‘C0vid-19 ragvt ny4wa suami, 14 jiran saya’

JITRA – “Jangan lupa, hari kelima jempvt ayah balik, masa tu mesti dah lega,” pesan Ismail Putih dengan penuh yakin kepada anak-anaknya pada 30 Mei lepas, sebelum menaiki ambulans di rumahnya di Taman Mahsuri, di sini.

Seperti dijanjikan, Ismail, 63, benar-benar ‘puIang’ pada hari kelima, selepas keluar untuk ke pusat kuar4ntin pesak1t C0vid-19 di Kulim, dan tatkala mengimbas detik itu, isterinya Fadzilah Kassim, 57, berkata kali terakhir bertentang mata dengan buah hatinya itu, arw4h cukup ceria walaupun ‘sak1t’.

“Hari tu, sebelum pergi ke pusat kuar4ntin, arw4h sempat bergvrau dengan anak-anak dan siap buat video r4kamkan perjalanannya ke pusat kuar4ntin,” katanya kepada Bernama di sini pada Isnin.

Fadzilah berkata, dia serta tiga anaknya turut disahkan p0sitif C0vid-19 dan w4bak itu bukan sahaja menyebabkannya kehiIangan tulang belakang keluarga, malah 14 jiran yang tinggal di kawasan perumahan sama turut ‘dir4mpas’, dalam temp0h hanya kira-kira dua minggu.

“Saya kenal mereka semua, kebanyakan dah tua, tapi ada juga yang muda… cepatnya ya Allah, sebaik tiba di Kulim, saya diberitahu keadaan suami terus krit1kal dan dia dibawa ke Hospital Kulim dan terus ‘dit1durkan’, pada 4 Jun tepat jam 12 tengah hari, dia dah tak ada.

“Tapi saya rasa macam dia masih ada, sebab masa pergi dia nampak sihat macam biasa, dia cuma ada kenc1ng manis, umur memang dah 60 lebih, tapi dia masih aktif, f1t dan ‘hands0me’, sekarang rasa macam dia masih dir4wat di wad, tak boleh baIik lagi,” kata Fadzilah cuba menvtup duka di hatinya.

Seramai 15 jemaah masjid di Taman Mahsuri, yang positif Covid-19 meninggal dunia dalam tempoh dua minggu lepas. Seramai 15 jema4h masjid di Taman Mahsuri, yang p0sitif C0vid-19 mninggal dunia dalam tempoh dua minggu lepas.

Katanya, beliau masih cuba menerima kenyataan dan bersyukur kerana mendapat sokongan yang kuat daripada ahli keluarga serta rakan-rakan, yang tidak jemu bertanya khabarnya dan anak-anak.

“Arw4h dikenali ramai sebab dia bekas pegawai kepada wakil rakyat di kawasan kami, arw4h selalu turun bersama untuk tengok masaIah dan bantu bagi svmbangan kepada masyarakat, jadi ramai yang kenal arw4h, ambil berat anjurkan bacaan Yassin serta tahIil untuk arw4h,” katanya.

Sementara itu seorang guru Muhammad Fadlan Aiman Mhd Fadzy, 28, pula berkata, mendapat berita seorang demi seorang jirannya dijemput IIahi bukannya suatu perkara yang menyenangkan, malah pengalaman itu menyebabkan kedua orang tuanya travma dan dirvndung kesed1han yang teramat.

Covid-19: 15 jemaah masjid meninggal dunia dalam tempoh dua minggu - Utusan Digital

“Seramai 15 orang jiran kami mninggal dunia disebabkan C0vid-19, kebanyakannya adalah kawan rapat mak dan ayah, saya juga kenal mereka sejak kecil, sebab itu mak dan ayah terlalu sed1h dengan apa yang terjadi.

“Esok tamat PKPD (Per1ntah K4walan Pergerakan Diperket4tkan), tapi mak pesan dekat kakak jangan balik rumah tiga bulan, padahal kakak duduk dekat taman kami saja. Mak terlalu travma, dia tak mahu ambil r1siko benarkan anak cucu datang,” katanya yang juga terbabit dalam kIuster Dah Mahsuri.

Mengimbas sebelum ini, ibu serta ayahnya mula mendapat simpt0m C0vid-19, Muhammad Fadlan berkata ibunya Azizah Abdullah, 62, mula dem4m pada hari raya pertama (13 Mei), diikuti ayahnya Mhd Fadzy Ismail, 66, pada raya ketiga dan akhirnya dirinya turut dem4m.

“Saya dihantar ke pusat kuar4ntin di Sungai Petani, emak ke Kulim dan ayah ke Hospital Kuala Nerang kerana paras oks1gen rendah. Kami tak tahu siapa yang dijangk1ti dulu, sebab ayah dan mak memang jemaah surau di taman ni, saya pun selalu ke surau,” katanya.

Muhammad Fadlan berkata per1t akibat diser4ng C0vid-19 svkar untuk diceritakan, namun dia bersyvkur kerana dia dan keluarganya berjaya mengharungi dvgaan itu.

“Saya bersimpati dengan rakan-rakan yang kehiIangan ahli keluarga, saIah seorang rakan saya yang tinggal berdekatan rumah kami, kehiIangan ayah dan datuk sekali gus, sangat menyed1hkan,” katanya.

15 Jem4ah Masjid KIuster Mahsuri Jitra Mninggal Dunia Dalam Masa 2 Minggu

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Kerajaan Tempatan negeri Datuk Dr Mohd Hayati Othman mengesahkan, seramai 15 jemaah masjid di Taman Mahsuri, yang p0sitif C0vid-19 mninggal dunia dalam tempoh dua minggu lepas.

Beliau dipetik sebagai berkata, perkara itu dimaklumkan oleh Jabatan Kes1hatan Negeri (JKN) Kedah dan w4bak itu dikesan mula menjangk1ti jemaah masjid terbabit sejak Mei, hingga tercetvsnya kluster Dah Mahsuri, membawa pelaksanaan PKPD di Taman Mahsuri di sini, sejak 18 Mei lalu dan akan berakhir esok.

“Kita harapkan v1rus ini cepat-cepatlah pergi. Kita juga harap orang ramai terus mendaftar untuk mendapatkan sunt1kan vaks1n seterusnya kita dapat membentuk imun1ti berkeIompok.”

Dr Mohd Hayati menyifatkan C0vid-19 amat bahaya dan mampu meragvt ny4wa sesiapa sahaja dalam masa yang singkat. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebelum ini melap0rkan berlaku pen1ngkatan mend4dak dan kadar keb0lehjangk1tan yang tinggi di lokasi Bandar Darulaman dan Lubuk Kawah, Jitra.

KKM bagaimanapun sudah melakukan 207 ujian sar1ngan di sembilan kawasan z0n merah di Jitra dan mendapati 94 daripada uj1an sar1ngan itu dilaporkan sah p0sitif C0vid-19.

 

Sumber: Sinar Harian, BERNAMA

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf