(Video) Air Empangan Dilepaskan, Seronok Terjun Ke Sungai T4ngkap Ikan2 Besar Macam Pesta

Negara kita sekarang sedang mengalami fasa sukar dan berduka apabila sinar tahun baharu 2021 ini ‘ditenggel4mkan’ oleh musibah banjir.

Banyak negeri yang terjej4s, di samping ribuan m4ngsa juga turut terasa ‘per1tnya’. Malah lebih menyed1hkan, ada juga ny4wa-ny4wa yang tidak berjaya disel4matkan.

Pelbagai langkah kesel4matan dikuatkuasakan kerajaan dan agensi-agensi berkaitan bagi membendvng sebarang kejadian tidak diingini, apatah lagi kita masih lagi ‘berper4ng’ dengan pandemik C0VID-19 yang entah bila noktahnya.

Bagaimanapun, suasana banjir di negara jiran pula agak berbeza berbanding kita. Jika kita berasa t4kut, mereka pula lain ceritanya.

Air empangan dilepaskan, penduduk ‘seronok’ t4ngkap ikan besar

Laman Facebook warga Melayu Pattani, Thailand iaitu Wartani baru-baru ini ada memuat naik video aktiviti seakan sukan air banjir yang nampaknya seperti menyeronokkan.

Difahamkan, laluan air yang besar tersebut bukanlah bencana banjir yang benar-benar melanda kawasan kampung itu.

Namun ia sebenarnya merupakan air limpahan yang dilepaskan dari empangan besar bagi mengelakkan banjir buruk berlaku.

Atas kesempatan itu, warga kampung di sana menjadikan pelepasan air empangan itu sebagai satu ‘lubuk rezeki’ mereka.

Mereka yang ingin ‘mencari rezeki’ akan terjun ke dalam sungai yang deras itu untuk menangkap ikan-ikan yang dipercayai dilepaskan dari empangan tersebut.

Sambil bersabung ny4wa bertarvng dengan deras air yang kuat, mereka tetap tidak mengambil ringan akan soal keselamatan di mana jaket keselamatan turut digunakan oleh semua ‘peserta’.

Hasil t4ngkapan yang lumayan

Menariknya, hasil daripada ‘pertarungan’ tersebut, ramai yang berjaya menangkap beberapa ikan yang agak besar saiznya.

Ada yang dapat t4ngkap lima ekor, ada yang kurang. Bergantung pada kemampuan masing-masing.

Berpandukan komentar-komentar daripada rakyat tempatan, antara ikan besar yang berjaya dit4ngkap peserta ialah ikan keli raksasa dan ikan pangasius.

Di sebalik kegembiraan mereka mendapatkan ikan-ikan ini, tindakan pelepasan air dari empangan yang dijalankan pihak berkaitan merupakan satu langkah keselamatan penting ketika berlakuknya bencana banjir.

Apabila hujan lebat yang berterusan berlaku sehingga naiknya banjir, empangan tidak mampu untuk menampung kuantiti air yang begitu banyak.

Ris1ko yang bakal dihadapi adalah tembok empangan tersebut dikhuatiri akan retak dan pecah, sekalis membuatkan air takungannya melimpah ruah ke kawasan sekitarnya.

Sudah tentu ia akan mengakibatkan banjir lebih besar dan buruk berlaku.

Apa-apa pun, mari kita tonton video penuh aktiviti menyeronokkan ini yang dikongsikan semula oleh pengguna Twitter @najibjer di bawah ini.

 

Sumber: Siakap Keli, Wartani / Twitter @najibjer

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Claim Free Shipping Shopee https://shp.ee/d5pvxcf