‘Kalau m4ti, Mak Teh yang bertanggungjawab’ – Tun M

SHAH ALAM – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad membidas seorang individu yang dikenali sebagai ‘Mak Teh’ kerana menyebarkan berita tidak benar berkenaan kes kem4tian akibat pengambilan vaks1n C0vid-19.

Beliau berkata, d4kwaan menerusi r4kaman suara yang tular di media sosial itu adalah tidak berasas dan tidak sah1h.

Menurutnya, perbuatan itu satu t1ndakan tidak bertanggvngjawab kerana ia boleh mempengarvhi orang ramai untuk tidak mengambil vaks1n, seterusnya menyebabkan ny4wa ter4ncam.

“Kita tidak boleh cakap macam itu. Kita kena tentukan apa yang kita katakan itu betul ataupun tidak. Saya tidak percaya dia (Mak Teh) betul kerana saya pun telah disvntik, isteri saya pun telah disvntik, tidak ada apa pun.

“Kami lebih bert4han daripada dijangk1ti dengan w4bak ini. Ini satu daky4h yang tidak ada asas. Dia sebenarnya menghvkum m4ti kepada orang yang tidak dapat vaks1n .

“Jadi orang tidak dapat vaks1n mereka akan kena penyak1t ini. Kalau dia m4ti, Mak Teh lah yang bertanggungjawab,” katanya dalam satu video yang dikongsikan di Facebook beliau pada Sabtu.

Sebelum ini, tular satu audio seorang wanita dikenali sebagai ‘Mak Teh’ mend4kwa seramai 40 orang jururawat mninggal dunia kerana mengambil vaks1n C0vid-19 yang diberikan kerajaan.

Individu tersebut turut mend4kwa vaks1n C0vid-19 tidak divji di makmal serta mengandungi racvn yang menyebabkan kem4tian.

Dalam audio itu, individu berkenaan turut mencadangkan kepada mereka yang sudah menerima dua dos vaks1n agar ‘mencvci badan’ dengan meminum air kelapa bagi membersihkan racvn daripada vaks1n berkenaan.

Susulan itu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada Ahad men4fikan d4kwaan tersebut dan meminta semua masyarakat supaya memb1mbing keluarga mereka agar tidak membuat, berk0ngsi dan mempercayai maklumat sedemikian.

KKM menerusi hantaran di Facebook turut menyatakan bahawa adalah menjadi satu kesaIahan dari segi undang-undang kepada individu yang membuat kenyataan tidak benar serta men1mbulkan kegel1sahan awam.

KKM s4ngkal tvduhan ‘mak teh’

TERDAHULU, Kementerian Kesihatan (KKM) men4fikan d4kwaan k0nonnya 40 orang jururawat mninggal dunia selepas mendapatkan vaks1n C0vid-19 seperti yang tvlar dalam r4kaman audio di media sosial.

KKM berkata, rakaman audio berdvrasi 2 minit 48 saat yang mend4kwa seramai 40 orang jururawat mninggal dunia dan mend4kwa vaks1n C0vid-19 racvn adalah tidak benar sama sekali.

Justeru, KKM menasihatkan masyarakat memb1mbing mereka yang berada di bawah jagaan keluarga supaya tidak membuat, berkongsi dan mempercayai maklumat yang tidak benar seperti itu.

“Adalah menjadi satu kesaIahan dari segi und4ng-und4ng membuat kenyataan yang tidak benar dan men1mbulkan kegel1sahan awam.

“Oleh itu, sebelum ianya berlaku adalah lebih baik kita menceg4hnya dengan nasihat-menasihati antara satu sama lain,” menurut kenyataan KKM hari ini.

Terdahulu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad turut memb1das d4kwaan wanita berkenaan yang disifatkan tvduhan paIsu palsu bagi menakvtkan orang yang belum menerima vaks1n.

“Saya tidak percaya (40 jururawat mninggal dunia kerana v4ksin) kerana saya dan isteri sudah disvntik (dengan vaks1n)… tak ada ada apa (kesan sampingan) pun.

“Ini satu daky4h yang tiada asas. Ia sebenarnya menghvkum m4ti orang yang tidak dapat vaks1n. Mereka yang tidak divaks1n akan kena penyak1t ini dan m4ti.

“Kalau m4ti, mak teh lah yang bertanggungjawab. Kalau dosa, dosa mak teh lah,” kata Dr Mahathir dalam rakaman video yang dikongsi di akaun media sosial beliau.

Dr Mahathir turut memb1das d4kwaan yang menyatakan pengambilan air kelapa boleh menyembuhkan jangk1tan C0vid-19 .

“Ayaq nyoq (air kelapa) nak buat apa? Kalau betul pi (pergi) lah sendiri minum ayaq nyoq , lepas tu cium orang yang sak1t C0vid-19 ini dan tengok nak jadi apa. Bolehkah ayaq nyoq tu bertahan (daripada jangk1tan),” katanya.

Beliau juga membangkitkan peng0rbanan jururawat yang tetap menjalankan tugas walaupun mengetahui ris1ko jangk1tan C0vid-19.

Dr Mahathir turut menyatakan rasa sed1hnya dengan penyebaran maklumat palsu berhvbung vaks1n C0vid-19 serta s1kap segelintir pihak yang gemar menyebar berita p4lsu menyebabkan ramai lagi orang akan dijangk1ti.

 

Sumber: Sinar Harian, Berita Harian

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.