(Video) Adegan Minum Ar4k Untuk Berbvka Pu4sa, Netflix Dikec4m Kerana Pers3nda Islam

Baru-baru ini, tvlar sebuah video yang melihatkan seorang wanita MusIim berbvka pu4sa dengan minuman ker4s. Difahamkan, video tersebut adalah p0tongan daripada siri original Netflix ‘Why Are You Like This’.

Drama in berkisarkan sekumpulan rakan yang terdiri daripada Penny, Mia, dan Austin dalam menghadapi hari-hari mereka.

Dalam babak tersebut, Mia sedang duduk bersama seorang rakan dan waktu untuk berbvka pula hampir tiba. Rakan lelaki Mia membuat countd0wn apabila tinggal beberapa saat sahaja lagi untuk berbvka.

Seperti MusIim yang lain, kita akan membaca d0a apabila berbvka pu4sa . Mia turut tidak terkecuali untuk memulakan minumannya dengan lafaz BismiIIah.

Namun, apa yang mengejvtkan penonton adalah minuman yang ditegvk untuk berbvka pu4sa tersebut adalah minuman ker4s. Selesai sahaja menegvk cawan itu, rakan-rakan di sekeliling Mia bers0rak kegembiraan.

Meninjau di ruangan komen hantaran video tersebut, rata-rata ntizen mempersoalkan Netflix yang tidak menjaga sens1tiviti penonton mereka yang beragama IsIam.

Ada juga yang beranggapan ini hanyalah sekadar guvauan dan b4bak lucu di dalam drama ini.

Apa pendapat anda tentang adegan berbvka pu4sa ini?

Netflix Dikec4m Lepas Keluarkan Trailer ‘Cuties’, Filem Yang Men0njolkan Unsvr S3ksual Kanak-kanak

Sebelum ini, Netflix juga ada mengeluarkan satu trailer filem Perancis yang bakal ditayangkan di platformnya pada 9 September tahun lalu ini bertajuk ‘Cuties’.

Namun ia telah mendapat kec4man hebat dari ntizen seluruh dunia kerana ia menunjukkan empat kanak-kanak di dalam kumpulan tarian memakai pakaian menj0lok mata dan menari dengan cara pr0.vokatif.

Ntizen bukan je m4rah Netflix mempr0.mosikan filem ini, malah poster yang digunakan juga turut mendapat kr1tikan hebat.

Menurut Metro, pengarah, Maïmouna Doucouré yang berasal dari Senegal ini pernah memenangi Anugerah Pengarahan Drama Sinema Dunia di Festival Filem Sundance.

Bukan saja cara pengarah ini men0njolkan kar4.kter kanak-kanak bersifat s3.ksual ini mendapat kr1tikan, malah pengarah ini turut menjadikan watak utama filem ini sebagai seorang kanak-kanak MusIim yang rasa terk0ngkong dengan cara dan gaya hidupnya. Ini membuatkan ntizen rasa filem ini ada unsur Islam0f.0bia.

Kalau korang nak tahu, filem ini mengisahkan tentang Amy, kanak-kanak berusia 11 tahun yang tinggal dengan keluarganya yang beragama Islam dan k0.nservatif. Amy rasa berbel4.h bahagi untuk terus mengikut ajaran yang dah diajar oleh keluarganya atau membebaskan diri.

Lepas dia join kumpulan tarian yang dinamakan ‘Cuties’, Amy akhirnya berjaya untuk bebaskan dirinya dari ‘kep0mpong’ keluarga dan serlahkan kewanitaannya.

Netflix telah pun meminta maaf selepas menerima kec4man dari ntizen KERANA p0.ster yang dorang tayang di Netflix lebih pr0.vokatif dari poster asal yang menunjukkan kanak-kanak ini berlari sampai memakai pakaian dalam di luar baju mereka. Korang boleh tengok perbezaan dekat bawah ni.

Tak cukup dengan itu, sin0.psis yang diletakkan oleh Netflix untuk filem ini juga memang seperti sengaja nak und4ng kontr0versi.

Amy, 11, berminat dengan kumpulan tarian ‘twerk’. Mengharap untuk j0in kumpulan tersebut, dia mula ter0ka kewanitaannya dan menent4.ng tradisi keluarganya.”

Selepas mendapat krit1kan yang hebat, Netflix kemudiannya menukar deskripsi filem ini.

Amy, 11, mula member0ntak terhadap tradisinya yang k0nservatif bila dia berminat untuk menyertai kru tarian ‘berjiwa bebas’.

Jelasnya, filem ini memang banyak men0.njolkan elemen-elemen yang s4lah dari betul. Mana taknya, Netflix sebagai sebuah platform streaming terbesar sanggup untuk tayang dan promosi filem yang terang-terang ada unsur s3.ksual terhadap kanak-kanak serta menunjukkan seperti kanak-kanak MusIim seperti dit1ndas.

 

Sumber: LB

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Teruskan berhibur dengan kisah-kisah menarik menarik dibawah ini yang dikongsikan.