Sistem kesihatan kita berada ditahap gent1ng, KKM cadang PKP bersasar- Dr Noor Hisham

Semasa Tempatan Viral

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah memberi peringatan mengenai keadaan w4bak C0vid-19, dengan mencadangkan perintah kawalan pergerakan (PKP) yang lebih “disasarkan” untuk mengurangkan tekanan pada sistem penjagaan kesihatan.

Semasa sidang media petang ini, dia berkata sistem penjagaan kesihatan kini sedang berjuang dengan pertambahan jumlah pesak1t dan sedang berada pada “tahap gent1ng” (breaking point) sekarang.

Hotels doing their part for medical frontliners

“(Ini) kerana kes meningkat setiap hari. Kami mungkin tidak dapat menampung pesak1t di kemudahan kami.

“Kami melihat bagaimana kami dapat meningkatkan sistem penjagaan kesihatan kita. Tetapi yang terbaik adalah bukan hanya meningkatkan sistem penjagaan kesihatan kita … tetapi untuk mengurangkan beb4n,” katanya.

Kata Noor Hisham bukan saja sistem intervensi kesihatan awam seperti pengesanan kontak rapat ditangguhkan, tetapi ia tidak lagi optimal.

MAEPS quarantine centre to receive patients next week | The Star

Katanya, negara kini memerlukan “pemutus litar” (circuit breaker) dan telah mengusulkan supaya kerajaan menerapkan versi ‘PKP bersasar’ untuk menurunkan jumlah kes.

“Ini pendekatan yang lebih bersasar. Daripada (melibatkan) seluruh negara seperti apa yang kita lakukan untuk PKP pada 18 Mac tahun lalu.

“Sekarang saya rasa strategi kita akan berubah – kita akan lebih (melihat keadaan) setempat dan disasarkan daripada segi pelaksanaan. 

“Perbincangan sedang berlangsung dan mungkin kita akan membuat beberapa keputusan secepat mungkin,” katanya.

Daripada pendekatan “satu ukvran sepadan untuk semua” dengan pelaksanaan PKPD tahun lalu, Noor Hisham menjelaskan strategi baru yang dicadangkan itu melibatkan peraturan yang berbeza untuk negeri yang berlainan.

Sekatan perjalanan boleh dikenakan di daerah dengan jumlah jangkitan dan klvster yang tinggi.

“Kami sedang melihat keadaan di negeri hijau dan kuning untuk melihat bagaimana kami dapat melindungi mereka, dan mengawal kes daripada meningkat. Ini sangat penting.

“Bagi negeri zon merah, tindakan lebih drastik akan diambil. Kita mungkin melaksanakan tindakan yang lebih disasarkan di negeri-negeri tersebut dengan melihat klvster-klvster di negeri itu.

“Kami juga akan memperketat kawalan sempadan dengan melarang orang melakukan perjalanan merentas negeri dan daerah berdasarkan perkembangan tren (kes) terbaru,” katanya.

BERNAMA - PKPD Selayang Baru: Kadar pematuhan hampir 100 peratus - Polis

Walaupun begitu, keputusan tersebut tetap menjadi hak prerogatif kerajaan, tetapi Noor Hisham berkata dia yakin kerajaan akan membuat keputusan yang tepat.

Matlamat strategi yang akan datang ini, jelasnya bertujuan untuk mencapai keseimbangan antara keselamatan nyawa dan jaminan mata pencarian hidup.

“Kita perlu menyusun strategi dan melihat perincian lanjut klvster, negeri, dan daerah yang disasarkan.

“Jadi, kami dapat menerapkan strategi kami, dampaknya tinggi (dengan) biaya yang wajar dan hasil yang baik,” katanya.

 

Sumber: Mkini, BERNAMA

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.