rasai sendiri keberkesanan m4du tu. Tapi macam ni pula jadinya,” katanya lagi.

Tambah gadis ini, dia terpaksa memuat naik di media sosial memandangkan cubaan untuk membuat aduan kepada pihak syarikat kurier berkenaan tidak membuahkan hasil.

“Apa je saIuran, semua saya dah cuba termasuk live chat. Saya cuba tapi macam tak berfungsi langsung.

“Bila saya muat naik dekat media sosial, rupa-rupanya ada beberapa kenalan yang alami nasib sama dengan syarikat kurier yang sama.

Inilah pertama kali dia nak cuba berniaga sebab dah rasai sendiri keberkesanan m4du tu. Tapi macam ni pula jadinya.

NURUL FARHANI MOHD SALLEH

“Ada kenalan saya, barang niaganya kena declare hiIang dan pihak kurier tu beri ganti rugi hanya RM100. Ada kenalan lain, dua balang makanan yang dia nak post dekat ejen ada kesan dah kena makan.

“Sekarang ni giliran bapa saya pula. Kec3wa sungguh. Kas1han bapa saya… belum pulang modal, barangan ‘gha1b’ pula,” ujarnya.

Keadaan parcel yang terko.yak teruk.

Nurul Farhani berkata dia dan bapanya akan mengambil tindakan lanjut iaitu membuat laporan p0lis pada Rabu ini, memandangkan dia mempunyai urusan lain yang perlu diselesaikan.

“Bah4ya betul bila terjadi k3s macam ni. Iya, memang ramai terdesak waktu p4ndemik ni, tapi janganlah sampai meng4niaya orang. Dengan apa yang berlaku ni, moga kita ambil pengajaran… kena hati-hati bila nak gunakan perkhidmatan syarikat kurier,” katanya lagi.

 

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf