Polis sahkan s4man RM50K, Syed Saddiq beng4ng bgmana peniaga burger dik0mpaun sebegitu rupa

Kota Bharu: Seorang peniaga burger melvahkan rasa k.ecewa apabila mend4kwa dikenakan k.ompaun RM 50,000 oleh pihak polis bagi kes.alahan berniaga melebihi had masa ditetapkan.

Wan Mohd Faisal Wan Kadir, 38, yang menjalankan perniagaan itu di hadapan rumahnya di Kampung Rambutan Rendang, di sini, memaklumkan didatangi beberapa anggota polis ketika menyiapkan tempahan pelanggan pada jam 11.10 malam.

Katanya, pihak polis kemudiannya mengeluarkan k.ompaun RM 50,000 bagi kes.alahan berniaga melebihi had masa dalam tempoh p.erintah k4walan pergerakan (PKP).

“Ketika itu tiada seorang pelanggan di kedai dan saya sedang menyiapkan tempahan daripada pekerja kilang.

“Memang saya belum menvtup kedai namun meja sudah disimpan. Saya hanya menyiapkan pesanan untuk dihantar ke pekerja kilang.

“Saya agak terkejvt apabila dikenakan k.ompaun setinggi itu hanya untuk kes4lahan ini. Sudahlah musim PKP, berniaga pun bukannya laris sebagaimana seperti sebelum ini,” katanya .

Beliau berkata, anggota polis yang hadir ada memaklumkan terdapat laporan daripada pihak tertentu yang mengatakan kedai burger miliknya ber.operasi lebih masa ditetapkan.

“Anggota polis itu juga memberitahu, k.ompaun sejumlah itu dikenakan kerana k.es berulang. Memang ketika PKP sebelum ini saya sudah dikenakan k.ompaun RM 1,000, juga berkaitan kes.alahan sama.

“Namun saya tidak menyangka kali ini dikenakan sehingga RM 50,000. Sudah tentu saya tidak mampu membayarnya kerana pendapatan saya hanya dengan menjual burger.

“Saya mer4yu k.ompaun ini dipert1mbangkan semula, jumlah ini memang terlalu tinggi daripada kemampuan saya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Abdul Rahim Daud ketika dihvbungi mengesahkan k.es k.ompaun berkenaan.

Katanya, untuk k.ompaun kedai yang berniaga lebih masa atau membuka meja untuk pelanggan atau tidak menyediakan penyukat suhu, memang jumlah k0mpaun pada kertas sa.man ditulis RM 50,000 iaitu jumlah m.aksimum.

“Bagi kes.alahan individu akan ditulis jumlah maks.imum RM 10,000. Bagaimanapun, peniaga berkenaan boleh membuat r.ayuan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Itu cuma dinyatakan jumlah m.aksimum,” katanya.

Peniaga burger l4nggar PKP dik0mpaun RM50,000

Terdahulu, tular seorang pengguna Facebook dikenali sebagai Faisal Burger berk0ngsi satu surat s4man yang dipercayai telah dikeluarkan oleh pihak polis.

Perk0ngsiannya itu bagaimanapun, men1mbulkan tanda tanya dalam kalangan w4rganet mengapa dia dikenakan k0mpaun dengan kadar yang begitu banyak.

Menerusi surat s4man yang ditulis pada 2321 (11.30 malam), menunjukkan lelaki berkenaan telah dik0mpaun sebanyak RM50k. Namun, tulisan yang tertera pada resit berkenaan tidak jelas mengapa dia telah dikenakan tindakan sedemikian rupa.

Dvgaan bulan R4madan

Alahai dugaan bulan puasa, niaga burger depan tangga rumah pukul 11 lebih polis mari. Niaga burger kena k0mpaun 50k. Semoga rezeki aku dan keluarga bertambah ada h1kmah di sebalik kejad1an niaga pun untuk buat lepas b4yar bil bulan-bulan ja.

Respon netizen

Menerusi ruangan komen, rata-rata ntizen sempat memberikan pendapat masing-masing ada yang menyatakan lelaki berkenaan telah mel4nggar pr0sedur 0perasi standard (SOP) yang telah ditetapkan iaitu berniaga melebihi waktu yang telah ditetapkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Pada masa yang sama, ada juga yang menyifatkan kadar k0mpaun yang dikenakan adalah terl4mpau m4hal dan tidak mampu dib4yar oleh peniaga berkenaan.

Saddiq Lvah Rasa Kes4l

Syed Saddiq's new youth party looks to 'unshackle' Malaysia from old politics | South China Morning Post

Ahli Parlimen MuarSyed Saddiq Syed Abdul Rahman sebentar tadi melvahkan rasa kes4lnya selepas melihat berita tentang seorang peniaga burger dik0mpaun.

Di laman twitternya, Saddiq berk0ngsi sebuah hantaran dari akaun twitter bernama @ohtweet.

Dalam pada itu, Saddiq mempers0alkan bagaimana seorang peniaga burger boleh dikenakan k0mpaun sehinga RM50 ribu. Malah Saddiq mempers0alkan t1ndakan pihak berkvasa kerana tidak ada bvdi bicara.

“Peniaga burger kena k0mpaun RM50 ribu?? Sebelum ini pelajar kena k0mpaun RM1500. Mana rakyat nak cari duit nak b4yar k0mpaun macam ni? Kenapa tak ada bvdi bicara dan tegvr kalau ada s4lah?”– tulisnya di laman twitter.

Menurut tinjauan di ruangan komen hantaran oleh Faisal Burger, ramai yang tidak berpvas hati dengan t1ndakan s4man tersebut.

Mereka menyifatkan kadar k0mpaun yang dikenakan adalah terl4mpau m4hal dan tidak mampu dibayar oleh peniaga berkenaan.

Walaubagaimanapun, sehingga artikel ini ditulis, belum ada lagi kenyataan svsulan dari peniaga tersebut.

 

Sumber: HMetro, Faisal Burger ,Malaysia Kini, Murai

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.