L4hir tanpa mata & ditinggal ibu, senyuman b4yi ini bikin ramai ‘jatuh sayang’

Foto: Mirror.co.uk

Seorang b4yi lelaki dari Rusia dikenali sebagai Sasha adalah si kecil yang tidak lekang dengan senyuman apabila dia mendapat pelukan dan civman.

Tapi siapa sangka, disebalik senyuman itu rupanya b4yi tersebut mempunyai kisah hidup yang mem1lukan dimana l4hir tanpa mata.

Menurut laporan Mirror UK, lebih menyed1hkan apabila b4yi comel itu telah dit1nggalkan oleh ibu kandungnya dan kini menumpang kasih di rumah anak-anak yatim.

Dit1nggalkan ibu kandung lepas l4hir

Ibunya dikatakan tidak sedikit pun berusaha untuk mendapatkan bantuan yang diperlukan oleh anaknya, memandangkan b4yi itu perlu membesar dalam keadaan fizikal tidak normal.

Namun begitu, jururawat yang menjaga Sasha berkata meskipun tidak mempunyai mata b4yi, Sasha tiada beza dengan kanak-kanak normal lain. Dia bermain dan tersenyum seperti b4yi yang sihat.

“Dia suka bermain dan suka berenang. Dia memang b4yi yang sangat ceria.”

L4hir tanpa biji mata

Kanak-kanak lain yang dil4hirkan dengan keadaan sama seperti Sasha iaitu sindrom anophthalmia SOX2 mempunyai masalah kesihatan yang serius.

Menurut doktor, Sasha adalah satu daripada hanya tiga b4yi yang akan dil4hirkan di dunia tanpa biji mata.

Malangnya, tiada harapan untuk b4yi ini dapat melihat namun dia telah mempunyai bola mata kecil diimplan ke dalam soket matanya bagi memastikan muka kelihatan normal.

Sasha akan memerlukan pembedahan lebih lanjut setiap enam bulan sepanjang pembesarannya untuk memastikan ukuran bola mata kecilnya.

Walaupun begitu, Sasha terus disayangi oleh insan-insan yang telah sudi menjaga dan memberi kasih sayang kepadanya.

 

Sumber: Mirror UK, OMM

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.