Saya Cuma Nak EIak Huj4n. PDRM Berit4hu Sbb Kenapa Brader Mot0sikal Ini Kena Sam4n

Kuala Lumpur: Seorang pekerja pemasangan memberi a.lasan mahu mengelak hujan yang mendorongnya membina ‘bumbung’ pada skuter SYM VTS 200 miliknya sejak tahun lalu.

Malah, ‘bumbung’ yang dibina sendiri oleh lelaki berkenaan turut dilengkapi dengan penggilap cermin (wiper) di bahagian hadapan.

Lelaki berusia 52 tahun itu berkata, dia mengeluarkan modal sebanyak RM 300 bagi membeli k.omponen digunakan bagi membina bumbung berkenaan.

“Bumbung ini saya pasang sendiri sejak tahun lalu kerana mahu meng.elak hujan. Walaupun saya tahu tindakan ini salah, namun saya yakin str.uktur ini k.ukuh.

“Sepanjang t.empoh saya pasang stru.ktur ini, saya tidak pernah dis.aman p.ihak berk.uasa. Ini adalah kali pertama,” katanya ketika ditemui di Plaza Tol Batu 9 Lebuhraya Cheras-Kajang, di sini, hari ini.

Lelaki berkenaan antara individu yang dis.aman kerana kes.alahan mengubah suai str.uktur asal dengan memasang str.uktur tambahan tanpa kelulusan dalam O.perasi K.esalahan T.eknikal (Motosikal) di l.okasi terba.bit yang bermula 3 petang tadi.

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kuala Lumpur Mohd Zaki Ismail berkata, seramai 50 pegawai dan anggotanya terbabit dalam o.perasi itu yang berakhir jam 6.30 petang tadi.

“Sebanyak 1,050 motosikal diperiksa dalam oper4si itu dengan 150 motosikal diambil ti.ndakan atas pelbagai ke.salahan.

“Dalam o.perasi itu juga, kami mengeluarkan 344 n.otis atas pelbagai kes.alahan termasuk tiada lesen, nombor pendaftaran fa.ncy, tayar kecil serta ubah suai ekz0s,” katanya ketika ditemui di l.okasi o.perasi berkenaan, hari ini.

Mohd Zaki berkata, o.perasi itu dilaksanakan bukan semata-mata untuk mencari kes.alahan pengguna, namun ia bertujuan untuk memastikan orang ramai mematuhi peraturan ditetapkan.

“Pengguna perlu tahu adalah penting bagi mereka untuk mengikut spe.sifikasi ditetapkan pihak berk.uasa bagi menjamin kesel.amatan ketika berada di jalan raya.

“Ini termasuk bagi k.omponen seperti tayar yang penting untuk kestabilan kenderaan. Jika ia diubah tidak mengikut spe.sikasi, ia boleh memb.ahayakan n.yawa,” katanya.

Oper4si Khas Ubah Suai Ekz0s – 10,166 S4man Dikeluarkan Sejak 1 Mac 2021

Operasi Khas Ubah Suai Ekzos – 10,166 Saman Dikeluarkan Sejak 1 Mac 2021

Tahukah anda, semenjak Oper4si Khas Ubah Suai Ekz0s (b1sing) yang dilaksanakan di seluruh Malaysia bermula 1 Mac lalu, sebanyak 10,166 s4man atas pelbagai kes4lahan telah dikeluarkan?

Kalau sebelum ini ada segelintir pemandu kereta yang berkata oper4si ini hanya berf0kuskan kepada motosikal, tahniah.. anda s1lap! Sepanjang oper4si khas tersebut berlangsung, sebanyak 26,239 kenderaan telah diper1ksa membab1tkan 12,709 motosikal, 8,678 kereta dan 4,852 lain-lain kenderaan.

Berdasarkan kenyataan daripada Jabatan Sias4tan dan Penguatkvasaan Tr4fik (JSPT) Bukit Aman, daripada 10,166 s4man dikeluarkan, 1,423 s4man adalah bagi kes4lahan ubahsuai ekz0s membabitkan 1,060 motosikal, 294 kereta dan 69 lain-lain kenderaan.

Saya guna ekzos bising sebab minat dan untuk keselamatan'

Nak tahu apa lagi trag1s daripada dis4man? Apabila kenderaan anda dis1ta. Sebanyak 474 motosikal, tujuh kereta dan dua lain-lain kenderaan dis1ta atas kes4lahan sama dalam 540 lokasi oper4si berkenaan dijalankan di seluruh negara sepanjang tempoh itu. 540 lokasi bang! Kalau duduk di Kokdiang pun tak sela.mat ni.

Lokasi oper4si kali ini meny4sarkan kawasan tumpuan orang ramai, jalan bandaran, kawasan perumahan dan kawasan kerap berlaku kemal4ngan. Semoga mereka yang tengah p4naskan enjin depan rumah tu tak terk0no lah memandangkan kawasan perumahan pun pihak berkvasa masuk.

Kepada pengguna ekz0s b1sing yang dibenci jiran secara dalam diam, bersiap sedialah kerana JSPT turut akan mem4ntau kawasan yang diterima melalui advan orang awam berkenaan isu ekz0s b1sing.

Operasi Khas Ubah Suai Ekzos, PDRM, Jabatan Alam Sekitar

Difahamkan, tujuan utama Oper4si Khas Ubah Suai Ekz0s ini adalah untuk menguat.kvasakan und4ng-und4ng jalan raya kepada pengguna kenderaan terutama pemilik dan penunggang motosikal yang melakukan ubahsuai ekz0s sehingga mendatangkan bunyi b1sing.

Meskipun ramai yang berc4nggah pendapat tentang isu ekz0s b1sing ini, namun berdasarkan und4ng-und4ng, mereka tetap s4lah meskipun ekz0s kuat berpotensi untuk menyelamatkan ny4wa. Salah siapa sebenarnya isu ekz0s b1sing ini?

Saman dan penjara,ubah suai ekzos,bunyi bising,polis trafik

Sekiranya anda mengubah suai ekz0s kenderaan, t1ndakan s4man boleh dilakukan mengikut Kaedah 103 Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan dan Penggunaan) 1959 (LN 170/1959). Dalam bahasa mudah, kalau anda deg1l, anda boleh berdepan hvkuman seperti did3nda tidak melebihi RM2,000 atau penj4ra tidak lebih enam bulan jika disab1tkan kes4lahan.

Kalau d3nda tu kira okay lah. Bayangkan jika anda masuk penj4ra bersama penjn4yah lain untuk tempoh enam bulan hanya kerana ekz0s b1sing. Tak pasal-pasal jadi b4nduan. Adakah hvkuman ini sedikit keterl4luan?

meme,lawak masuk penjara, ekzos bising

Bukan itu sahaja, bagi mereka yang dah tak kisah s4man bert1mbun-t1mbun kat rumah, anda turut tidak terlepas.

Di bawah peruntukan Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan 1987, polis diberikan kvasa meny1ta kenderaan bagi mengelakkan kes4lahan sama berulang. Kena s1ta lagi ped1h daripada kena s4man kan? Pihak penguat.kvasa dilihat semakin ser1us dan berh3mpas pvlas dalam menangani kes ubah suai ekz0s ini. Jika anda terlepas hari ini, esok mungkin tidak.

Menurut JSPT, oper4si terbab1t mendapat maklum balas p0sitif daripada masyarakat yang berpuas hati dengan oper4si ini. Oleh itu, oper4si ini mungkin akan diteruskan selepas 14 Mac. Adakah anda di pihak yang berpuas hati ataupun pihak yang tidak berpuas hati dengan berita ini? Tidak kira anda di pihak mana, und4ng-und4ng tetap und4ng-und4ng. Sebagai rakyat marhaen, kenalah patuh.

Nasihat JSPT kepada semua pemilik kenderaan, sentiasa patuhi und4ng-und4ng dan peraturan jalan raya berkaitan pengubahsuaian kenderaan. Sebarang pengubahsuaian yang mahu dilakukan perlu mendapatkan kelulusan daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Kalau tidak, bersiap sedialah untuk dapat surat cinta (s4man) daripada pihak berkvasa! Klik disini untuk membaca lebih lanjut tentang pengubahsuaian yang dibenarkan oleh JPJ.

Kepada geng-geng modi, apakah t1ndakan anda untuk mengel4kkan daripada dis4man? Sor0k kereta dan guna pengangkutan awam / Grab atau kembali ke standard? Kongsikan dengan kami!

Sorok kereta, tukar ekzos standard,guna pengangkutan awam,elak saman

 

Sumber: HMetro, Carlist

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf