(Video) Akhirnya tukang cipIak Sambal Nyet mengaku saIah… Khairulaming tak berdiam diri, tetap kemuka 3 tvntutan!

SEHARI selepas pended4han Khairulaming mengenai ada pihak yang men4ngguk di air kervh dengan cuba menghasilkan dan menjual Sambal Nyet p4lsu, terbaharu, selebriti media sosial itu memaklumkan bahawa pelaku yang bertanggungjawab menjual produk ciplak tersebut sudah tampil bertemunya.

Dalam perk0ngsian terbaharu di media sosial, Khairulaming atau nama sebenarnya Khairul Amin Kamarulzaman berkata wanita berkenaan tampil mem0hon maaf dan mengakui kesiIapan ketika bertemunya pagi tadi (Khamis).

Kemuka 3 tvntutan

Bagaimanapun Khairulaming berkata, dia mengemukakan tiga tvntutan terhadap wanita berkenaan sebagai pengajaran di atas t1ndakannya yang tidak bertanggungjawab.

“Pertama, bayar p4mpasan tunai tapi duit ni aku takkan refvnd balik kepada buyers sebab proses refund ni tak mudah dan aku nak buyers untuk take accountability (ambil rasa tanggungjawab) juga.

“Oleh itu 100 peratus duit ni aku akan sedekah kat asn4f yang memerlukan di bulan puasa ni. Aku tak akan ambil satu sen pun.


Wanita berkenaan hadir ke Balai Polis Damansara untuk membuat laporan peng4kuan bers4lah di atas tindakannya mencipIak Sambal Nyet.

“Kedua, publ1c ap0logy video (video perm0honan maaf secara terbuka). Ini video perm0honan maaf di mana dia mengakui kesiIapan p4lsukan kandungan sambal dan juga design botol Sambal Nyet.

“Ketiga, statement peng4kuan s4lah di balai polis. Tadi dia dah pergi ke balai polis Damansara yang aku buat laporan semalam, dan buat pengakuan bertulis kat situ. Semua details dan peng4kuan dah captured dalam report polis,” katanya.

Khairulaming turut memuat naik video pengakuan dan permohonan maaf wanita tersebut yang berdurasi lebih daripada seminit itu, di media sosialnya.


Khairulaming meluahkan rasa kec3wanya dengan tindakan pelaku tidak bertanggungjawab menciplak Sambal Nyet menerusi posting pada Rabu.

“Saya anggap ini adalah pengajaran untuk saya, dan saya tak akan mengulangi kesiIapan ini. Saya dengan rela hati ingin membuat perm0honan maaf kepada pemilik Sambal Nyet sebenar, Khairulaming,” demikian antara petikan permohonan maaf wanita tersebut yang dikenali sebagai Mastura Aliyah.

Saya harap perkara ini akan menjadi pengajaran buat mereka yang cuba nak buat macam ni lagi pada masa akan datang.

KHAIRULAMING

SELEBRITI MEDIA SOSIAL

Dalam pada itu Khairulaming menambah, platform e-dagang Shopee juga sudah menyekat kedai atas talian (online) milik wanita berkenaan.

“Saya harap perkara ini akan menjadi pengajaran buat mereka yang cuba nak buat macam ni lagi pada masa akan datang,” ujar jejaka berusia 29 tahun itu lagi.

Terdahulu alam perkongsian pada Rabu, Khairulaming mended4hkan ada pihak yang cuba men4ngguk di air kervh apabila menghasilkan dan menjual sambal p4lsu menggunakan nama Sambal Nyet.


Perbezaan di antara Sambal Nyet asli (kiri) dan p4lsu (kanan).

Dalam perkongsian tersebut juga, dia meluahkan rasa kec3wanya dengan tindakan tidak bertanggungjawab individu tersebut, apatah lagi sudah lebih 700 botol sambal p4lsu terjual.

Untuk rekod, Sambal Nyet inspirasi Khairulaming sememangnya mendapat sambutan h4ngat sejak dilancarkan pada pada Januari lalu di mana dia berjaya mencatat angka jualan sebanyak lebih RM1 juta dalam tempoh tiga bulan sahaja.

Produk kena cipIak, Khairulaming frvst sampai tak tidur malam… pembeli mengadu dapat ‘Sambal Nyet’ bvsuk dan b4si! – “Jangan la khi4nat orang…”

VIDEO] Akhirnya tukang ciplak Sambal Nyet mengaku salah... Khairulaming tak berdiam diri, tetap kemuka 3 tuntutan! - Viral | mStar

Terdahulu, dek kerana sambutan yang cukup h4ngat, ada pihak yang cuba menangguk di air keruh dengan cuba menghasilkan dan menjual sambal palsu menggunakan nama Sambal Nyet.

Menulis di Twitter, Khairulaming atau nama sebenarnya Khairul Amin Kamarulzaman melvahkan rasa kec3wanya dengan tindakan tidak bertanggungjawab individu tersebut, apatah lagi sudah lebih 700 botol sambal palsunya terjual.

“Lately aku pelik kenapa ada customer DM aku cakap sambal berbuih tapi bila aku tengok gambar botol and postcard, ada macam something tak kena.

“Macam lain design dan rupa sambal. Dan kami kemudian mengenal pasti mereka membeli dari ‘Masturaaliyah’ yang mend4kwa dirinya sebagai reseller.

“Aku baca review kat Shopee dia dan ramai bagi satu star sebab sambal basi, berair, pecah dan bau bvsuk. Untuk kumpul bukti, aku mintak kawan aku beli sambal ni dari dia dan memang betul ni sambal t1pu,” tulisnya.

Menurut Khairulaming, sambal palsu tersebut menggunakan nama dan label yang seakan sama dengan Sambal Nyet namun menerusi pemeriksaan teliti, terdapat beberapa ciri yang nyata berbeza daripada sambal original.


Perbezaan di antara Sambal Nyet asli (kiri) dengan sambal yang diciplak (kanan).

“Pertama, sticker yang dia guna ni basically sticker yang dia scan dari sticker original dan cetak balik. Kedua, postcard guna font tak sama.

“Ketiga, ni yang paling aku disgusted (jijik). Tekstur sambal langsung tak sama. Aku tak tahu apa dia letak tapi sambal ni bau minyak goreng ikan yang bvsuk dan cili dah macam kel4dak.

“Aku pun frvst juga bila customer yang beli dengan reseller ni datang kat aku untuk minta refvnd sebab sambal basi. Apabila tanya nombor pesanan Shopee, baru meng4ku beli dengan reseller.

Aku mer4yu jangan beli dari reseller. Selagi beli dari reseller selagi tu orang macam ni akan wujud.

KHAIRULAMING

SELEBRITI MEDIA SOSIAL

“Aku sampai tak tidur malam frvst dan cuba nak trace balik root cause kat mana siIap aku,” ujarnya.

Untuk mengelakkan kes yang sama berulang, Khairulaming menasihati orang ramai yang berhasrat untuk merasai Sambal Nyet agar berhati-hati dan tidak membeli produk tersebut daripada ‘reseller’.

Tambahnya, dia sudah membuat laporan polis pada Rabu dan akan mengambil tindakan und4ng-und4ng selepas ini memandangkan tindakan tersebut boleh memberi kesan jangka panjang kepada perniagaannya.


Khairulaming menasihati orang ramai yang ingin mendapatkan sambalnya agar membeli daripada saluran yang sah.

“Oleh itu perhatian kepada Masturaaliyah (Heauty Legacy) yang bernombor telefon 019-682XXXX di alamat No XX Mutiara Anggerik, Jalan Tukul N15,40200 Shah Alam, this tweet is for you.

“Jangan la khi4nat orang macam ni, makan duit h4ram dengan men1pu. Aku takut orang yang beli tu ker4cunan makanan makan benda meng4rut macam ni.

“Sesiapa yang beli dari dia minta check balik sambal yang anda dapat. Aku mer4yu jangan beli dari reseller. Selagi beli dari reseller selagi tu orang macam ni akan wujud,” katanya lagi.

Sehingga kini ciapan tersebut meraih lebih 42,000 retweet.

 

Sumber: mStar

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.