“Ni semua peng4mpu orang kaya..”- Isu jalan r0sak, Sharnaaz Ahmad luah kec3wa

Foto: OMM

Sejak beberapa hari lalu, kec0h di media sosial mengenai kemal4ngan kecil berlaku kepada Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) Khairy Jamaludin Abu Bakar yang jatuh terl4nggar lub4ng ketika menunggang basikal.

Selepas kejadian tersebut, Jabatan Kerja Raya (JKR) telah membuat pem0hanan maaf kepada beliau sebelum menur4p jalan yang r0sak itu dengan kadar segera.

Seakan-akan berlaku diskr1minasi, justeru pelakon hebat Sharnaaz Ahmad melu4hkan rasa tidak puas h4tinya di Instastory, lapor Kosmo! Online.

Showbiz: Fry child abusers under the hot sun, suggests actor Sharnaaz Ahmad

Hal ini kerana, menurut pelakon drama Bukan Drama Aku Tak Cinta itu, dia menganggap isu ini masih berkaitan dengan d4rjat dan kekayaan.

Tambah pelakon berusia 35 tahun itu, g0longan kenamaan di negara ini diberikan layanan atau perkhidmatan begitu, berbanding sekiranya berlaku kepada rakyat marhaen sehingga memb4hayakan ny4wa.

“Aku yang mel4mbung naik motor hari-hari dekat masjid Wilayah ini apa cerita? Ini semua pegampu orang kaya. Geng-geng aku yang bawa Grab tak mahu minta maaf ke?,” luah Sharnaaz.

Malah, t1ndakan agensi kerajaan tersebut telah mengvndang kem4rahan netizen di platofrm media sosial dengan pelbagai posting perlian.

“Motosikal rakyat guna untuk cari rezeki hari-hari l4nggar lub4ng tiada siapa pedvli. Antara dua d4rjat,” kata seorang pengguna Twitter.

Ramai kec4m JKR laju minta maaf pada KJ, kalau rakyat biasa? Sekali KJ bal4s komen ini

 

Terdahulu kec0h apabila Menteri Sains Teknlogi & Inovasi, Khairy Jamaluddin atau lebih dikenali dengan panggilan KJ telah terlibat dalam satu kemal4ngan kecil sewaktu berbasikal.

Semuanya g4ra-g4ra beliau terl4nggar lvbang yang terdapat dijalan tersebut sebelum jatvh berhampiran dengan parit kecil mengakibatkan lvka di beberapa bahagian bada termasuk dahinya.

Menerusi satu ciapan KJ turut berkongsi gambar lvbang tersebut bersama mukanya namun tidak menyatakan di mana lokasi kejadian tersebut berlaku .

Namun tidak lama kemudiannya, akaun rasmi Twitter JKR Kuala Langat tampil mem0hon maaf kepada Khairy di atas kejadian itu.

Malah menurut satu page Facebook Kuala Langat pihak berwajib kemudiannya terus membaiki jalan berkenaan.

Namun disebalik perk0ngsian tersebut mereka seolah tidak bersetuju dengan sikap ‘d0uble standard’ pihak berwajib yang terus membaiki jalan berkenaan svsulan dari ins1den membabitkan KJ.

Ini kerana menurut mereka pihak berwajib hanya menvtup sebelah mata apabila kes orang ramai.

Isu ini turut hangat dibincangkan di kalangan pengguna Twitter yang rata-rata dilihat prihatin dengan keadaan KJ namun agak tidak sen4ng dengan ‘hasil kerja’ pihak berwajib yang disifatkan d0uble standard.

Seorang pengguna Twitter, @amiruddinfadzli, bagaimanapun tertanya adakah JKR akan terus meminta maaf pada hari yang sama kalau rakyat biasa yang kemal4ngan.

“Sehingga ada yang mengalami kemal4ngan m4ut,” katanya.

“Tiba-tiba teringat cerita dulu-dulu…’antara dua d4rjat’,” kata @Bdkklg3.

Seorang pengguna, @HamirulSarman, bagaimanapun tidak perlukan perm0honan maaf JKR. “Apa yang saya minta cuma tolong ambil t1ndakan dan p4ntau jalan raya r0sak yang lain, terutamanya laluan motosikal. Kas1hanilah penvnggang motosikal seperti saya.”

Jangan hanya buat kerja atas kapasiti saya seorang Menteri

KJ jatuh basikal

Sementara itu, media melaporkan Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi, Khairy Jamaluddin, berharap kepr1hatinan Jabatan Kerja Raya (JKR) atas kemal4ngannya mel4nggar ‘lvbang m4ut’ semalam bukan kerana kedudukannya sebagai menteri.

“Niat saya semalam memuat naik insiden ini di Twitter ialah untuk beri peringatan kepada pengguna jalan lain, namun ia nampaknya mendapat perhatian JKR.

“Saya berterima kasih kepada JKR kerana peka dengan isu ini, tetapi janganlah hanya disebabkan saya menteri, baru nak ambil berat,” beliau dipetik berkata oleh Berita Harian.

HiIang ingatan selepas l4nggar lvbang

Khairy tidak mengingati butiran penuh kemal4ngannya kerana mengalami kesan h1lang ingatan sementara, selepas terp4ksa ditempatkan di hospital semalaman.

“Saya sampai sekarang tak ingat apa yang jadi semalam. Yang saya ingat, bila sudah sampai ke hospital.

“Doktor kata ia disebabkan geg4ran ketika jatvh daripada basikal. Saya masih bernasib baik, tetapi s1mpati (saya) kepada rakyat kerana inilah yang jadi pada orang biasa,” kata beliau.

Khairy berkata kemal4ngan seperti itu yang membawa keced3raan ser1us dan kem4tian dalam kalangan rakyat setiap tahun harus disi4sat.

Ia termasuk aspek kualiti dan jentera atau kenderaan berat yang menggunakan jalan berkenaan sehingga menyebabkan permukaannya berlvbang.

“Tetapi yang penting, kalau sudah berlvbang, janganlah berhari-hari atau kena tunggu terlalu lama untuk turap semula.

“Kalau kita nampak, boleh elak. Tetapi saya yang berbasikal, dengan kelajuan maksimum 40 kilometer sejam pun tak nampak. Apatah lagi penunggang motosikal?

“Isu pokoknya, mas4lah jalan berlvbang ini memerlukan penyelesaian segera kerana ia dekat di hati rakyat,” katanya.

KJ cad4ng wujud portal aduan online

Beliau mencad4ngkan portal aduan khas secara dalam talian diwujudkan bagi menangani isu ‘lvbang m4ut’ pada jalan di seluruh negara.

Katanya, jalan penyelesaian seperti itu penting kerana rakyat berupaya menjadi ‘mata dan telinga’ agensi berkaitan yang bertanggungjawab untuk menyelia aspek penyel3nggaraan jalan.

“Tetapi agensi kerajaan seperti JKR tidak mempunyai kakitangan mencvkupi untuk nak tengok seluruh jalan Persekutuan.

“Sebab itu, saya sudah bincang dengan (Menteri Kerja Raya) Fadillah (Yusof) untuk bagaimana kita boleh jalinkan penggunaan teknologi bagi menyelesaikan isu ini.

“Dengan mewujudkan suatu portal khas untuk menyalurkan adu4n, beberapa butiran seperti gambar, video dan maklumat mengenai ker0sakan jalan dapat disalurkan secara pantas,” katanya.

 

Sumber: Kosmo! Online (Mohd Haikal Isa), OMM, FMT, Buzzkini, Cinca, BH ONline

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.