“Orang niaga makanan kau pun nak jugak”- Sharnaaz ‘Hent4m’ Produk Makanan Aliff Syukri, Ini Respon Chef Wan

Selain dikenali sebagai Chef Selebriti Malaysia, Datuk Chef Wan juga cukup kenal dengan sikapnya yang lantang dalam memberikan pendapat di media sosial.

Terbaru, Datuk Chef Wan atau nama sebenarnya Redzuawan bin Ismail ini ada ‘sembur’ usahawan kosmetik yang sering menjadi tumpuan netizen, Datuk Aliff Syukri.

Rasa pedas b0doh – Sharnaaz Ahmad

Mungkin ada yang perasan dan ada yang tak bahawa Aliff Syukri ini ada melancarkan satu produk makanannya sendiri, makanan itu dikatakan tengah viral. 

Ia telah membuatkan pelakon terkenal, Sharnaaz Ahmad terpanggil untuk membuat review dekat makanan tersebut menerusi saluran YouTube miliknya pada hujung bulan April lalu.

Bagaimanapun, ia mula viral di TikTok dan kemudiannya berita ini mendapat perhatian Chef Wan, ini Sharnaaz yang turut dikenali dengan kelantangan dan keberaniannya dalam memberikan pendapat ada memetik nama Chef Wan.

Dalam video diatas, Sharnaaz menjelaskan bahawa makanan daripada usahawan itu tidak memberangsangkan. Ini kata-katanya.

Dia nak rasa macam kari pun ada, rasa macam.. Pedas bod0h orang panggil, benda ni pedas b0doh, bebola daging lembu hancur, apa ni! Aku minta maaf, aku bukan nak h1na makanan tapi RM16.50 hang jual macam ni. Kalau Chef Wan dengar RM16.50 dia buat macam ni….”

Sharnaaz juga meminta agar Aliff Syukri memperbetulkan kualiti produk makanannya itu.

Orang berniaga makanan kau pun nak jugak – Chef Wan

Bila hal ini sampai ke pengetahuan Chef Wan kerana komen itu viral di TikTok dan ada orang hantar kepadanya, Chef Wan menerusi IGTV miliknya hari ini pula ‘sembur’ Aliff Syukri.

Terhibur dengan cara review Sharnaaz Ahmad, Chef Wan tidak memb4ntah dengan komen yang Sharnaaz berikan kerana ianya merupakan satu perkara normal kerana alam perniagaan makanan ini, peniaga perlu terima komen positif dan negatif orang, katanya.

“Saya rasa Aliff pun dah masak dengan kulit muka dia nak setebal pintu j4mban Cik Kiah itu!

Tu la orang nak berniaga makananan pun kau nak juga jual makanan bukan tak boleh kena berhati hati.”

Chef Wan juga berpesan kepada Aliff Syukri agar asah kemahiran memasak dahulu sebelum menjual makanan, dia juga berpesan untuk laburkan kepada orang yang betul jika ingin mengendalikan perniagaan makanan.

“Hendak berniaga makanan perlu terima komen positif dan negatif. Itulah, orang nak berniaga makanan, dia pun hendak juga. Bukan tak boleh tetapi kena berhati-hati.

“Jika tak pandai masak, kena pergi belajar memasak betul-betul. Kalau tak mahu, sebagai usahawan dan jutawan yang pakai jam tangan berlian, lebih baik dia labur duit kepada orang yang pakar bab bisnes makanan untuk bantu bisnes dia.

“Citarasa kita tak sama dengan orang lain. Jadi, kalau buat cara yang tak betul serta syok sendiri, boleh rugi perniagaan kita dan duit tu lebih baik hvmbankan sahaja ke dalam l0ngkang jadikan s4mpah sarap,” kata pedas Chef Wan kepada Aliff Syukri.

 “Tak semua taste bud kita yang kita katakan sedap dan syiok ini appeals to everyone.”

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by chef wan (@_chefwan58)

Chef Wan juga menambah bahawa tidak semua patut kec4m Aliff Syukri kerana biar pun Sup Jolo ini tidak sedap tetapi peminat Aliff Syukri akan tetap setia menyokong jualan produknya ini.

“Siapalah kita untuk kr1tik. Scam atau tidak Sup Jolo ini, peminat Aliff Syukri akan tetap setia menyokong setiap produk keluaran jenamanya.

“Kepada Aliff dan Sharnaaz janganlah m4rah saya. Aliff pun, macam-macam hendak dibuatnya,” kata Chef Wan sambil menyertakan emoji tergelak pada akhir kapsyen.

Tambah Chef Wan juga, dia langsung tidak menyedari tentang kewujudan produk ini, bagaimanapun Chef Wan menegaskan dengan pendapat yang diberikan ini telah membuatkan orang jadi kenal dengan produk ini.

Bagaimanapun, Chef Wan menjelaskan bahawa dia hanya mencurahkan pendapat sahaja dan berharap agar Sharnaaz dan Aliff Syukri tidak mar4h dengannya.

Dalam video penuh Sharnaaz, beliau turut menyarankan kepada Aliff Syukri supaya memperbetulkan semula harga jualan, resipi serta cara penyediaan Sup Jolo supaya ia murah, lebih sedap dan mudah faham untuk disediakan. Moga dijadikan iktibar kepada peniaga semua.

 

Sumber: LM, Instagram Chef Wan, The Vocket

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf